Lawaai aandrijfas

Hetzer

Forumguru
Hoor je geluid alleen binnen in de auto, of ( als je bijvoorbeeld even het raampje open doet?)ook buiten de auto
 

Ted

Forumguru
Trek je 12 kantige asmoeren na. aLS DEZE IETS LOS ZIJN GEKOMEN DAN GEEFT DAT GELUID EN MET NAME BIJ OPTREKKEN EN AFREMMEN OP DE MOTOR.
 

Hetzer

Forumguru
Morgen mogen we naar skoda garage, auto is nog geen 2 jaar, en zou blijkbaar nog onder garantie vallen


morgen weet ik normaal meer


ik vond het al zo raar dat jij met een auto van nog geen 2 jaar oud , nog niet naar de dealer was geweest met dit probleem
 

snowdog

Nieuw lid
Steven

Bij mijn oktavia type 1 bij 90.000 km een kloppend geluid....... (aan de rechterzijde lange as)
Af en toe zowel bij optrekken als bij uitloop
Controle wees uit dat de binnenste homoconeet dus aan de versnellingsbakzijde was versleten
Een gereviseerde as deed wonderen.......

een blije Skodarijder ....................
 
Hallo,

miserie miserie,

Vandaag naar dealer geweest, onderweg serieus wat lawaai gehoord ( kloppend bij optrekken en remmen)


Toegekomen bij garage (13u), eventjes wachten want garage was gesloten, kwartier later garage open.

Garagist heeft wagen naar binnen gereden, en op brug geplaatst, dan aan wielen getrokken en bewogen, en vond geen problemen.


Daarna samen testrit gemaakt omwille van dat hij geen mogelijke oorzaken vond.

Tijdens de testrit was de wagen muisstil (3km), niets te horen , daarna terug naar garage en terug op brug, ondersteplaat afgedaan en aandrijfas nagezien.


Ik had thuis al metalen spanband (van rubber aan aandrijfas) al afgedaan aan kant versnellingsbak (dit om vuil en water tegen te gaan),


In garage hebben ze gekeken en schroevendraaier ingestoken om te zien of er geen vet in rubber zat , maar geen vet aan schroevendraaier.


MAAAAAR , ik had thuis metalen band afgedaan , om effe te zoeken naar oorzaak, (heb dit niet gezegd in garage) , en zij vermoeden dat oorzaak daar te zoeken is , zij stellen voor om dit open te doen en nieuw vet in te spuiten naar rollagers .


Ik geloof daar geen fluit van , lawaai was al voor dat ik spanband heb afgedaan, en zonder spanband heeft hij geen 100 meter gereden.



We hebben 22 euro betaald , probleem is nu plotseling verdwenen, maar heb er toch geen vertrouwen in .



mmmmmmmm, iemand een wijze raad ?


groeten steven
 
Hopelijks wel,

Ben naar rally garagist geweest, en die heeft na wat zoekwerk (1 uurke)

tot het vermoeden gekomen dat het lawaai van de homokineet kwam, kant motor, vet onder hoes was opgedroogd , hoe dat dit mogelijk was , geen idee.


Oud vet verwijdert , nieuw vet erin , en probleem lijkt na 2 weken , niet meer terug te komen,


lets hope ,


groeten steven
Steven, nog wat meer bekend geworden over je "probleem"?
 

Abo

Lid
Komt me bekend voor, die bonk die je hoort bij het optrekken.
Mijn Roomster had hier vorig jaar ook last van, de ene keer hoorde je het wel en de andere keer weer niet. Vervelend genoeg gebeurde dit vlak voor mijn vakantie naar Frankrijk. De chef werkplaats was er uren mee bezig geweest om de auto toch in orde te krijgen voor de rit naar Frankrijk. Het bleek dus ook een homokineet te zijn die te veel speling had. Nadien heb ik er geen last meer van gehad.
 

Kirsten

Senior Member
Hoe dit kan? Nou geen idee, maar inmiddels heb ik ook al 2 van die hoezen versleten en mijn wagentje is nu net een jaar oud.

Hopelijks wel,

Ben naar rally garagist geweest, en die heeft na wat zoekwerk (1 uurke)

tot het vermoeden gekomen dat het lawaai van de homokineet kwam, kant motor, vet onder hoes was opgedroogd , hoe dat dit mogelijk was , geen idee.


Oud vet verwijdert , nieuw vet erin , en probleem lijkt na 2 weken , niet meer terug te komen,


lets hope ,


groeten steven
 
Auto's zijn net mensen want waar zat ook al weer die kiespijn als je bij de tandarts bent?????
!00 m zeg je zonder de klem terwijl de proefrit bij de dealer 3 km duurde.
Als de omgeving van die homokineet niet vet was na de proefrit vrees ik dat er gewoon geen vet in deze homokineet zat.
Moet je een kijken wat voor een vette bende het word als je hoes gescheurd is,dat wil je niet weten.
Wij hadden een keer een xedos6 in de werkplaats die hevig begon te schudden tijdens een accelereatie vanaf +/- 75 km in de 5de versnelling.
Bleek de binnenste homokineet droog te zijn,vet erin gedaan en probleem opgelost.
Hoop dat het bij jou ook wegblijft.

Eric
 

Lau

Lid
Beste forumleden,

Sinds enige maanden bespeur ik dat het rijden (95% zijn snelweg km's) met mijn Fabia II Combi Greenline diesel uit 2011 met ruim 180k op de teller steeds rumoeriger verloopt.

Een steeds luider wordend kloppend / bonkend geluid overstemt de snorrende dieselmotor, het heeft veel weg van een wasmachine die centrifugeert terwijl de trommel niet meer in balans is. Als ik tijdens het rijden (vb snelweg 100kmh) de koppeling intrap dan is het geluid aan de voorzijde (nagenoeg) weer normaal!

Tijdens de onlangs zelf uitgevoerde bandenwissel heb ik ter controle evt speling op de voorwielaandrijving op beide assen gecontroleerd door aan iedere zijde het wiel een slag naar links en naar recht te draaien. Dan blijkt overduidelijk dat er aan beide zijden speling zit met een ratelend geluid.

Tot zover mijn analyse aan de auto zelf.

De wiellagers lijken mij nog in orde, ik bespeur geen rare geluiden bij bochtenwerk e.d.
Mijn vermoeden is nu dat aan beide zijden de aandrijfassen (homokineten) aan vervanging toe zijn.

Vragen:
- Als ik het bij het recht eind heb, wat zijn dan zo 'richtlijnen' voor kosten aan arbeid en onderdelen?
- Mogelijk dat er ook nog andere lagers (vb aansluiting aandrijfas / homokineet) aan het motorblok aan vervanging toe zijn?
- Als er aan de onderzijde flink gesleuteld moet worden is het dan raadzaam om meteen wat meer (uit voorzorg) te laten doen? Ik heb geen idee wat er onderin (gezien de leeftijd en kms) nog meer aan 'slijtage / ouderdoms' gevoelige onderdelen zitten, dus ik noem maar wat zoals: rubbers / lagers / fuseekogels / waterpomp / aandrijfriem / dynamo ... ?

Sowieso dank voor jullie reacties / advies/ ervaringen!
 
Bovenaan Onderaan