Led mistlampen inbouwen

Hallo ik heb een vraag wil graag led mistlampen inbouwen. Heb alles in huis maar nu komt het heb op aanwijzingen die ik hier vond de onderkant van mn dashboard gedemonteerd met lichtschakelaar vandaag maar moet een 12v kabel doorvoeren naar t motorcompartiment de lampen en krijg niet gevonden waar ik een kabel kan doorvoeren. Iemand die weet hoe ??
Bvd
Heino
 

turboturbo

Forumguru
Heino, je bedoelt dus niet led lampen in de reeds bestaande mistlamp behuizing inbouwen, maar complete (after-market) led lamp units? Dus zeg maar complete armaturen?
 
Ja inderdaad en die wil ik schakelen van binnen dus moet er een kabeltje van bij mn lichtschakelaar naar voor
 

EdK

Forumguru
Meestal is het makkelijker een doorvoer te vinden door te kijken vanuit het motorcompartiment dan dat je onder je dashboard gaat liggen kijken half in de kreukels.
En als je dan weet waar de doorvoer zit vanuit motor compartiment dan een nylon veer of VD draad hierdoor duwen en dan zoeken / voelen op dashboard hoogte.....
 

Stripedkrijn

Forumguru
Interessant topic. Mijn 2003 Faab is van het eenvoudige type: geen dakrails en geen mistlampen. In de afgedekte gaten zou ik het liefst dagrijverlichtingsunits willen hebben die geschakeld zijn met de stadslichten zodat de achterkant van de auto ook verlicht is. Zijn daar plug and play passende units voor te koop of is het een kwestie van passend maken van min of meer willekeurige aftermarket units?
 
Ik heb ook dagrijdstrips led. Alleen moet ik ze schakelen anders is t apk afkeur .Heb nu met mn garage afspraak dat ze voor 50 tientjes de lampen monteren in de gleuven in de bumper en de kabel naar binnen brengen, doe ik de binnenkant met schakelaar
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hm.. Rare APK regeling eigenlijk. Zou handiger zijn als je die LED's van je stadslicht zou kunnen/mogen aftappen. Nu apart geschakeld zou je dan én stadslicht aan moeten zetten én de LED's want anders heb je alleen licht voor en niet achter.
Of anders misschien toch van stadslicht met aparte schakelaar voor de LED's?
 
Stadslicht alleen mag je niet voeren in Nederland en je leds mogen niet teglijk met je dimlicht branden .je kunt ook relais kopen om ertussen te zetten dat ze uitschakelen als je je verlichting aan zet maar dan moet je er dus stroom op zetten die schakeld op contact
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hé Heino!! Das een hele goeie. Alleen moet ik dan nog iets verzinnen voor mijn achterlichten. Ergens moeten die ook worden meegeschakeld. Dat zou het mooiste zijn. Dit omdat het in sommige landen verplicht is om, als je die daglampen aanzet, óók je achterverlichting moet meebranden. Dit o.a. omdat er veel snelwegen verlicht zijn zodat de bestuurder prima vooruit kan zien maar achteropkomend verkeer zelf minder kan zien dat er een voorligger rijdt. Het valt mij zelf op dat ik, juist bij wat nieuwere auto's meer dsn vroeger zie dat de hele achterkant donker is. Kijk aan, denk ik dan, daar heb je er weer zo eentje... Daglampen aan en alles achter in het donker. Idioot gewoon. Misschien moet ik er dan ook nog een waarschuwingslampje op het dashboard bij doen. ....
 

EdK

Forumguru
Daglampen aan en alles achter in het donker. Idioot gewoon.
Ja maar die bestuurder is het !
Die zet zijn schakelaar op "auto " en zet zijn verstand verder op NUL
Want doordat dit ook een hulpmiddel is zal je gewoon moeten blijven nadenken en dus die schakelaar soms misschien eens gebruiken om hem van auto af te halen
 

Cordoba

Forumguru
Stadslicht alleen mag je niet voeren in Nederland ....
Dat is onjuist, alleen geldt alleen stadslicht als het voeren van 'geen verlichting'. Het voeren van bijvoorbeeld een groen licht is verboden, dat is iets heel anders dan stadslicht.

Ik denk dat je in het topic van mijn auto wel foto's vind (of anders in een ander topic) hoe ik de draad heb doorgevoerd naar de mistlampen: achter het dash en middenconsole naar de passagierskant, daar het dashbordkastje verwijderd en daarachter een rubber dop gevonden, waar ik 'm heb doorgevoerd. Vanaf de motorzijde (dus onder de motorkap), moet je onder het raam in de parafaanbak de kap voor de interieurfan loshalen, en daar vind je 2 zwarte doppen van pakweg 2-3 cm doorsnee die je kan gebruiken om de draad door te voeren.
 

floyd2

Forumguru
Ik denk dat een geschakelde plus onder de motorkap ook relatief eenvoudig te vinden is.
Alhoewel ik niet precies weet hoe de Fabia gebouwd is zit daar vast ook wel een zekeringenbak voor de motorventilator en dergelijke en over het algemeen zitten daar nog extra vrije plaatsen in voor relais.
Daar kan je misschien met behulp van een platte AMP een geschakelde + weghalen.
Zet hier een relais tussen die geschakeld wordt via je stadslicht en je hebt geen omkijken meer naar je dagrijverlichting.

@Stripedkrijn wat betreft de achterlichten die mee moeten branden in sommige landen; dit geld denk ik niet voor oudere auto's en/of buitenlandse bestuurders.
Als je dit weg laat scheelt dat een hoop werk denk ik.
En anders gewoon dimlicht voeren die paar keer dat je daar bent.



(automatische lichtschakelaar, slechtste hulpmiddel allertijden)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ook dagrijdstrips led. Alleen moet ik ze schakelen anders is t apk afkeur
Dagrijverlichting mag inderdaad niet branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde".

Omdat ik altijd ook de achterlichten bijgeschakeld wil hebben en dit bij de F2 alleen mogelijk is i.c.m. de stadslichten voor (en kentekenverlichting, maar dat doet er minder toe) heeft de dealer dat vóór aflevering geregeld via de werkplaatscomputer.
Formeel gezien ben ik dus in overtreding met de DRL aan, want de stadslichten branden dan ook. In de praktijk heeft dit al bijna 7 jaar lang nimmer geleid tot enige opmerking van een agent of een apk-keurmeester.
Dus die "apk-afkeur" is vermoedelijk vooral theoretisch (maar tussen eind maart en eind mei gaan we dat weer testen ;)).
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Canon-Eye: het topic wordt steeds leuker.
Een andere mogelijkheid is het plaatsen van LED lampjes i.p.v. die gloeiende spijkertjes die nu stadslicht moeten voorstellen. Te verkrijgen bij de grote leverancier in China. Ik moet dan nog even kijken hoeveel watt die zouden kunnen zijn i.c.m. de lampvoetjes. Ik heb dan, als ik dat zou doen, sterker stadslicht wat effectief als daglampen zou kunnen werken. Je moet dan wél uitkijken dat je op tijd overschakelt naar " gewoon licht". En natuurlijk blijft dan, als het nodig zou zijn, tevens stadslicht behouden.
 

Canon-Eye

Forumguru
sterker stadslicht wat effectief als daglampen zou kunnen werken
Zou ik me niet te veel van voorstellen. Het gaat mij bij DRL vooral om zichtbaarheid op grotere afstand, zodat een tegenligger toch maar afziet van zijn voorgenomen inhaalactie. Daarbij komt het nog vaak genoeg voor dat ik toch liever met dimlicht rij, of zelfs even heen en weer schakel tussen DRL en dimlicht om extra de aandacht te vestigen op mijn aanwezigheid.
Ledpitjes in de stadslichten gaan die zichtbaarheid (en herkenbaarheid als auto) niet voldoende bieden denk ik, mede door het geringere lichtuitstralende oppervlak.

Anderzijds is het stadslicht eigenlijk vooral stadslicht (dáárom noemen de Duitsers het ook zo) en ik weet niet of de leds dáárvoor dan weer niet te fel en wellicht hinderlijk zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Stadslicht wordt ook wel 'contour licht' genoemd. Maw de functie is niets meer dan de contouren van de lamp units en/of (daarmee) de contouren van de auto aan te duiden.

Ik heb onlangs deze besteld, weet nog niet of ik ze ga gebruiken voor stadslicht. Maar die zijn lig een stuk feller dan de standaard halogeen gloeilampjes.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan