Lampje remmerij brand, maar alles lijkt in orde.

Hallo Allen,

Sinds gisteren heb ik op mijn fabia mk1 combi het lampje van de remmerij branden. ABS lampje brand niet dus daar lijkt het niet aan liggen. Voor zover ik kan vernemen wekt de rembekrachtiging ook nog. En het reservoir van de remvloeistof is ruim op peil.

Handrem is er wel degelijk vanaf. Deze heb ik een aantal keren even aangetrokken en weer af gezet.

Het lijkt er op dat alles werkt zoals het moet werken. Gezien de leeftijd en uitvoering heb ik niet de indruk dat de remblokken sensoren hebben. En zeker omdat deze net terug is van de garage heb ik niet het idee dat de remschijven en blokken aan vervanging toe zijn. Dit had anders op de bon moeten staan als aandacht of afkeur punt.

Alvast bedankt!

Biggles
 

andrehj

Forumguru
"Indruk hebben" is niet goed genoeg. Krik de auto aan de voorkant eens op en check eens of er niet een draadje naar de remblokken loopt? Let op, beide zijden checken, want soms zit zo'n sensor maar aan één kant.
 

Hakar

Donateur
Gezien de leeftijd en uitvoering heb ik niet de indruk dat de remblokken sensoren hebben.
Mijn Pugje 106 van 94 had dat ook al, dus voor een klasse auto als een Fabia van de eerste serie verwacht ik dat zoiets wel aanwezig is.

Toevallig bij die van mij vanmiddag geconstateerd dat die slijtage indicatoren er wel op zitten, maar die is veel jonger, van 2005 :jaja:
 
Zal d'r nog maar weer eens onder kruipen. Maar blijft toch vreemd zo vlak na de APK. Dan had dit toch zeker een afkeur/aandacht punt moeten zijn.
 

Hakar

Donateur
Van de Fab weet ik het nog niet precies, maar het ligt er maar aan hoe het geschakeld is.
Bij mijn Pugje trok ik soms de kabeltjes even los, en hield ze tegen een deel van de ophanging of carrosserie om te testen of het lampje wel reageerde.

Lampje branden kan dus ook wijzen op een kortsluitinkje hier of daar.

En over de kwaliteit van de APK zegt dat niets, dat is een momentopname.
 

Antera

Donateur
kruip maar eens onder want de APK is echt niet overal zoals het hoort. Zeker niet op verwijderen wielen enz.

Dit ruikt toch echt naar versleten delen of een te laag remvloeistofpeil wat normaal duid op ver versleten remdelen voor of achter
 

Arjann

Forumguru
Een brandend lampje veroorzaakt door de remblokken is geen afkeur en hoeft ook niet direct een apk adviespunt te zijn. Probeer eens te kijken of je aan het binnenste remblok een kabel ziet zitten
 

Arjann

Forumguru
Jazeker, remwerking en controle zijn ook absoluut een controle punt, maar wat ik bedoel is dat als een lampje gaat branden van de remblokken er vaak nog dusdanig voldoende voering op zit dat het niet eens een apk adviespunt is. Neemt niet weg dat als het gezien word er wel geadviseerd kan worden ze te vervangen.
Maargoed, ik ben benieuwd wat bij jouw de oorzaak is
 

Ronnie

Forumguru
Kijk ook even of de schakelaar van de handremhendel diep genoeg wordt ingedrukt, of dat de zaak iets is verbogen......
 

Cordoba

Forumguru
Mijn Fabia had in elk geval geen sensor voor de remblokken, maar als ik het goed heb is het afhankelijk van de uitvoering/motorisering. Net als Ronnie had ik ook het idee dat het mogelijk in de schakelaar voor de handrem zit.
 

Brutus12

Actief lid
Een APK is geen onderhoudsbeurt: Voor de beoordeling van de werking van de reminrichting mag uitsluitend tot demontage van wielen en remtrommels worden overgegaan, indien twijfel bestaat: a. over de goede bevestiging van de remvoering, dan wel b. of de drager dan wel het bevestigingsmiddel van de remvoering, de remtrommel of remschijf raakt.
Voor de prijs die een aantal bedrijven rekenen is dit ook niet mogelijk.
 
Bandjes er af gehad. Voor nog genoeg rem voering er op. Achter laat wat te wensen over, maar geen sensor hier op dus dat kan het niet zijn. Heb de handrem sensor nog niet gechecked. Volgende item op de lijst. Nu maar even zien hoe we daar bij komen.

Keep on going....
 
Dik voor mekaar. Sensor voor handrem was van de beugel af gesprongen. Lijkt er op dat dit nog wel een keer vaker kan gebeuren. Dus maar even zien of ik een modificatie kan maken om dit op te lossen.
 

Bijlagen

  • IMG_20180602_134059 (800x600).jpg
    IMG_20180602_134059 (800x600).jpg
    382,2 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20180602_134116 (800x600).jpg
    IMG_20180602_134116 (800x600).jpg
    325,6 KB · Weergaven: 47
  • IMG_20180602_135112 (800x600).jpg
    IMG_20180602_135112 (800x600).jpg
    269,5 KB · Weergaven: 49
  • IMG_20180602_135125 (800x600).jpg
    IMG_20180602_135125 (800x600).jpg
    248,7 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20180602_135138 (800x600).jpg
    IMG_20180602_135138 (800x600).jpg
    266,8 KB · Weergaven: 39
Bovenaan Onderaan