Lawaai kloppend geluid voorwielen/ as??

Davy73

Lid
Hi all,

Ik heb een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI van 2012.
De auto maakt een kloppend geluid zodra ik gas geef op de voorwielen/vooras, zodra ik het gas loslaat is het geluid weg, tussen de 80 en 120kmh is dit geluid het ergste, bloed irritant.
Er is al behoorlijk wat gedaan om het probleem op te lossen:

-Nieuwe banden
-Wiellagers vervangen
-Ketting laten vervangen(staat hier los van)
-Balanceren
-Uitgelijnd

Volgens de dealer komt deze kwestie vaker voor van na de facelift, ze gaan nu een ander soort olie in de bak doen waar het beter van moet worden.
Bak wisselen heeft geen nut gaven zij aan?
Als de andere olie niet werkt kunnen ze er niets aan doen en moet ik ermee leren leven.

Jullie nog suggesties, moet toch op te lossen zijn.
Nu net of ik in een trein rijd ):

Groeten,
Dave

12 minuten geleden
 

hemi24

Forumguru
Homokineet defect?

Van de handbak bij een 1.2 staat er wel om bekend dat hier de lagers wel eens vroegtijdig de geest willen geven...

Dealer, als in “officiële Skoda werkplaats”..?


Misschien wil je je ook nog even voorstellen in het Meet & Greet deel van dit forum?
 

Huibdos

Senior Member
Homokineten/aandrijfassen nakijken op speling. kunnen ook klokkende geluiden maken bij belasting=gas geven
 

Davy73

Lid
Meet and greet gedaan (:
Wat betreft lagers, baklagers oid ?

Homokineet defect?

Van de handbak bij een 1.2 staat er wel om bekend dat hier de lagers wel eens vroegtijdig de geest willen geven...

Dealer, als in “officiële Skoda werkplaats”..?


Misschien wil je je ook nog even voorstellen in het Meet & Greet deel van dit forum?
 

Davy73

Lid
De bak schakelt mooi, de motor loopt als een zonnetje.
Zou het de homekineet kunnen zijn of toch speling op de vooras ?
 

Davy73

Lid
Hmm kunnen meerdere oorzaken zijn, ik laat de volgende punten controleren:

Homokineten binnen en buitenzijde
Speling op de vooras
Baksteun
Lagerbussen op de draagarm
Schokbrekers
Baklagers (denk het niet)

Verder nog zaken welke ik over het hoofd heb gezien ?
 

Slider

Forumguru
Helaas komt dit me maar al te bekend voor. Ik had exact hetzelfde met mijn 1.4 TSI Combi uit 2009. Gekocht bij 168.000Km, garage heeft het probleem altijd ontkent. Ze bleven bij cupping van de banden en lieten de garantie tijd verlopen.
Bij het ophalen van de auto hoorde ik het al, in de loop der maanden werd het erger en erger. Werd er gestoord van!
Al heeft het me nooit in de steek gelaten, auto bleef wel rijden.

Davy, wellicht heb jij dat ook: Ik kon aan de versnelling pook de trillingen ook voelen, het resoneerde door de hele auto heen.

Ik heb dit laten uitsluiten:
- Cupping: Zomerbanden voor/achter gewisseld en winterbanden zelfs getest. Geluid bleef.
- Homokineten
- Voor-as
- Wiellagers
- Ophanging voor.

Op het eind deed hij dit op bijna elke snelheid, maar vooral 40-60Km/u en 80-110Km/u.
Mijn Skoda dealer (had hem niet daar gekocht trouwens) liet 2 monteur mee-rijden, zonder elkaar te spreken tussendoor. Beide kwamen tot de zelfde conclusie helaas:
- Differentieel tandwielen speling/slijtage en/of baklagers.

Omdat de Octavia het diff in de bak heeft zitten, moest de hele bak er onder uit en gereviseerd worden. Samen met de andere zwakheden van mijn Octavia heb ik de auto van ellende veel te vroeg verkocht.
Heeft me veel te veel geld gekost....
 

Davy73

Lid
De pook trilt niet oid, schakelt mooi soepel.
Het geluid lijkt het ergste te zijn links voor.
14 januari gaat de garage er weer naar kijken, en proberen op te lossen ):
Ik hoop niet dat de bak vervangen moet worden oid.
 

Slider

Forumguru
Ja, mijne schakelde ook prima en hij trilt ook niet letterlijk uit zichzelf. Maar ik kon met hand op de pook wel de vibraties van het geluid voelen. Het resoneerde door de metalen delen naar de pook.

De Skoda monteurs voelde ook met hun voet "achter" de pedalen grond/middenschot tijdens het rijden, daar voelde ze ook de vibraties.

Wellicht een tip waar ze op kunnen letten. Echt uitsluitsel konden ze alleen geven als ze de auto op de brug zouden laten draaien en luister op de bak met een stethoscoop.

Heb je ook getest in bochten en rechte stukken? Ene bocht harder hoorbaar dan de andere?
Dan lijkt het mogelijk ook wiellagers te kunnen zijn, aan die kant. Wat een stuk simpeler en goedkoper is te vervangen.
Ik had dat niet, bocht, of rechtdoor, was altijd even hard geluid.
 

EdK

Forumguru
Radio harder zetten en hoor je er niets meer van incl het gezeur op die stoel naast je ....:pardon:
 

JeSko

Forumguru
@SABAJO

Ja idd ik zou hetzelfde doen als er geen oplossing komt, zo rijden is niet doenbaar en ook helemaal niet de bedoeling uiteraard.
 
Kijken hoe je verzekerd bent en vervolgens de maas in met dat ding

Radio harder zetten en hoor je er niets meer van incl het gezeur op die stoel naast je ....:pardon:

Hahaha ik zet hem juist zachter zodat ik het hoor.
Word een obsessie na verloop van tijd
 

EdK

Forumguru
Hahaha ik zet hem juist zachter zodat ik het hoor.

Tsja doen dan oordoppen op !

Ik heb gelukkig niet zoveel last van geluiden , maar paar jaar terug had ik links voor ook vreemde geluiden die ik niet kon terugvinden
Dus alle troep uit deurportieren voor en handschoenkastje en nog dat irri geluid...
Kon t maar niet vinden
2 weken minstens met dat geluid gereden en niet kunnen vinden, gaan we op een zaterdag weg en dochtertje van vriendin opeens op de achterbank...... ohhhh hier liggen me twee knikkers...:banghead::banghead:

Ik twee weken zoeken naar waar geluid vandaan kwam daar links voor zoals t klonk en zij naar haar knikkers.....
 
Whahaha leuk die kids he.
Ik bracht mijn andere auto vorige week naar de cleaner ( polijsten en poetsen binnen en buiten ).
Mijn zoontje strijkt een uur later een snottie af aan de zitting achter.
 
Bovenaan Onderaan