leaseauto prijsplafond stroomgebruik

pippavosje

Nieuw lid
Ik krijg binnenkort een Enyaq en de leasemaatschappij heeft al een laadpaal geinstalleerd in mijn garage.

Nu hebben we straks te maken met een prijsplafond per kwh maar de Enyaq zal er voor zorgen dat ik binnen de kortste keren door dat plafond ga.
Gevolge is dat ik prive ook de marktprijs ga betalen. Alle stroom die gebruik wordt komt immers via 1 meter het huis binnen en vandaar is er een aftapping gemaakt voor de wallbox.

Heeft iemand hier ook mee te maken?

hoor graag van jullie.
 

Rallye

Forumguru
Je krijgt toch hopelijk wel een vergoeding van je werkgever voor de voor de auto gebruikte stroom? Hoe ziet die eruit?
 

Japanese Power

Donateur
Ik zie het probleem niet zo. Met mijn (door de werkgever aangeschafte) laadpaal houdt deze exact bij wat ik laad, elke kWh die thuis voor de leaseauto wordt geladen komt een maand later keurig weer op mijn rekening retour. En alles wat we privé laden met de EV van vrouwlief is voor eigen kosten. Ik neem wel de gemiddelde kWh prijs van normaal/daltarief bij elkaar, wel zo netjes aangezien ik de werkgever geen poot wil uitdraaien door normaal tarief te laten vergoeden en daltarief te laden. Die tarieven beheer ik overigens zelf in de portal, geen idee of elke leaserijder sowieso toegang heeft tot deze laadpaal instellingen.
 

pippavosje

Nieuw lid
de stroom die de enyaq gebruik wordt uiteraard betaald door de werkgever. probleem is echter dat ik "maar" 2500 kwh tegen dat tarief krijg. alles wat erboven zit gaat via de marktprijs. (80 ct oid) Ik kan de kwh die de auto heeft geladen tegen dat bedrag declareren maar prive kom ik dan ook in dat hogere tarief terecht. Daar had ik zonder elektrische leaseauto geen last van gehad en waren dei 2500 kwh voldoende geweest
 

EdK

Forumguru
Dus bij andere openbare laadpalen laden , belast je je eigen plafond niet en worden de ladingen gewoon aan je werkgever belast...
Of een afspraak met hem maken dat alle KWh die je met de eigen paal laad voor het tarief na het plafond worden berekend aan hem..
 

pippavosje

Nieuw lid
EdK: ik ben het denk ik eens met jou verhaal maar het gaat me er dus om dat mijn privestroomgebruik na 2500 kwh ook in een hoger tarief gaat vallen en ik die dus niet kan doorberekenen aan de werkgever. Hij is natuurlijk niet helemaal gek.
na 2500 kwh ga ik ipv 40 maar 80 cent (laden en ook privegebruik)
 

Tees

Donateur
Ik snap t punt niet zo...als je nu rond de 2500 kWh gebruikt en straks een EV krijgt waar de baas voor betaalt, dan moet de baas toch gewoon t markttarief betalen? Lijkt me niet meer dan logisch...
 

Tees

Donateur
Dat snap ik dus niet...tót 2500 kWh betaal je het plafondtarief. Daarboven de marktprijs.

Dus als jouw werkgever gewoon netjes afrekent zoals zou moeten, dan rekent hij het laadverbruik af t.o.v. jouw totaal verbruik.

Rekenvoorbeeldje:
Je gebruikt nu 2100 kWh. Als je een EV hebt komt daar nog eens 4000 kWh bij. Dus volgend jaar gebruik je 6100 kWh. 2500 daarvan voor 40 cent, 3600 kWh voor 80 ct. Jouw werkgever betaalt dan aan jou 3600 x 80 ct plus 400 x 40 ct. Elke andere rekensom slaat totaal nergens op...
 

pippavosje

Nieuw lid
Tees: dank voor het meedenken en helemaal eens met jou uitleg. Hopelijk is het snapvermogen van Fleetsupport ( een reactieve club aangesteld door mijn werkgever om alle leasezaken van zijn personeel te "behartigen") zo groot dat ze eens antwoord gaan geven op mijn vraag.

Ik dacht dan niemand mij ging snappen maar nogmaals dank voor de uitleg.
 

EdK

Forumguru
Vandaar dat ik al opperde dat als men van jouw plafond willen profiteren dat je dan je eigen laadpaal niet gebruikt en dus uitzet en laad op snellaadpalen en palen voor algemeen gebruik....
Die rekeningen gaan als goed is rechtstreeks naar de werkgever/ lease bedrijf....

Maw gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks...... :pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
Maar de kWh prijzen zijn al lang niet zo hoog meer:
1666474369390.png


En wat anderen ook al aangeven. Die laadpaal i.c.m. de 'slimme' meter houden precies bij welke kWh op welk tijdstip naar welke verbruiker gaan.
M.a.w. je eigen huis verbruik wordt keurig los geregistreerd van je EV oplaad kWh's.
 

Rallye

Forumguru
Maar wordt ook bijgehouden wat die kWh op dat moment kost voor de gebruiker? Dat is van veel factoren afhankelijk:
- (straks) het plafond en hoeveel je er prive al gebruik van maakt;
- het contract van de gebruiker (hoog/laag tarief, prijs - bij een contract met beursprijzen dus per uur en afhankelijk of op dat moment wordt teruggeleverd);
- is de gebruiker met zijn teruglevering al door de nul heen of saldeert hij nog (in de toekomst wordt het zelfs deels salderen);
- dit alles kan gedurende het jaar nog wijzigen bij een overstap.

Ik kan mij voorstellen dat dat voor een werkgever snel onoverzichtelijk wordt. En er zal toch ook een zweem van controle op moeten zitten.

Het mooiste zou zijn als het verbruik van de laadpaal (en een specifieke auto) gewoon rechtstreeks met de werkgever wordt afgerekend. Die kan die stroom dan in een groot contract afrekenen. Zover zijn we volgens mij nog niet - de laadpaal zou dan bijvoorbeeld onder de huidige regels een aparte aansluiting moeten krijgen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
de laadpaal zou dan bijvoorbeeld onder de huidige regels een aparte aansluiting moeten krijgen.
Dit gebeurd al wel, maar dan voor gemeente's !
In A'dam hebben wij wat laadpalen langs grachten geplaatst die allen een eigen meter van Liander hebben.
En in praktijk is het bij burger ook te realiseren, alleen wie gaat het vastrecht etc dan ophoesten ?
Jij of je werkgever ??
één ding is zeker, de slimme meter zal waarschijnlijk nog veel slimmer gaan worden.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar wordt ook bijgehouden wat die kWh op dat moment kost voor de gebruiker?
Jazeker.
Dat is bij ons (ANWB Energie) wel degelijk het geval!
Per uur varieert het tarief en dus ook per uur zie je wat het kost.
En dat is natuurlijk alleen maar mogelijk als er een 'slimme' meter is geïnstalleerd.

En hier vind je mensen die zelfs allerlei scripts gemaakt hebben om e.e.a. zo optimaal mogelijk te benutten c.q. meten/weten:
 
Laatst bewerkt:

pippavosje

Nieuw lid
ik heb helaas nog een "oude" meter. Prachtig gezicht als het zonnetje schijnt de wasmachine aanstaat en de meter toch nog terugdraait.
Helaas doet dat niets af aan het vraagstuk.
 

Canon-Eye

Forumguru
het plafond en hoeveel je er prive al gebruik van maakt
Het plafond telt op jaarbasis en is bedoeld voor de consument, voor jouzelf dus en niemand anders. Dus ookniet voor je werkgever of de leasemaatschappij.
Ga je op jaarbasis over dat plafond heen (ongeacht of dat privé of dienst-kWh zijn), dan betaal je de marktprijs voor het meerdere. Het enige waar je verschil van inzicht over kunt krijgen is, of de "plafond-kWh" die je privé overhoudt en dus mede in het laden gaan zitten, kunnen worden gedeclareerd tegen het lagere "privé-onder-het-plafond"-tarief of het hogere markttarief.

Disclaimer: zowel voor de kWh onder als boven het plafond geldt dat er voor zover mijbekend nog weinig duidelijkheid is over de verdeling in de tijd bij sterk wisselende marktprijs. Lijkt mij een uitdaging om daar een faire methode voor te vinden...
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye De vraag gaat (inmiddels) over de vergoeding die je krijgt van je werkgever. Zie het rekenvoorbeeld van @Tees : als je als werkgever niet meer dan de uitgaaf van je werknemer wil vergoeden (waarom zou je en meer zou bovendien wellicht loon zijn) is het wel degelijk relevant of je onder het plafond blijft of niet.

@Captain Hook Bij jouw contract wel inderdaad, bij de meesten is dat veel onduidelijker (zie mijn vorige post). Zou jij dan overigens als je je auto laadt bij een negatieve stroomprijs dat aan je baas door moeten geven (in aftrek brengen op de vergoeding die je krijgt)?
 
Bovenaan Onderaan