Lane assist standaard uitschakelen

TDA

Actief lid
Beste allen,

Net vers op dit mooie forum gooi ik er meteen maar even een eerste vraag in!
Net als veel mensen (denk ik) vind ik de lane assist die standaard "aan" staat niet erg prettig en zet ik hem eigenlijk altijd direct uit na het starten van de auto. Nu begreep ik dat het mogelijk is om deze instelling aan te passen naar een standaard "uit" stand. Ik lees dat er forumleden zijn die wellicht kunnen/willen ondersteunen bij het aanpassen van deze instellingen, daar heb ik wel interesse in natuurlijk!

Kan iemand mij hiermee verder helpen?
 

Okki

Donateur
Grappig: een paar jaar geleden wilde veel mensen bij een nieuwe auto alerlei zaken aan laten zetten, nu willen ze juist veel dingen uit laten zetten.
 

TDA

Actief lid
@Antera, Dank voor je reactie. Nu had ik gisteren nog even de heldere ingeving om het autobedrijf welke de auto geleverd heeft te vragen of ze dit ook voor mij kunnen aanpassen. Zij willen dit in het kader van nazorg kosteloos voor mij doen! Daar ga ik dus vanmiddag even langs. Mocht ik je hulp dan alsnog nodig hebben dan trek ik zeker even aan de bel.

Ik zal in dit draadje nog even laten weten of het allemaal gelukt is. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Japanese Power

Donateur
Wow, een dealer ie dit met VCDS gaat doen, dat verdient respect. Is ongeveer de enige dealer die dat voor je zal doen.
De rest wil zijn vingers er niet aan branden. Of ze hebben er een hobby-ist rondlopen die even verder denkt dan de gemiddelde monteur in de werkplaats...
 

Snoete

Lid
Grappig dat dit per bedrijf weer anders wordt bekeken. De VW/Skoda dealer die mijn auto afleverde gaf aan dat ze dit niet mogen van importeur PON (aansprakelijkheid) en de Europese regelgeving die een Lane Assist schijnbaar verplicht stelt in nieuwe auto's.

Verder een in mijn ogen juist niet veilig systeem dat continu aan je stuur zit te trekken en meld (piept) dat je in het midden van de rijbaan moet blijven. Heb al een paar keer gehad dat de auto naar het midden van de (enkele) rijbaan stuurde terwijl ik juist naar de kant wou om een tegemoetkomende fietser of auto te ontwijken.
 

TDA

Actief lid
Deze auto is inderdaad NIET door een VW/Skoda dealer geleverd! Ze zijn dus niet afhankelijk van PON. Het is een jong-gebruikte Duitser (uit februari 2022 met 5000 km) welke door dit "universele" garagebedrijf is geïmporteerd, en dus recent aan mij is geleverd.

Ik ben net terug van mijn garagebezoek en ze hebben twee dingen aangepast:
1. Lane assist staat nu bij starten van de auto op "laatst ingesteld". In de praktijk bij mij dus altijd "uit".
2. ACC rechts inhalen is nu toegestaan.

Verder had ik geen spannende zaken die ik aangepast wilde hebben maar ik ben met deze wijzigingen al héél blij :D. Nu durf ik ook met een gerust hart mijn vrouw de 60 km/h landweggetjes bij ons in de buurt te laten rijden zonder dat de lane assist haar alle kanten op trekt!
 
Bovenaan Onderaan