Lane assist

Albert310

Nieuw lid
Ik ben erg tevreden met mijn nieuw Enyaq op een ding na. De lane assist. Deze is niet uit te zetten en er irritant en in een enkele situatie zelfs gevaarlijk. Ik rijd ca. 40.000 km per jaar en soms over binnenwegen. De binnenwegen kennen tegenwoordig de onderbroken lijnen en een versmald middengedeelte. Bij het rijden op zo’n weg probeert de lane assist je nijna constant naar het versmalde middengedeelte te dwingen. Toen ik een vrij brede tractor tegenkwam leidde dat met veel trekken aan het stuur niet tot een aanrijden. Te idioot voor woorden. Ik krijg het niet uitgezet. Weet iemand hoe dit wel lukt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Al geprobeerd om de richtingaanwijzer naar rechts aan te zetten?
Dan zou hij akkoord moeten gaam met overschrijding naar rechts... :D
 

Albert310

Nieuw lid
Dat dacht ik dus ook. Echter de volgende keer dat je gaat rijden staat lane assist weer aan. Ik moet nu elke keer voordat ik ga rijden de lane assist uitzetten. Dat is voor mij geen oplossing. De hinder is er vaak omdat de lane assist ook protesteert als je niet exact een minimaal aantal centimeter van een streep rijdt (en dat is soms ondoenlijk vanwege de breedte van de rijstrook). Kortom, erg hinderlijk en naar mijn mening zelfs gevaarlijk. Het is voor mij geen assist maar een hinder in het verkeer. Ik hoor graag hoe deze optie permanent kan worden uitgezet. Ik let wel op hoor, ben een defensieve automobilist, houd me aan de verkeersregels, bel, sms niet tijdens het rijden, heb een speciale rijopleiding gehad en rijd al meer dan 40 jaar schadevrij. Overigens lijkt het me nog hinderlijker voor ongeoefende automobilisten. Zie mijn vorige bericht. Ik kon door tegen te sturen de aanrijding voorkomen, maar je zult maar in paniek raken en het stuur loslaten….
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De Lane Assist gaat inderdaad standaard weer aan als je de motor opnieuw start (net als Start/Stop (niet bij de Enyaq natuurlijk) en nog een paar foefjes). Misschien dat @Antera met z'n coderings-magie dit voor elkaar kan krijgen? Al is de Enyaq (net als een paar andere nieuwe modellen) volgens mij wel een lastige qua coderen
 

Albert310

Nieuw lid
De Lane Assist gaat inderdaad standaard weer aan als je de motor opnieuw start (net als Start/Stop (niet bij de Enyaq natuurlijk) en nog een paar foefjes). Misschien dat @Antera met z'n coderings-magie dit voor elkaar kan krijgen? Al is de Enyaq (net als een paar andere nieuwe modellen) volgens mij wel een lastige qua coderen
Zou geweldig zijn
 

Japanese Power

Donateur
O wacht, je post is wel wat ouder, lekker handig van me.
Niet mijn kleurvoorkeur maar met een voorraadmodel had ik niet veel te kiezen.
 
Laatst bewerkt:

Tijn

Nieuw lid
@Albert310 Kan dit om coderen geen enkel probleem. Contact me maar even via whatsapp of telefonisch
Ik was even benieuwd of dit nog invloed heeft op de APK keuring en/of verzekering. Komt de auto gewoon door de APK keuring? En in geval van een aanrijding gaat de verzekering hier geen probleem van maken?
 

Japanese Power

Donateur
Lane Assist is een hulpmiddel @Tijn en blijft na aanpassing gewoon in en uitschakelbaar. Hij onthoudt alleen dan wel de laatste instelling.
In de CiTiGo E iV van de vrouw is het heel makkelijk 1 fysieke schakelaar die de laatste stand onthoudt.
Sowieso kun jij het bij elke rit uitzetten dus is het niet strafbaar. Anders zou het niet aanpasbaar mogen zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tijn
Bovenaan Onderaan