Lane assist op laatste Superb versie

Rajackar

Senior Member
Sinds een paar maanden ben ik weer een zeer tevreden Superb rijder.
Ik heb mijn auto in augustus opgehaald en zo te zien is het de laatste uitvoering.
Nu valt me iets op aan de lane assist. In de vorige versie (Y16 of 17) werkte deze automatisch boven de 65 km/u of als de cruise control (ACC) aan stond. In de file resulteert dat in de traffic jam assist die ook zelf kan sturen.
Bij mijn nieuwe auto (ACC, lane assist en DSG) werkt de lane assist nog steeds boven de 65 km/u maar het lijkt helemaal niet meer te werken bij lagere snelheden en dus ook niet meer in de file.
Weet iemand of dat by design is en er dus iets gewijzigd is aan deze functie?

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij zijn er inderdaad 2 smaken, eentje met file assistent en 1 zonder.
Daarbij is het volgens mij ook zo dat je voor de versie met file assistent ook een DSG moet hebben.

Google bracht me overigens op een heel informatief forum waar dit al eens besproken is ;):
https://www.skodaforum.nl/forum/i/automatisch-file-rijden.33101/

Uit de brochure:
Traffic Jam Assist is een comfortabele functie op auto’s met DSG-automaat. In files neemt dit systeem tot een snelheid van 60 km/h de bediening van gas- en rempedaal en stuur over, waarna de Superb zelfstandig optrekt, afremt en de juiste koers volgt. De regelelektronica bepaalt dit aan de hand van de bewegingen van omliggende voertuigen. Traffic jam Assist werkt alleen in combinatie met Adaptive Cruise Controle, Lane Assist en een DSG transmissie.

Rajackar

Senior Member
Thanks !
Klopt inderdaad.
Ik heb nog wat verder gezocht en kwam tot dezelfde conclusie.
Het gekke is dat mijn auto alle opties heeft die nodig zijn en toch geen TJA heeft. In de optie lijst wordt het ook niet genoemd als optie die te selecteren is. Volgend de brochure is het een onderdeel van het travel pakket en dat heb ik wel.
Overigens rij ik een sporline. Misschien dat het daar ook weer anders is.

Pannekoek

Nieuw lid
Opties:Achteruitrijcamera390,00Adaptive Cruise Control (t/m 160km per uur)340,00Dynamic Chassis Control inclusief driving mode selection900,00+ BPM 90,00Lichtmetalen velgen 19" Vega Antraciet470,00Lichtpakket met Smart light assistent met Lane Assist350,00Scheidingsnet achter achterbank170,00Tech Pakket590,00Trekhaak wegklapbaar850,00Variabele bagageruimtevloer
Vlgns mij zit lane assist standaard in de sportline...

Rajackar

Senior Member
Opties:Achteruitrijcamera390,00Adaptive Cruise Control (t/m 160km per uur)340,00Dynamic Chassis Control inclusief driving mode selection900,00+ BPM 90,00Lichtmetalen velgen 19" Vega Antraciet470,00Lichtpakket met Smart light assistent met Lane Assist350,00Scheidingsnet achter achterbank170,00Tech Pakket590,00Trekhaak wegklapbaar850,00Variabele bagageruimtevloer
Vlgns mij zit lane assist standaard in de sportline...
Ik heb ongeveer dezelfde lijst. Lane assist doet het dus ook prima maar de tja niet. Toch even navraag doen dan want ik vond het op mijn vorige superb wel een hele fijne functie.
En anders zal het vast met VCDS te coderen zijn. Je hebt immers alle benodigde camera's/sensoren.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Toch eerst even bij de dealer vragen.

TDI_DSG

Senior Member
Hier nog een tevreden sportline rijder waar het in de file prima werkt. Auto is van juni 2018

Rallye

Forumguru
@Rajackar Volgens mij is in verband met de WLTP de modeljaarwisseling van Skoda verlaat tot eind augustus (uit mijn hoofd produktieweek 29, in plaats van zoals normaal 22). Je hebt dus een auto uit modeljaar 2018, net als @TDI_DSG.

El Fuego

Senior Member
k heb ook de sportline, bij mij lijkt de lane assist prima te werken, ook onder de 65 km/u...
Heb je dit laten programmeren in VCDS? Voor zover ik weet werkt de Lane Assist bij een Superb standaard onder de 65 km/h niet en zul je in een file nog wel zelf moeten sturen. Afremmen en optrekken in de file werkt wel automatisch.

Rajackar

Senior Member
Heb je dit laten programmeren in VCDS? Voor zover ik weet werkt de Lane Assist bij een Superb standaard onder de 65 km/h niet en zul je in een file nog wel zelf moeten sturen. Afremmen en optrekken in de file werkt wel automatisch.
Dat is dus precies de functionaliteit van de TJA. In mijn vorige superb werkte dat perfect en nu dus niet meer.
Het zou moeten werken als je de combinatie hebt van DSG, lane assist en adaptive cruise control.

Rajackar

Senior Member
Cool!
Volgens mij zijn ze de TJA bij mij gewoon vergeten aan te zetten.
Boven de 60km/u werkt het allemaal prima maar onder de 60 houdt lane assist er mee op.

Pannekoek

Nieuw lid
Zo uit de fabriek, niets aangepast.

Rajackar

Senior Member
Zo hoort het ook te zijn als je de combinatie van die drie hebt. Maar volgens mij moeten ze dat wel aan zetten en dat lijkt bij mij vergeten.

Bovenaan Onderaan