Lampje oliepeil brandt - hoeveel km nog?

Hallo,

Sinds vanavond brandt het lampje van het oliepeil van mijn O3.
Donderdag heb ik al een afspraak voor het onderhoud.
Tot dan ga ik nog zo'n 200 km rijden.
Dus is mijn vraag: dien ik nu zelf nog olie bij te vullen, of kan ik die 200 km nog zonder zorgen rijden?
 

bonyuri

Actief lid
Als het lampje brand is het echt nodig.
Ik heb nu 1 keer gehad dat het lampje ineens aansprong en toen ik dezelfde middag bij de dealer stond was de peilstok droog :nailbiting:
 

andrehj

Forumguru
@jcjenf
Laad me raden: leaseauto?
Wanneer heb je voor het laatst olie gepeild?
Wat zegt je instructieboekje?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Oliepeil is een rood lampje. Rood betekend meteen stoppen en oplossen. Oranje lamp is de afweging of je er mee verder kunt rijden.

@andrehj was ook mijn eerste gedachte.. Hoe zouden lease rijders soms een slechte naam hebben gekregen.
 

milanseegers

Forumguru
Lampje brandt niet voor niets. Doorrijden brengt onnodige risico's mee en is zonde gezien je het dood eenvoudig op kunt lossen. Als je aardig voor je auto wilt zijn; peilen en benodigde hoeveelheid er bij gooien.
 

bonyuri

Actief lid
Oliepeil is een rood lampje. Rood betekend meteen stoppen en oplossen. Oranje lamp is de afweging of je er mee verder kunt rijden.

@andrehj was ook mijn eerste gedachte.. Hoe zouden lease rijders soms een slechte naam hebben gekregen.

Ik peil netjes om de maand wel een keer mijn oliepeil, maar toch kwam het een keer voor dat hij een keer leeg stond.
Schijnbaar is de officiele maatstaf 1 liter olie per 1000 km :arghh:
 

milanseegers

Forumguru
@bonyuri dat verschilt van blok tot blok.. sommige zijn notoire olie verbruikers. ik hoef echt nooit geen druppel olie bij te vullen in mijn 1.4 bby met 270.000km er op.
Ik wissel wel altijd de olie om de 10.000 en rijdt 30.000 per jaar.
 
Ik geef toe dat het een leasewagen is :bloos:
Normaal gezien vul ik het ook meteen bij, maar omdat ik zo dicht bij het onderhoud ben, vroeg ik me af of het tot dan kan wachten.
Olie wordt sowieso terugbetaald door de lease-firma, dus dat is het probleem is.

Ik moet zeggen dat de O3 goed voor mij zorgt, ik zal dus ook mijn beste kant laten zien en morgenvroeg eerst in het tankstation stoppen :)
 

Spoetnik

Forumguru
jammer weer dat de leaserijders over de bekende kam worden geschoren.

" bij een beurt een litertje olie meevragen. Daarmee zing je het wel uit tot de volgende beurt. Of die daarna" Goed idee, helaas zegt mijn dealer dan ga die liter olie maar elders halen/kopen. Ik heb uiteindelijk wel een litertje in de auto liggen maar oh, oh de relatie tussen dealer en LM is her en der goed verziekt. Berijder is daar de dupe van.
 

elsinga

Forumguru
Ik heb een litertje onder de verhoogde laadvloer liggen en als ik die gebruik rij ik naar de dealer en laat de fles weer vullen onder de noemer "bijvullen olie auto". Een liter op voorraad meegeven kan de dealer niet meer doen, tenminste niet op kosten van de LM (die trappen er niet meer in). Maar achteraf kan prima.
 

Rene C

Forumguru
:ot:Jammer dat leaserijders zo'n naam hebben tav het onderhoud van hun auto. Ik snap dat niet.:banghead: Ik behandel mijn lease auto hetzelfde als mijn Eigen auto's, dus regelmatig olie peilen (gebruikte alleen de 1e 30k een liter, daarna niet noemenswaardig meer).

Olie kan ik idd gewoon bij het tankstation halen op de tankkaart - dit valt onder smeermiddelen (bij mij dan). Daarnaast vraag ik me af of menig leaserijder zich wel bewust is van het feit dat als een motorblok stukgaat door te weinig olie de berijder de rekening gepresenteerd krijgt.:pieker:

Rood olie lampje is wat mij betreft gelijk stoppen/motor uit en peil controleren. Het kan, weet ik uit verleden van mijn vader, ook een andere oorzaak hebben.
 

Noord26

Forumguru
En als een leaseauto later als tweedehands wordt aangeboden, is het een pré dat het een leaseauto is geweest. Die hebben immers altijd onderhoud bij de dealer gehad...
Je doet een aanname. Niet elke dealer is een synoniem voor goed onderhoud. ;)
 

hemi24

Forumguru
Rood olie lampje is wat mij betreft gelijk stoppen/motor uit en peil controleren.

Niet allen volgens jou, maar zo staat het gewoon beschreven in het boekje...

Maar als de oliedruk wegvalt ben je volgens mij al te laat!

Een oud collega vertelde een keer dat hij vrijwel elke 100 a 200 km na de servicebeurt een melding kreeg van te laag oliepeil. Dat was dus gewoon een dealer die domweg te weinig olie afvulde na het verversen! Na elke keer dat je de motorkap open en dicht hebt gedaan, blijft de melding dik 100 km afwezig..!
 
Was eigenlijk een retorische vraagstelling.. Combi Elegance DSG toch?

Inderdaad, sinds november 2014. Nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.
Momenteel 55.000 km op de teller, en overmorgen dus onderhoud, zodat alles in orde is voor de trek naar het zuiden.
Ondertussen is de olie bijgevuld, bedankt iedereen voor het advies:thumbsup:
 

Noord26

Forumguru
Daar denken ze bij Alphabet anders over :pardon:

Transparantie tijdens leaseperiode

Iedere auto die in bezit is van Alphabet wordt tijdens de leaseperiode uitstekend onderhouden bij de merkdealer. Alphabet kiest voor kwaliteit en de beste locatie om een auto te onderhouden is bij de merkdealer. Een leaseauto wordt immers zakelijk gebruikt en dient daardoor altijd in goede staat te verkeren om optimaal in de mobiliteitsbehoefte te kunnen voorzien. We hebben volledig inzicht in het gebruik, eventuele schades en kilometerstanden.

Helaas is mijn ervaring wat er op papier 'gezegd' wordt en wat in de praktijk daadwerkelijk wordt gedaan niet hetzelfde.

Als er op de factuur bougies vervangen zijn en ik vind de nagellak van mijn vrouw nog gewoon terug op de splinternieuwe bougies, gaat er iets overduidelijk fout..

;)
 
Bovenaan Onderaan