lampje "storing electronica motor" brand

jeve2

Lid
Goedemiddag,

vanmorgen kreeg ik voor het eerst sinds de aanschaf van mijn Octaaf Combi G3 uit 2004 ("oude"model) een geel/oranje achtig lampje te zien wat aangeeft dat er een storing is / moet zijn in de elektronica van de motor.

Nadat ik terug was van een rit uit Rijswijk (lampje brandde al op heenreis vanuit Spijkenisse) ben ik naar mijn dealer Vepreda in Spijkenisse gegaan.

Deze konden het niet direct vinden en ik moet hiervoor een afspraak maken.

Dit "zoeken"naar de storing kan een 1/2 uur, 1 uur of een paar uur duren.
Mijn vraag is wat er gebeurd als ze een paar hebben gezocht (a Eur 84,50 p/uur) en ze kunnen niets vinden ?

Overigens brandt nu het lampje niet meer.

Kan het kwaad want over ik ga binnenkort op vakantie ?

gr
Jeffrey

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat je je niet al te naar hoeft te maken, je rijdt op G3 (ik ook) en dan heb je weleens de melding "Too lean", dan loopt ie even een beetje te mager op gas, lambdasonde constateerd dit en geeft de fout door aan de ecu (motormanagement), en lampje gaat aan. Waarschijnlijk bij Vepreda storingen uitgelezen en gereset waardoor het lampje uit is.

oscar2

Nieuw lid
Sinds augustus 2005 rijd ik in een Octavia 2002 op lpg G3 en al die tijd brandt het bewuste lampje. Dit probleem doet zich ook voor bij andere VAGauto´s met lpg, zo leerde mij indertijd een rondtocht op andere fora over dit onderwerp.
Graag wil ik iets anders kwijt. Bij regulier onderhoud vervangt mijn Skodadealer nooit het droogfilter van de lpginstallatie en dat kan op den duur tot dure reparaties leiden. Door het continu branden van dat lampje ontgaat je dat die vervanging nodig is!
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ronnie

Forumguru
Ik heb dit voorjaar het (goudkleurige) filter van mijn AG/Teleflex ook vervangen, kosten € 15,- en 5 min. werk. Ik heb het gelijk gedaan met een defecte gasdruksensor en hoofdafsluiter op de verdamper.
Maar ik heb nog nooit een storingsmelding gehad, dit was gewoon preventief onderhoud.

jeve2

Lid
Ik denk dat je je niet al te naar hoeft te maken, je rijdt op G3 (ik ook) en dan heb je weleens de melding "Too lean", dan loopt ie even een beetje te mager op gas, lambdasonde constateerd dit en geeft de fout door aan de ecu (motormanagement), en lampje gaat aan. Waarschijnlijk bij Vepreda storingen uitgelezen en gereset waardoor het lampje uit is.
-----------
Vepreda zei dat ze het niet konden vinden en echt er verder in moesten duiken.
Ze hadden het lampje niet ge-reset en toen ik wilde wegrijden was inderdaad het lampje uit en ben toen even terug naar binnen gelopen om dit te melden en of dit klopte.
Men zei dat dit lampje wel vaker uit en aan kan gaan bij een storing van de lambda sonde.

Waar ik eigenlijk "bang" voor ben is dat ze zometeen een "vrijkaart" hebben om lang te gaan lopen zoeken en ik eur 84,50 p/uur ga betalen voor een euvel wat misschien niet eens gevonden kan worden.
Wordt niet niet een maximum aangehouden voor zoeken naar storingen zodat je als klant niet meteen bijv. 5 uur a eur 84,50 kan afrekenen ?

gr
Jeffrey

Gieliovd

Forumguru
Hoi Jeffrey,

Vreemd verhaal. De dealer is prima in staat om je auto aan de computer te hangen, de foutcode uit te lezen en je enigszins te vertellen wat de oorzaak is of kan zijn van je motormanagement lampje die op je dash brandt.

Als je op LPG rijdt is het vaak zelfs nog eenvoudiger te concluderen wat er aan de hand is.

Hebben ze hem niet uitgelezen? Hebben ze de code niet gewist? What the hell?

Vreemd. Maar inderdaad komt het dus heel veel voor dat de melding naar voren komt dat je brandstofmengels te arm is, vaak een "sporadische" melding. Je lampje zal aankomen en vaak ook na een tijdje weer uitgaan.

Even goed laten uitlezen zal je wel duidelijkheid geven. Laat hem niet zomaar uren achter voor onderzoek.

jeve2

Lid
Hoi Jeffrey,

Vreemd verhaal. De dealer is prima in staat om je auto aan de computer te hangen, de foutcode uit te lezen en je enigszins te vertellen wat de oorzaak is of kan zijn van je motormanagement lampje die op je dash brandt.

Als je op LPG rijdt is het vaak zelfs nog eenvoudiger te concluderen wat er aan de hand is.

Hebben ze hem niet uitgelezen? Hebben ze de code niet gewist? What the hell?

Vreemd. Maar inderdaad komt het dus heel veel voor dat de melding naar voren komt dat je brandstofmengels te arm is, vaak een "sporadische" melding. Je lampje zal aankomen en vaak ook na een tijdje weer uitgaan.

Even goed laten uitlezen zal je wel duidelijkheid geven. Laat hem niet zomaar uren achter voor onderzoek.
Hoi,

ja ze hebben hem wel uitgelezen maar zeiden dat het dus iets van een storing was op de lambda sonde en dat "iets"moest men dus gaan onderzoeken.
Men heeft mij niets verteld over het wissen van een code.

Ik ga er a.s. donderdag naartoe maar heb een afspraak voor 1 uur, mochten ze in die tijd niets vinden dan is het aan mij de keuze.
Maar ja...je denkt al gauw, dit is kaassie voor de dealer, dat zoeken bedoel ik.

guitar_billy

Senior Member
een beetje goede dealer maakt daar van tevoren afspraken over met de klant.
en dat kun jij als klant natuurlijk ook doen.

afhankelijk van je liefde voor je auto en de liefde voor je portemonee.... :)

Gieliovd

Forumguru
Een tipje is om sowieso een uitdraai van de dealer te vragen aan het einde van hun zoektocht. Ze kunnen met één druk op de knop een printje maken van de storingen in het geheugen. Hier mee kunnen de techneuten op het forum je al een heel stuk verder helpen.

Veel storingen hebben overduidelijke oorzaken of althans in veel situaties.

Tja... ik deel je pessimistische houding wat betreft een dealer die gaat "zoeken".

Nou, zoeken als er een probleem is met de labdasonde ben je gauw mee klaar. Want dat is gewoon een stuk ijzer met een draadje dus daar kun je weinig aan onderzoeken.

Let wel: de labdasondes geven vrijwel áltijd verkeerde metingen weer als je op LPG rijdt. Het vervangen hiervan gaat je dan ook waarschijnlijk niet veel helpen. LPG verbrandt veel droger en heter dan normale benzine en met andere gasverhoudingen dus de labdasonde heeft zoiets van "Eeeeuh wat gebeurt hier? Paniek! Het verbrandt niet zoals het moet!!". En dan zegt hij: aan met dat gele lampje! Richting dealer!

Het is te gevaarlijk om te zeggen dat je gewoon ermee moet doorrijden gezien dat als er wel iets aan de hand is je motor en katalysator beste schade kunnen oplopen.

Dus ik zeg: succes!

jeve2

Lid
Een tipje is om sowieso een uitdraai van de dealer te vragen aan het einde van hun zoektocht. Ze kunnen met één druk op de knop een printje maken van de storingen in het geheugen. Hier mee kunnen de techneuten op het forum je al een heel stuk verder helpen.

Veel storingen hebben overduidelijke oorzaken of althans in veel situaties.

Tja... ik deel je pessimistische houding wat betreft een dealer die gaat "zoeken".

Nou, zoeken als er een probleem is met de labdasonde ben je gauw mee klaar. Want dat is gewoon een stuk ijzer met een draadje dus daar kun je weinig aan onderzoeken.

Let wel: de labdasondes geven vrijwel áltijd verkeerde metingen weer als je op LPG rijdt. Het vervangen hiervan gaat je dan ook waarschijnlijk niet veel helpen. LPG verbrandt veel droger en heter dan normale benzine en met andere gasverhoudingen dus de labdasonde heeft zoiets van "Eeeeuh wat gebeurt hier? Paniek! Het verbrandt niet zoals het moet!!". En dan zegt hij: aan met dat gele lampje! Richting dealer!

Het is te gevaarlijk om te zeggen dat je gewoon ermee moet doorrijden gezien dat als er wel iets aan de hand is je motor en katalysator beste schade kunnen oplopen.

Dus ik zeg: succes!
-----------

Bedankt voor je uitleg; ik ga er donderdag naar toe en laat ze 1 uur kijken.
Dat is wel een afspraak die ik heb gemaakt.
Als ze het dan nog steeds niet kunnen vinden zouden we verder praten over wat te doen.
Maar het moet binnen 1 uur te doen zijn hoop ik.

gr
Jeffrey

Hoi, ik rij ook al z'n 4 jaar skoda oktavia LPG en zo lang brand het lampje al met enige regelmaat. Mijn garage heeft meerdere malen de wagen uitgelezen en het wordt hierboven al genoemd het heeft met de LPG te maken.
Ik heb tegenwoordig zelf z'n uitleesaparaatje waarmee ik de codes kan lezen en resetten. mocht ik een serieuze kode uitlezen kan ik altijd nog naar de garage rijden.
groet, Mark-Jan

jeve2

Lid
-----------

Bedankt voor je uitleg; ik ga er donderdag naar toe en laat ze 1 uur kijken.
Dat is wel een afspraak die ik heb gemaakt.
Als ze het dan nog steeds niet kunnen vinden zouden we verder praten over wat te doen.
Maar het moet binnen 1 uur te doen zijn hoop ik.

gr
Jeffrey
----------
Afspraak is verzet naar volgende week donderdag wegens prive omstandigheden.
Daarna horen jullie meer................

jeve2

Lid
Hoi, ik rij ook al z'n 4 jaar skoda oktavia LPG en zo lang brand het lampje al met enige regelmaat. Mijn garage heeft meerdere malen de wagen uitgelezen en het wordt hierboven al genoemd het heeft met de LPG te maken.
Ik heb tegenwoordig zelf z'n uitleesaparaatje waarmee ik de codes kan lezen en resetten. mocht ik een serieuze kode uitlezen kan ik altijd nog naar de garage rijden.
groet, Mark-Jan
-----------
Hallo Mark-Jan,

klein vraagje : het motor storingslampje brand nu ook niet meer en volgende week donderdag (3/9) heb ik een afspraak staan hiervoor.
Andere vraag : als ik start dan zie je voordat hij digitaal de km stand e.d. aangeeft het woord "service" knipperen.
Heeft dit ook met motorstoring te maken of is dit weer iets anders en kan ik dit resetten ?
Mijn auto hoeft pas in augustus 2010 een 2 jaars beurt (of 15.000 km) aangezien ik hem in augustus 2008 gekocht heb.

gr
Jeffrey

Ronnie

Forumguru
Dagtellerknopje indrukken en vasthouden, sleutel op "contact"draaien, paar seconden wachten en melding verdwijnt.

Mark

Banned
. Bij regulier onderhoud vervangt mijn Skodadealer nooit het droogfilter van de lpginstallatie en dat kan op den duur tot dure reparaties leiden. Door het continu branden van dat lampje ontgaat je dat die vervanging nodig is!
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Het kan zijn dat het in Nederland anders is geregeld maar hier mag de garage niet aan de lpg instalatie komen, enkel een erkend inbouw bedrijf mag dit.

Bovenaan Onderaan