lane assist beetje werkschuw?

Paul(B)

Nieuw lid
dag allen,
Soms zie je filmpjes waarin een lane assist continu werkt, mét waarschuwingssignaal natuurlijk, zonder ingrijpen gaan uit zichzelf de 4 knippers aan, dan automatisch afremmen en stoppen, lekker veilig wanneer je even pakweg het bewustzijn moest verliezen.
In vergelijking daarmee heeft mij Octavia 4 een "flut" lane assist. Hij corrigeert een eerste keer, hij corrigeert een tweede keer mét waarschuwing en dan .... zet hij zichzelf uit en rijdt je dus totaal zonder hulpsysteem het decor in ...
Is dit echt alles wat ie kan? Klopt dit wel?
 

Okkie73

Senior Member
Het klopt wel volgens mij, tenminste.. De mijne werkt ook zo. En volgens mij deed mijn 308 hiervoor het op dezelfde manier.
 

hemi24

Forumguru
Nog nooit een tweede luide waarschuwing gehad en daarna korte remingreep om je even wakker te schudden?
 

Cordoba

Forumguru
Aan de andere kant, als een lane assist je (bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden waar de oude strepen niet zijn weggehaald) ten onrechte corrigeert, is het wel belangrijk dat de auto bestuurbaar blijft voor de bestuurder. Ik begrijp de opmerking van @Paul(B) , maar voorlopig zie ik heel veel 'hulpsystemen' nog al eens ten onrechte alarm slaan, de 'hulpsystemen' functioneren ongeveer op het niveau alsof je een kleuter achter stuur zet, dus nog lang niet perfect.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Sorry ik snap het niet (helemaal), maar dat ligt aan mij.
Ik rij 200 km. Al die tijd blijft laneassist actief in de Scala. Stuur trilt, stuurt iets terug de lane in. Houd ik het stuur vast dan ga ik naar de andere lane. Da's nodig als ik over een verdrijvingspunt rij als de vluchtstrook opengesteld is. Systeem is even niet aktief bij ingeschakelde richtingaanwijzer.
Is dat een ander systeem dan in de Octavia? Of bedoel je mss front assist? Want lane assist remt toch niet af tot stilstand en front assist kan alleen bij DSG bak????
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Zo'n filmpje dat de auto zichzelf tot stilstand brengt heb ik ook eens gezien. De auto deed dat toen omdat de bestuurder het stuur te lang niet meer had aangeraakt.
 

hemi24

Forumguru
Het ene systeem gaat niet zonder het andere, maar lane-assist is de basis.
Blijkbaar laat de activiteit van lane-assist te wensen over in de wagen van de TS?!

@fanSkoda : waarom zou front assist alleen bij DSG kunnen? Dat is traffic jam assist waar jij op doelt…
 

Paul(B)

Nieuw lid
bedankt voor jullie reacties,
zoals "CORDODA" zegt, hulpsystemen zijn er wel maar de werking is eigenlijk erg ondermaats, laat staan dat je er enigszins kan op rekenen. Betrouwbare zelfrijdende auto lijkt op deze manier hééél ver weg.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 Met een DSG kan je de auto laten stoppen zonder de motor af te laten slaan, toch?
Wil je dat bij een schakelbak doen dan moet je de 'computer' ook de koppeling laten bedienen.
Dat kan al, clutch by wire, in o.a. de Hyundai Bayon met schakelbak. Die ontkoppelt ook bij 'zeilen'.
Het werkt goed maar ik vind het niet prettig, heb ik ervaren bij een proefrit. Kwestie van wennen?

grtss
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Met een DSG kan je de auto laten stoppen zonder de motor af te laten slaan, toch?
Dát kan bij elke automaat.
Belangrijk verschil tussen een DSG en een "gewone" automaat is dat bij de laatstgenoemde de koppelomvormer bij stilstand met de voet op de rem de verbinding tussen bak en wielen in stand houdt, terwijl de DSG in dat geval de koppeling lost totdat je de rem loslaat of - ingeval van ingeschakelde elektronische handrem/autohold - het gaspedaal een minifractie indrukt, met hetzelfde resultaat.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Canon-Eye Klopt helemaal, maar ik noem de DSG specifiek om reden dat er geen 'klassieke' automaat meer bij VAG te koop is.
Ik had een VOLVO 440 met centrifugaalkoppeling en schakelband. Daarvoor de 340 met centrifugaalkoppeling en riemen.
En daarvoor de GOLF 2 met idd een automaat met de koppelomvormer.
Er zijn dus zeker 3 verschillende methoden.
grtsss
 

hemi24

Forumguru
@fanSkoda : front assist werkt ook gewoon op een handgeschakelde auto; in het uiterste geval doet het precies wat 9 van de 10 keer ook zou gebeuren als jezelf een noodstop maakt: de motor laten afslaan…

V.w.b. de automaten binnen VAG zijn er naast de DSG met dubbele (of zelfs drievoudige) koppeling, ook nog ‘klassieke’ automaten met planetaire overbrengingen en koppelomvormers in het gamma (zwaardere Audi’s)…
Tot voorkort was er ook nog een CVT in de vorm van een duwband, die geleverd werd in bepaalde Audi’s.
Het verder maar te zwijgen wat er allemaal wordt toegepast in de meer exotische merken binnen de VAG groep!
 
Laatst bewerkt:
Het ene systeem gaat niet zonder het andere, maar lane-assist is de basis.
Je kan wel degelijk enkel Lane Assist zonder Travel Assist/Emergency Assist hebben - vereist ook andere stuurmodule dacht ik. Klopt wel dat TA en EA de Lane Assist sensoren nodig hebben.
 

hemi24

Forumguru
Schakelt de lane-assist zonder emergency assist zichzelf dan uit als je geen reactie geeft op de melding “stuur vasthouden”

Volgens mij kunnen die twee niet zonder elkaar, in elk geval niet in het geval van actieve rijbaanassistent..?
 
De gewone Lane Assist zit op de Clever, de 'advanced' is apart, met Emergency Assist enkel op de automaten blijkbaar.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220720-110005_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220720-110005_Samsung Internet.jpg
    413,3 KB · Weergaven: 12

hemi24

Forumguru
Geen idee, hoe het precies zit, maar mijn handgeschakelde Kodiaq doet alle trucjes van de emergency assist…
Dat heet: ik heb alle waarschuwingen uitgeprobeerd m.u.v. het daadwerkelijk laten stoppen van de auto, nadat je alle waarschuwingen en de “wakker-schud” remingreep hebt genegeerd.
Traffic jam assist kan inderdaad alleen bij wagens met automaat.
 

Antera

Donateur
dag allen,
Soms zie je filmpjes waarin een lane assist continu werkt, mét waarschuwingssignaal natuurlijk, zonder ingrijpen gaan uit zichzelf de 4 knippers aan, dan automatisch afremmen en stoppen, lekker veilig wanneer je even pakweg het bewustzijn moest verliezen.
In vergelijking daarmee heeft mij Octavia 4 een "flut" lane assist. Hij corrigeert een eerste keer, hij corrigeert een tweede keer mét waarschuwing en dan .... zet hij zichzelf uit en rijdt je dus totaal zonder hulpsysteem het decor in ...
Is dit echt alles wat ie kan? Klopt dit wel?

Dit klopt als een bus. Het is namelijk een systeem wat je moet helpen maar meer niet. Mocht je willen kan er wel een soort van gravel assist aan gezet worden mits je ook acc hebt. En wil je gravel assist dan zal je helaas een ander stuur moeten plaatsen en kan ik travel assist met emergencyassist assist activeren dat hij wel gaat stoppen Met knipperende lichten enz.

Heeft het mkb evo platform waarop de O4 bv staat een aanwezigheidssensor in het stuur gekregen om te voorkomen dat men idd zonder handen ging rijden.

In duitsland is er wel iemand die op een G8 het autonoom rijden wel voor elkaar heeft gekregen dus zo ver licht het niet weg


Er zijn wat oudere modellen O3 met een bepaalde type camera en daarbij kan hij zo aangepast worden dat hij 60 sec. Los kan rijden. Wil je op de o3 helemaal los rijden dan kan je een gewichti in je stuur klemmen.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Hoe werkt die sensor dan? In de S3 kreeg ik minder (valse) meldingen dan in de O4 met travel assist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan