Lane Assist trillen stuur

Hoi,

ik heb vaak dat als ik van baan wissel met mijn knipperlicht aan en het icoon van lane assist geel is
dat bij de 1e lijn overschrijden het stuur als een soort van waarschuwing trilt
volgens het boekje kan dit zijn als het systeem het even niet meer weet hij dit kan doen
het gebeurt niet altijd maar wel vaak ( ritje poortugaal naar de dealer in Dordrecht 5 x )
en zit op het punt om mijn lane assist maar uit te gaan zetten, maar daar heb ik het niet voor besteld

de dealer heeft de auto uitgelezen en geen fouten gevonden
iemand die hetzelfde heeft ???

John
 

Eser

Lid
Dit herken ik van me vorige auto Seat Leon 5F. Die had ook lane assist en wanneer de lijn werd overschreden begon het stuur ook te trillen. Ik dacht dat het er bij hoorde, maar ik heb nooit de handleiding er over gelezen :itwasntme:.
 

maik1

Forumguru
Zit er niet een auto te dicht bij je op de baan waar je naartoe wilt gaan? Als je blind spot lampje in je buitenspiegel oplicht, en je verwisseld van baan, dan gaat je stuur ook trillen. Een paar meter meer ruimte maken tussen jou en je schuinachterligger voordat je de baanwisseling inzet zou weleens de oplossing kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Ik moet even hierop inhaken. Ik heb dit vandaag ook gehad met de Leen Superb3. Het enigste wat ik kan zeggen dat het iets te maken heeft met de drukte om de auto heen en ook de blindspot, lane asisst en misschien wel ACC combi waardoor de auto in de stress leek te schieten. Heb het niet nog een keer kunnen produceren maar vermoed dat dit het is

dus lijkt wel op het verhaal van @maik1
 

Skodiak

Senior Member
Zit er niet een auto te dicht bij je op de baan waar je naartoe wilt gaan? Als je blind spot lampje in je buitenspiegel oplicht, en je verwisseld van baan, dan gaat je stuur ook trillen. Een paar meter meer ruimte maken tussen jou en je schuinachterligger voordat je de baanwisseling inzet zou weleens de oplossing kunnen zijn.

Vandaag ook gehad en weet dit 100% zeker omdat ik naar rechterbaan ging terwijl dodehoek indicatie nog brandde. Keek namelijk in spiegel en wist dat ik wel kon gaan.. met knippers aan uiteraard . Mark heeft gisteren mn lane assist aangeslingerd en had dit ook nog niet eerder ervaren... voelt net alsof de band van je velg loopt
 

Rainesh

Forumguru
Dat is normaal. Als je blind sport icm Lane Assist hebt dan is het een soort van Blind Sport Plus. De radars houden een bepaalde marge aan om "veilig" te kunnen schuiven, voor de bestuurder is deze marge vaak te groot en schuiven gewoon. Je stuurt gaat dan inderdaad trillen als extra waarschuwing.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat is normaal. Als je blind sport icm Lane Assist hebt dan is het een soort van Blind Sport Plus. De radars houden een bepaalde marge aan om "veilig" te kunnen schuiven, voor de bestuurder is deze marge vaak te groot en schuiven gewoon. Je stuurt gaat dan inderdaad trillen als extra waarschuwing.

Klopt. Mijn O3 met Lane Assist en Blind Spot Detection doet dit ook. Als het gele lampje nog brandt in de spiegel dan trilt het stuur. De marge die de auto zelf houdt is daarin veel ruimer dan je zelf zou doen. Ook wel logisch trouwens. Scheelt zo maar 10-20 meter.
 

Rainesh

Forumguru
Klopt. Mijn O3 met Lane Assist en Blind Spot Detection doet dit ook. Als het gele lampje nog brandt in de spiegel dan trilt het stuur. De marge die de auto zelf houdt is daarin veel ruimer dan je zelf zou doen. Ook wel logisch trouwens. Scheelt zo maar 10-20 meter.

Inderdaad. Als je ook nog eens TJA hebt, dan is het helemaal een feest. Want dan zit er wel bijna continu iemand in je dode hoek....ff rijbaan verwisselen om sneller door de file heen te komen betekent automatisch getril van je stuur haha.
 

Antera

Donateur
Het is zelfs zo dat er pas na 1 sec dat het lampje uit is het stuur niet meer gaat trillen. Er zit ene soort vertraging in. In ieder geval op de S3
 

Pendragon

Forumguru
Het is zelfs zo dat er pas na 1 sec dat het lampje uit is het stuur niet meer gaat trillen. Er zit ene soort vertraging in. In ieder geval op de S3

Klopt, dat heb ik bij de Karoq ook en soms is het ook dat ik de knippers gebruik in de 3x stand dat ik die aanzet, naar links ga, het stuur gaat trillen, omdat de tijd tussen dat ik de knippers aanzet en ik het stuur naar links doe te kort is en hij de lane assistent nog niet heeft uitgezet (2 oranje streepjes zijn dan nog niet grijs geworden). Ik ben er snel aan gewend. Wat ik veel irritanter vind is dat wanneer op wegen een tijdelijke witte strook is weggehaald, er een zwarte streep is die heel duidelijk op de weg staat en mijn stuur dan ineens die kant op gaat trekken omdat hij vind dat de weg die kant op gaat. Hetzelfde bij een spitsstrook waar vaak een witte dikke streep is die de baan naar rechts aangeeft. Om op de spitsstrook te komen moet je daar overheen en dan gaat hij ook aan het stuur trekken. Soms zit ik 'losjes' met mijn hand aan het stuur en dan is dat best even schrikken. Nu let ik er beter op. En ja het blijft een hulpmiddel ;)
 

Antera

Donateur
Klopt, dat heb ik bij de Karoq ook en soms is het ook dat ik de knippers gebruik in de 3x stand dat ik die aanzet, naar links ga, het stuur gaat trillen, omdat de tijd tussen dat ik de knippers aanzet en ik het stuur naar links doe te kort is en hij de lane assistent nog niet heeft uitgezet (2 oranje streepjes zijn dan nog niet grijs geworden). Ik ben er snel aan gewend. Wat ik veel irritanter vind is dat wanneer op wegen een tijdelijke witte strook is weggehaald, er een zwarte streep is die heel duidelijk op de weg staat en mijn stuur dan ineens die kant op gaat trekken omdat hij vind dat de weg die kant op gaat. Hetzelfde bij een spitsstrook waar vaak een witte dikke streep is die de baan naar rechts aangeeft. Om op de spitsstrook te komen moet je daar overheen en dan gaat hij ook aan het stuur trekken. Soms zit ik 'losjes' met mijn hand aan het stuur en dan is dat best even schrikken. Nu let ik er beter op. En ja het blijft een hulpmiddel ;)
Dit is wat anders dan we hier bespreken andre:-). We hebben het over het trillen van de blind spot die het niet eens is met het feit dat je naar de andere rijstrook gaat terwijl er nog een auto in de blinde hoek zou rijden :-).

Lane assist werkt alleen tegen met sturen :-)



Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 

Pendragon

Forumguru
Dit is wat anders dan we hier bespreken andre:-). We hebben het over het trillen van de blind spot die het niet eens is met het feit dat je naar de andere rijstrook gaat terwijl er nog een auto in de blinde hoek zou rijden :-).

Lane assist werkt alleen tegen met sturen :-)



Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
Euh... Het onderwerp is Lane assist trillen stuur. Dat is dan ook de ervaring die ik heb. Ook wanneer ik niks met de blindspot te maken heb doet hij dat trillen soms, met het voorbeeld wat ik noemde. Deze is dan nog niet uit, ik stuur naar links en hij gaat dan echt trillen, niet tegen sturen. Er zit dan geen auto om me heen. Bij blindspot doet hij dat altijd.
 

Antera

Donateur
Ik had dit niet gemerkt moet ik bekennen op de superb waarmee ik getest heb die werkt alleen tegen met overschrijden. Dacht dat dit ook zo was op de andere skoda's. foute aanname laat de klant ook altijd rijden met testen :-)
 

Skodiak

Senior Member
Ik had dit niet gemerkt moet ik bekennen op de superb waarmee ik getest heb die werkt alleen tegen met overschrijden. Dacht dat dit ook zo was op de andere skoda's. foute aanname laat de klant ook altijd rijden met testen :-)

Dacht ook dat het zo zat, ga het morgen eens testen: comfortknippers aan en meteen naar links duiken als er niets in de dodehoek zit.. kijken of hij dan de bibbers krijgt
 

Antera

Donateur
Ben benieuwd wat jouw bevinden zijn. Hoorde dat de Kodiaq ook zou trillen maar hoor het graag. Als dit wel zo is dan weet ik waar ik moet gaan zoeken en heb ik vermoedelijk herleid waar het mis gaat :-)
 

Skodiak

Senior Member
Vandaag dus beetje de grenzen verkend. Dat het Kodiaq stuur trilt wist ik al. Maar kan het alleen maar opwekken door de streep te raken als dodehoek indicator brand... met of zonder knipperlicht maalt niet uit. Als ik in andere situatie de lijn over ga werkt het stuur tegen zoals verwacht maar hij trilt niet. Als je lijn toch overgaat zonder kniplicht dan schakelt lane departure tijdelijk uit tot je weer tussen de lijntjes kleurt.
Ben met blij dat hij het zo (extra dode hoek waarschuwing) doet en niet ook nog trilt bij andere acties.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik zal er morgen eens op letten, maar volgens mij werkt het inderdaad zo. Trillen alleen bij overschrijden of raken van streep terwijl blindspot lampje brandt. Wel of niet knipper aan weet ik even niet want die gebruik ik (bijna) altijd
 

Skodiak

Senior Member
ik doe ook altijd de knippers uit hoor :). Gisteren "gespeeld" op de dijkweg waar ik overheen reed. Daar staan van die witte begrenzing strepen om het optisch smaller te maken zodat je minder hard rijdt. Je mag daar op sommige stukken 70 rijden en zonder knipperen met de lijnen en Lane departure spelen :yeah:. Geen trilling gevoeld. Pas op de snelweg als er verkeer in je dode hoek kan zitten kon ik trilling uitlokken.. met of zonder knippers aan maakt dan geen verschil. Fijn hulpsysteem wat comfort en veiligheid vergroot, maar waar je ook prima zonder kan.
Wellicht dat het in andere Skoda modellen anders werkt..
 

Smeeuwis

Donateur
ik doe ook altijd de knippers uit hoor :).

Was een geintje. Serieus: vandaag tijdens rit naar Friesland een paar keer geprobeerd, maar het werkt inderdaad zoals beschreven. Knipper aan/uit maakt niet uit. Het stoort mij niet, als het vrij rustig is zoals vanmorgen merk ik er niets van omdat je alle ruimte hebt, op drukke ringwegen zoals A'dam of R'dam helpt het wel, want hoe vaak mis je niet een auto bij het wisselen van baan? Lampje i.c.m. trilling stuur is dan ideaal!
 

Antera

Donateur
ik doe ook altijd de knippers uit hoor :). Gisteren "gespeeld" op de dijkweg waar ik overheen reed. Daar staan van die witte begrenzing strepen om het optisch smaller te maken zodat je minder hard rijdt. Je mag daar op sommige stukken 70 rijden en zonder knipperen met de lijnen en Lane departure spelen :yeah:. Geen trilling gevoeld. Pas op de snelweg als er verkeer in je dode hoek kan zitten kon ik trilling uitlokken.. met of zonder knippers aan maakt dan geen verschil. Fijn hulpsysteem wat comfort en veiligheid vergroot, maar waar je ook prima zonder kan.
Wellicht dat het in andere Skoda modellen anders werkt..


Dus als ik het goed begrijp zoals @Pendragon vermeld trilt jouw stuur niet als je lane assist aan hebt staan en je drukt hem over de belijning heen?
 
Bovenaan Onderaan