Led verlichting in reflector koplamp

Goedenavond,

Ik heb een Skoda Octavia uit 2018 met reflector koplampen ipv lens koplampen.

Nu vraag ik mijn af kan ik hier gewoon led verlichting inzetten.

Zijn er meer leden die in hun Octavia met reflector koplampen led hebben gezet.

Wat zijn jullie ervaringen met het lichtbeeld..

Ik lees graag jullie reacties.

Groet,

Elmar
 

Smeeuwis

Donateur
Tip: Even de zoek-functie van het forum gebruiken levert al vrij snel de nodige hits op.

Er zijn goede ervaringen met Hilox LED vervang lampen. Wel prijzig. Osram heeft sinds kort after market LED H7 beschikbaar voor de helft van de prijs van Hilox. Op Ali Express schijnbaar ook aardige kwaliteit voor weinig.

Let op: heel officieel mag het niet, een lamp heeft alleen E keur voor de voet waarvoor die geschikt is. LED en Xenon mogen daarom niet in H.. (halogeen) lampvoeten. APK afkeur is het ook niet zolang het lichtbeeld goed is.

Aandachtspuntje: LED in reflectorlampen geven veel strooilicht, eigenlijk zou je alleen LED lampen moeten monteren in projectorlampen. Het strooilicht verblindt tegenliggers enorm. Zeker bij de hoge lichtopbrengst van de kwaliteitsproducten Hilox en Osram.

Nadeel van de O3 met reflector: als je de dimlichten vervangt blijft grootlicht alsnog halogeen. Andere fitting namelijk. Die zou je voor het mooi dan ook moeten vervangen.
 
Bedankt voor je reactie.
Had al gezocht op het forum maar bij mij kwam niet veel naar voren, vandaar de vraag, of ik heb verkeerd gezocht.

Ik ga eens goed nadenken wat ik nu precies ga doen.
 

vennix

Actief lid
Goede avond Elmar,

Ik snap dat je zit met deze vraag. Ik zelf heb deze vraag een tijd geleden ook gehad. Ik moet zeggen dat ik veel heb gehad aan verschillende topics die inderdaad te vinden zijn op het forum, zoals @Smeeuwis terecht opmerkt. Met name topics als deze of deze zijn mij bijzonder behulpzaam geweest.

Ik gok dat er genoeg leden zullen zijn die dit afraden of niet adviseren. Daarentegen heb ik het idee dat er ook een hoop zijn die wel goede ervaringen hebben met deze aanpassing, waarvan ik er 1 van ben. Momenteel heb ik de H7 XTR Black LED kit van Hilox en de H15 Next-G LED van Ledperf geïnstalleerd. De reden dat ik niet voor de H15 set van Hilox heb gekozen, is omdat deze simpelweg niet past. Beide aanbieders en sets waren erg goed beoordeeld. Dit heeft mij doen beslissen dit zelf te willen ervaren.

Ik kan niet anders dan zeggen dat het lichtbeeld van beide sets zeer strak is. Ook zijn beide sets door de checks van de APK gekomen. Naast dat, biedt de LED verlichting ontzettend veel meer licht en zicht dan de standaard halogeen lampjes. Iets wat ik zelf als erg prettig ervaar. Naast deze voordelen, vind ik het witte licht ook nog eens vele malen fraaier staan.

Hopelijk helpt je dit wat verder op weg. Veel succes met de beslissing in ieder geval.
 
@vennix,

bedankt voor jouw reactie, heb de topics gelezen.

Ga het gewoon proberen, en zie dan of tegenliggers er last van hebben, hebben ze er last van dan zet ik gewoon de oude lampen er weer in.

Hoop dat het mij net zo bevalt als het bij jou is bevallen.

Bedankt voor jouw reactie.

Gr

Elmar
 

JeSko

Forumguru
Het kan wel, heb het ook gedaan in mijn vrouw haar C4 Cactus, maar wellicht zullen ze het je hier doorgaans afraden. Ik heb nog geen seinende tegenliggers gehad, maar toch ben ik niet geheel overtuigd van de lampen, ze geven veel licht, maar niet zo mooi geconcentreerd als in de Superb.
 

Kanerr

Forumguru
Strooilicht wordt veroorzaakt door ledlampen of xenon lampen die niet hetzelfde brandpunt hebben als bij halogeen. Tegenwoordig heb je heel veel LED lampen welke exact hetzelfde brandpunt gebruiken als een halogeen pitje waardoor je geen strooilicht veroorzaakt :)
 

Erik1977

Forumguru
Volgens het voertuig reglement mag in een reflectorkoplamp alleen een halogeen lamp gemonteerd worden. Er staat ook een codering op het glas, vaak HC of HCR. Dit inderdaad ivm strooilicht.

Echter wanneer het lichtbeeld bij de APK goed is en dus geen afkeur geeft zal het wel goed gaan. Maar bij een controle waar bijvoorbeeld ook op dit soort zaken wordt gelet kan je hiervoor bekeurd worden,
Xenon of led in een reflectorkoplamp.
 

Smeeuwis

Donateur
Klopt, maar geldt dus ook voor Xenon of LED in projectorlamp. De fitting (voet) is hiervoor bepalend. Een projectorlamp kan ook een H1, H7 of H8 fitting hebben en daar mag dus heel officieel geen Xenon of LED in. Europese wetgeving. De opmerking over het brandpunt van @Kanerr klopt ook, aandachtspuntje bij de koop. Projectorlampen hebben wel veel minder risico op strooilicht.

Eén uitzondering: Osram heeft goedgekeurde LED lampen voor aftermarket inbouw in een H7 voet, maar alleen voor auto's waarop dit ook is toegelaten:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/osram-led-h7-met-goedkeuring.42008/
https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp

Pas op in Duitsland: er zijn legio voorbeelden van buitenlanders die in D hun auto kunnen laten staan omdat dit soort zaken niet op orde zijn. De Duitse dienders zijn vaak uitstekend op de hoogte... TÜV/Dekra keuringen vallen hier ook over, in tegenstelling tot de APK waarin dit (nog) niet is vastgelegd.
 

Smeeuwis

Donateur
Het kan wel, heb het ook gedaan in mijn vrouw haar C4 Cactus, maar wellicht zullen ze het je hier doorgaans afraden. Ik heb nog geen seinende tegenliggers gehad, maar toch ben ik niet geheel overtuigd van de lampen, ze geven veel licht, maar niet zo mooi geconcentreerd als in de Superb.

Dat zal dan toch het verschil zijn tussen een reflectorlamp in de Cactus en een projectorlamp in de Sup. Een projector is beter in staat om een correct lichtbeeld te creëren. Ik heb de Osram LED's in mijn privé auto zitten (S-Max met projectorlampen) en het is haarscherp. Kennis heeft dezelfde lampen in reflectorlampen (Opel Astra) en het verschil is zichtbaar: bij de Opel echt een waziger overgang tussen licht en donker terwijl het bij mijn auto veel scherper is. Wel een puist licht overigens en mooi wit (6000K). Het is wel een aanrader hoor.
 

JeSko

Forumguru
Dat kan @Smeeuwis , zou inderdaad de reden kunnen zijn, denk er wel aan om ze terug uit de Cactus te halen, ga het nog aanzien want als niemand seint, zal het ook niet hinderen gok ik. Het geeft mij wel meer licht, maar de overgang is inderdaad waziger.
 

Smeeuwis

Donateur
Zolang niemand seint zo ik het lekker zo laten... Die bak licht extra is echt wel heel fijn hoor. Ik heb er hier in Flevoland (weinig verlichting op de buitenwegen) ontzettend veel plezier van. Ik was al verwend met LED op mijn O3 dus ik moest niet lang twijfelen voor mijn S-Max toen ik die vorig jaar kocht.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik rijd nu alweer even met merkloze H7 led. Deze gebruikte ik ook al in mijn 308.
Geeft echt veel en wit licht.
Het lichtbeeld is wel iets minder strak dan halogeenlampen, maar toch wel netjes.
Voor de auto lijkt wat vlekkerig, maar dat valt in de praktijk heel erg mee. Sowieso veel beter licht dan standaard halogeen.

Geen problemen met de Canbus.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230105-204952.png
    Screenshot_20230105-204952.png
    1 MB · Weergaven: 45

Pindasaus

Forumguru
Als je de afkapping wilt bekijken, kan je het best een witte muur of garagedeur kiezen en je auto daar 20 m vanaf parkeren. Op een heg is het lastig beoordelen.

Met een wazige afkapping verblind je ofwel tegenliggers, of je hebt de lampen zo laag staan dat je er zelf niet ver vooruit mee kan kijken.
 
Bovenaan Onderaan