Peter van Octavia
Nieuw lid
Beste Octavia 3 rijders,
Onderstaand mijn ervaringen met Led vervangingslampen en Led mistlampen voor mijn Octavia-3 met fabrieksXenon en standaard Led dagrijverlichting in de koplamp. Ik hoop jullie hiermee van dienst te zijn. Maar snap nu heel goed, dat de dealer nog geen led vervangingslampen kan of wil leveren. Nog teveel problemen. Hieronder mijn uiteindelijke ervaringen wat wel en niet goed werkt op dit gebied in mijn Octavia. Al heb ik niet alle gloeilampen in mijn Octavia onderzocht. Ik pretendeer hier dus niet compleet te zijn. Maar wil mijn ervaringen wel met jullie delen. Want dat kan toch ook interessant zijn voor anderen denk ik.
Ik rijd een Octavia III hatchback Elegance Businessline 1.2 TSI, (getuned naar 140 PK, kan ik ook aanbevelen), van de eerste soort, d.d. 3-2013. Toen net nieuw op de markt. Zonder schuifdak. Met een werkelijk voortreffelijk Multi Media / Navigatie systeem (MIB1) met groot beeldscherm en Canton Sound Systeem. Alleen jammer dat er toen nog geen smartlink op zat voor de koppeling met Apple Carplay of Android Auto. Vanaf modeljaar 5-2015 is dat wel mogelijk (MIB2). Maar op die van mij kan die functie helaas ook achteraf niet worden toegevoegd of geupgrade. Zelfs complete vervanging door een MIB2 is volgens mijn dealer niet mogelijk ivm de volledig dichtgetimmerde diefstal beveiliging van deze systemen. De dealer wil er daarom niet aan beginnen mijn MIB1 te vervangen door een MIB2. Jammer, want die Carplay functionaliteit mis ik wel.
Led mistlampen voor geen succes:
H8 Led mistlampen van Xenonlamp.nl? Begin er maar niet aan als je al led dagrijverlichting hebt. Ze geven geen lichtbundel op de weg en zijn alleen cosmetisch bedoeld als soort dagrijlicht alternatief. Maar dat heb ik standaard al op mijn Octavia. Misverstandje v/d Autoshop. En ook nog eens niet CE/EU goedgekeurd en dat snap ik nu wel.
https://www.xenonlamp.nl/mistlicht-canbus-led-vervangingslamp-50w?sqr=h8 led& )
https://www.xenonlamp.nl/30w-highpower-led-6000k-mistlicht?sqr=h8 led&
Dus ik stap maar weer over op normale halogeen mistlampen, maar nu b.v. de WhiteVision van Philips (3700K) oid van Blue Thunder a 5800K (is dat echt mogelijk met halogeen?) dat de witte kleur van mijn Xenon a 4300K zo dicht mogelijk benadert, zonder blauwe gloed. Omdat de standaard halogeen fabriekslampen mij te geel zijn en teveel verschillen mijn mijn echt witte Xenon en LED koplamplichten.
Dat zal momenteel nog het best haalbare wittere mistlicht geven, zonder dat je je mistlampfunctie met lichtbundel op de weg verliest. Al zal dat helaas nog steeds wat geler zijn dan mijn fabrieks Xenon koplampen, aldus de autoshop. Ook bij die Blue Thunders a 5800K. (Dus vermoedelijk toch geen echt 5800K, want dat is echt wit hoor). Maar volgens de autoshop scoren die Blue Thunders nog wat witter dan die WhiteVision van Philips. Dus daar ga ik zelf voor, maar moet iedereen zelf maar afwegen. De Philips stadlicht leds in mijn koplampen zijn echter ook echt 6000K en die matchen heel mooi met mijn Xenon. Maar goed, dat is een heel ander Wattage en Lumen. (Zie verderop hieronder).
http://www.philips.nl/c-p/12360WHVB1/whitevision-koplamp-auto/overzicht
https://www.xenonlamp.nl/gp-thunder-xenon-look-helder-wit-h8-35w?sqr=h8 mist&
Echte(?) Led mistlampen zijn wel in ontwikkeling bij Philips, maar nog niet te vinden op de EU markt aldus internet. (Al wel in USA / Amazon). Maar alleen met losse CANbus adapter in de kabel (dus verlies je de CANbus foutcontrole?). Ook niet wenselijk en maar de vraag of dat alles wel past. Want er zit ook een groot koellichaam op de achterkant. Ga ik voorlopig niet meer aan beginnen.!!!
Philips site: https://www.usa.philips.com/c-p/78719719/x-tremevision-led-fog-led-lamp
Amazon: https://www.amazon.com/Philips-X-tremeVision-Light-Fits-Pack/dp/B00U2NHLTI
Professionele Philips X-tremeVision Ceralight T10 leds 6000K:
De nieuwste Philips w5w T10 Ceralight ledjes, even groot en rond als de originele gloeilampjes met wel mooi bolvormig lichtbeeld en veel meer licht dan de gloeilamp variant (zie weblinks hieronder), passen en werken zeer goed en zonder storingen als cosmetische stadslicht accenten in mijn standaard Xenon koplampen met zijn standaard dagrijlicht ledstrips. Qua kleur matchen die leds prachtig met het Xenon en de standaard 6000K dag rij led strips. Werkelijk ongelooflijk dat Skoda hier nog standaard gelige gloeilampjes heeft gemonteerd. Ook al is dat glas blauw, die stralen nog steeds gelig licht uit dat niet matcht met de rest v/d koplamp. Die stadslichtjes zijn trouwens puur cosmetisch. Ze verlichten de doorzichtige sierstrepen in de koplamp puur als versiering. De daglichtleds functioneren als de officiele stadlichten zodra je je lampen aan zet. Dus je kunt hier zonder risico die Philips Ceralight Leds toepassen, ook al geven die veel meer licht en zijn ze officieel niet CE goedgekeurd als stadlicht. Maar je verfraaid de uitstraling v/d auto met licht aan wel heel mooi! En die strepen lichten daarmee ook wat feller op door die fellere leds, zonder feller te worden dan het standaard stadslicht. Ik kan het volledig aanbevelen.
Je moet wel ook de bijbehorende CANbus weerstanden monteren omdat je anders continue een CANbus storing krijgt op je boardcomputer. Maar die passen er gewoon bij in het koplamphuis. Ik heb ze wel op een zacht bedje gelegd om de onderliggende kabels te beschermen tegen de scherpe randen v/d weerstanden en rammelen en schuren. Maar pak ze ook niet teveel in, want ze moeten wel hun warmte kwijt kunnen. En ze worden goed warm, die weerstanden. Ik schat ca. 60 gr. Je brand er bijna je vingers aan als ze lang gebrand hebben.
Je moet je alleen wel realiseren dat je door die weerstanden natuurlijk wel je CANbus controle functie op die Ceralight LEDs kwijt raakt. Maar dat vind ik niet erg. Zeker niet omdat Philips een levensduur beloofd van 12 jaar, bij continu gebruik a ca. 12 u p/dag. Dus waarschijnlijk is de levensduur nog veel langer dan die van de auto. En acht, het is maar koplampversiering die je ook gemakkelijk af en toe zelf visueel kunt contoleren op de juiste werking. Dus daar zie ik geen probleem in. Maar in mijn mistlampen wil ik dat niet.
Binnenverlichting:
Ik heb deze mooie Philips T10 Ceralight Leds ook geprobeerd in mijn binnenverlichting. Maar die geven daar helaas weer rare problemen icm de vertraagde en dimmende uitschakeling, waarbij ze licht blijven gloeien als de regel-computer v/d auto ze geforceerd uitschakelt bij afsluiten auto, als je ze handmatig aan had gezet met de dakschakelaar en dat was vergeten terug uit te zetten. Dus met ongewenst sluipend stroomverbruik als resultaat. Mogelijk door het zeer lage stroomverbruik a 0.8 W van die lampjes, waardoor de regelcomputer in de war raakt? In alle andere standen v/d dakschakelaar v/d binnenverlichting gaat het wel goed. Maar dus gek genoeg niet als die schakelaar in de aan stand blijft staan. ==> Dus die mooie Philips T10 leds kan ik in de hemelverlichting niet aanbevelen. En ook niet voor de kentekenverlichting (geeft daar weer canbus storing).
Hoe je de lampjes v/d binnenverlichting in de hemelconsole vóór kunt demonteren, kun je ook in ander LED topic vinden op dit Skoda forum. (Met oude Credit Card het glaasje voorzichtig loswippen).
Uiteindelijk heb ik naast die professionele T10 ledjes van Philips in mijn koplampen alleen goede ervaringen met de standaard oudere Chinese CANbus Leds (zie links) in de kofferbakverlichting en dashboardkastje. Daar kunnen die Chinese leds wel, zonder rare problemen worden toegepast (hoger Wattage?). Met veel meer licht als resultaat, dat is echt fijn en kan ik van harte aanbevelen.
Waar die Chinese Leds in de koplampen weer niet goed passen en te makkelijk in het lamphuis vallen bij uitnemen (te breed en te hoekig). Als dat toch gebeurd, kan ik jullie de tip geven om ze met een soepel stukje tuinslang op je stofzuiger uit het koplamphuis te zuigen. Dat heb ik zo ook gedaan.
Ook in de hemelverlichting achter geven die Chinese ledjes geen mooi bolvormig lichtbeeld en voorin in de hemelconsole passen ze al helemaal niet. Ik heb daarmee nog geen goed led alternatief gevonden voor mijn hemel/binnenverlichting.
De Philips T10 mini leds (in mijn koplamp): (levensduur ruim 12 jaar!)
http://www.philips.nl/c-p/127996000KX2/x-treme-ultinon-led-binnenverlichting
en de bijbehorende CANbus weerstanden:
http://www.philips.nl/c-p/12956X2/led-knipperlichten-en-binnenverlichting
De Chinese led variant voor Kofferbakverlichting die wel kan:
(maar in de kentekenverlichting gek genoeg toch canbus storing geven):
https://www.abc-led.nl/webshop/led-...-led-6-smd-5050-auto-lamp-12v-error-free.html
De Chinese led variant die niet voldoet in de hemelverlichting: (voor passen ze niet, achter geven ze geen mooi lichtbeeld):
https://www.abc-led.nl/webshop/led-...led-5-smd-5050-auto-lamp-12v-error-free-.html
CONCLUSIE: Blijkbaar zitten er toch nog veel haken en ogen aan Led vervangingslampen. Dus logisch dat de Skoda dealer er nog niet aan begint. Nog teveel problemen. Voor mij was het hobbyisme om dit te ontdekken, maar dus met gemengde ervaringen en resultaten.
Als jullie betere of andere LED alternatieven weten hou ik me aanbevolen hoor. En ook op gebied van upgrade mogelijkheden naar Smartlink/Carplay gebied.
Hopend jullie hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter van Octavia
Onderstaand mijn ervaringen met Led vervangingslampen en Led mistlampen voor mijn Octavia-3 met fabrieksXenon en standaard Led dagrijverlichting in de koplamp. Ik hoop jullie hiermee van dienst te zijn. Maar snap nu heel goed, dat de dealer nog geen led vervangingslampen kan of wil leveren. Nog teveel problemen. Hieronder mijn uiteindelijke ervaringen wat wel en niet goed werkt op dit gebied in mijn Octavia. Al heb ik niet alle gloeilampen in mijn Octavia onderzocht. Ik pretendeer hier dus niet compleet te zijn. Maar wil mijn ervaringen wel met jullie delen. Want dat kan toch ook interessant zijn voor anderen denk ik.
Ik rijd een Octavia III hatchback Elegance Businessline 1.2 TSI, (getuned naar 140 PK, kan ik ook aanbevelen), van de eerste soort, d.d. 3-2013. Toen net nieuw op de markt. Zonder schuifdak. Met een werkelijk voortreffelijk Multi Media / Navigatie systeem (MIB1) met groot beeldscherm en Canton Sound Systeem. Alleen jammer dat er toen nog geen smartlink op zat voor de koppeling met Apple Carplay of Android Auto. Vanaf modeljaar 5-2015 is dat wel mogelijk (MIB2). Maar op die van mij kan die functie helaas ook achteraf niet worden toegevoegd of geupgrade. Zelfs complete vervanging door een MIB2 is volgens mijn dealer niet mogelijk ivm de volledig dichtgetimmerde diefstal beveiliging van deze systemen. De dealer wil er daarom niet aan beginnen mijn MIB1 te vervangen door een MIB2. Jammer, want die Carplay functionaliteit mis ik wel.
Led mistlampen voor geen succes:
H8 Led mistlampen van Xenonlamp.nl? Begin er maar niet aan als je al led dagrijverlichting hebt. Ze geven geen lichtbundel op de weg en zijn alleen cosmetisch bedoeld als soort dagrijlicht alternatief. Maar dat heb ik standaard al op mijn Octavia. Misverstandje v/d Autoshop. En ook nog eens niet CE/EU goedgekeurd en dat snap ik nu wel.
https://www.xenonlamp.nl/mistlicht-canbus-led-vervangingslamp-50w?sqr=h8 led& )
https://www.xenonlamp.nl/30w-highpower-led-6000k-mistlicht?sqr=h8 led&
Dus ik stap maar weer over op normale halogeen mistlampen, maar nu b.v. de WhiteVision van Philips (3700K) oid van Blue Thunder a 5800K (is dat echt mogelijk met halogeen?) dat de witte kleur van mijn Xenon a 4300K zo dicht mogelijk benadert, zonder blauwe gloed. Omdat de standaard halogeen fabriekslampen mij te geel zijn en teveel verschillen mijn mijn echt witte Xenon en LED koplamplichten.
Dat zal momenteel nog het best haalbare wittere mistlicht geven, zonder dat je je mistlampfunctie met lichtbundel op de weg verliest. Al zal dat helaas nog steeds wat geler zijn dan mijn fabrieks Xenon koplampen, aldus de autoshop. Ook bij die Blue Thunders a 5800K. (Dus vermoedelijk toch geen echt 5800K, want dat is echt wit hoor). Maar volgens de autoshop scoren die Blue Thunders nog wat witter dan die WhiteVision van Philips. Dus daar ga ik zelf voor, maar moet iedereen zelf maar afwegen. De Philips stadlicht leds in mijn koplampen zijn echter ook echt 6000K en die matchen heel mooi met mijn Xenon. Maar goed, dat is een heel ander Wattage en Lumen. (Zie verderop hieronder).
http://www.philips.nl/c-p/12360WHVB1/whitevision-koplamp-auto/overzicht
https://www.xenonlamp.nl/gp-thunder-xenon-look-helder-wit-h8-35w?sqr=h8 mist&
Echte(?) Led mistlampen zijn wel in ontwikkeling bij Philips, maar nog niet te vinden op de EU markt aldus internet. (Al wel in USA / Amazon). Maar alleen met losse CANbus adapter in de kabel (dus verlies je de CANbus foutcontrole?). Ook niet wenselijk en maar de vraag of dat alles wel past. Want er zit ook een groot koellichaam op de achterkant. Ga ik voorlopig niet meer aan beginnen.!!!
Philips site: https://www.usa.philips.com/c-p/78719719/x-tremevision-led-fog-led-lamp
Amazon: https://www.amazon.com/Philips-X-tremeVision-Light-Fits-Pack/dp/B00U2NHLTI
Professionele Philips X-tremeVision Ceralight T10 leds 6000K:
De nieuwste Philips w5w T10 Ceralight ledjes, even groot en rond als de originele gloeilampjes met wel mooi bolvormig lichtbeeld en veel meer licht dan de gloeilamp variant (zie weblinks hieronder), passen en werken zeer goed en zonder storingen als cosmetische stadslicht accenten in mijn standaard Xenon koplampen met zijn standaard dagrijlicht ledstrips. Qua kleur matchen die leds prachtig met het Xenon en de standaard 6000K dag rij led strips. Werkelijk ongelooflijk dat Skoda hier nog standaard gelige gloeilampjes heeft gemonteerd. Ook al is dat glas blauw, die stralen nog steeds gelig licht uit dat niet matcht met de rest v/d koplamp. Die stadslichtjes zijn trouwens puur cosmetisch. Ze verlichten de doorzichtige sierstrepen in de koplamp puur als versiering. De daglichtleds functioneren als de officiele stadlichten zodra je je lampen aan zet. Dus je kunt hier zonder risico die Philips Ceralight Leds toepassen, ook al geven die veel meer licht en zijn ze officieel niet CE goedgekeurd als stadlicht. Maar je verfraaid de uitstraling v/d auto met licht aan wel heel mooi! En die strepen lichten daarmee ook wat feller op door die fellere leds, zonder feller te worden dan het standaard stadslicht. Ik kan het volledig aanbevelen.
Je moet wel ook de bijbehorende CANbus weerstanden monteren omdat je anders continue een CANbus storing krijgt op je boardcomputer. Maar die passen er gewoon bij in het koplamphuis. Ik heb ze wel op een zacht bedje gelegd om de onderliggende kabels te beschermen tegen de scherpe randen v/d weerstanden en rammelen en schuren. Maar pak ze ook niet teveel in, want ze moeten wel hun warmte kwijt kunnen. En ze worden goed warm, die weerstanden. Ik schat ca. 60 gr. Je brand er bijna je vingers aan als ze lang gebrand hebben.
Je moet je alleen wel realiseren dat je door die weerstanden natuurlijk wel je CANbus controle functie op die Ceralight LEDs kwijt raakt. Maar dat vind ik niet erg. Zeker niet omdat Philips een levensduur beloofd van 12 jaar, bij continu gebruik a ca. 12 u p/dag. Dus waarschijnlijk is de levensduur nog veel langer dan die van de auto. En acht, het is maar koplampversiering die je ook gemakkelijk af en toe zelf visueel kunt contoleren op de juiste werking. Dus daar zie ik geen probleem in. Maar in mijn mistlampen wil ik dat niet.
Binnenverlichting:
Ik heb deze mooie Philips T10 Ceralight Leds ook geprobeerd in mijn binnenverlichting. Maar die geven daar helaas weer rare problemen icm de vertraagde en dimmende uitschakeling, waarbij ze licht blijven gloeien als de regel-computer v/d auto ze geforceerd uitschakelt bij afsluiten auto, als je ze handmatig aan had gezet met de dakschakelaar en dat was vergeten terug uit te zetten. Dus met ongewenst sluipend stroomverbruik als resultaat. Mogelijk door het zeer lage stroomverbruik a 0.8 W van die lampjes, waardoor de regelcomputer in de war raakt? In alle andere standen v/d dakschakelaar v/d binnenverlichting gaat het wel goed. Maar dus gek genoeg niet als die schakelaar in de aan stand blijft staan. ==> Dus die mooie Philips T10 leds kan ik in de hemelverlichting niet aanbevelen. En ook niet voor de kentekenverlichting (geeft daar weer canbus storing).
Hoe je de lampjes v/d binnenverlichting in de hemelconsole vóór kunt demonteren, kun je ook in ander LED topic vinden op dit Skoda forum. (Met oude Credit Card het glaasje voorzichtig loswippen).
Uiteindelijk heb ik naast die professionele T10 ledjes van Philips in mijn koplampen alleen goede ervaringen met de standaard oudere Chinese CANbus Leds (zie links) in de kofferbakverlichting en dashboardkastje. Daar kunnen die Chinese leds wel, zonder rare problemen worden toegepast (hoger Wattage?). Met veel meer licht als resultaat, dat is echt fijn en kan ik van harte aanbevelen.
Waar die Chinese Leds in de koplampen weer niet goed passen en te makkelijk in het lamphuis vallen bij uitnemen (te breed en te hoekig). Als dat toch gebeurd, kan ik jullie de tip geven om ze met een soepel stukje tuinslang op je stofzuiger uit het koplamphuis te zuigen. Dat heb ik zo ook gedaan.
Ook in de hemelverlichting achter geven die Chinese ledjes geen mooi bolvormig lichtbeeld en voorin in de hemelconsole passen ze al helemaal niet. Ik heb daarmee nog geen goed led alternatief gevonden voor mijn hemel/binnenverlichting.
De Philips T10 mini leds (in mijn koplamp): (levensduur ruim 12 jaar!)
http://www.philips.nl/c-p/127996000KX2/x-treme-ultinon-led-binnenverlichting
en de bijbehorende CANbus weerstanden:
http://www.philips.nl/c-p/12956X2/led-knipperlichten-en-binnenverlichting
De Chinese led variant voor Kofferbakverlichting die wel kan:
(maar in de kentekenverlichting gek genoeg toch canbus storing geven):
https://www.abc-led.nl/webshop/led-...-led-6-smd-5050-auto-lamp-12v-error-free.html
De Chinese led variant die niet voldoet in de hemelverlichting: (voor passen ze niet, achter geven ze geen mooi lichtbeeld):
https://www.abc-led.nl/webshop/led-...led-5-smd-5050-auto-lamp-12v-error-free-.html
CONCLUSIE: Blijkbaar zitten er toch nog veel haken en ogen aan Led vervangingslampen. Dus logisch dat de Skoda dealer er nog niet aan begint. Nog teveel problemen. Voor mij was het hobbyisme om dit te ontdekken, maar dus met gemengde ervaringen en resultaten.
Als jullie betere of andere LED alternatieven weten hou ik me aanbevolen hoor. En ook op gebied van upgrade mogelijkheden naar Smartlink/Carplay gebied.
Hopend jullie hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter van Octavia
Laatst bewerkt: