Lampje motormanagement en stotteren

Hallo allemaal...

Zo rijdt de fabia als een zonnetje, zo gaat hij ineens uit het niets stotteren...

Na een lange rit van Helmond naar Den Haag gisteravond begon hij bij aankomst in het parkeervak stationair te stotteren. Niets bijzonders dacht ik...

Vandaag van Den Haag naar Capelle a/d Ijsel werd het stotteren erger, ook duidelijk voelbaar tijdens het rijden. Het is voelbaar in elke versnelling en op elk toerental. Ik dacht in mijn ooghoek al even een knipperend lampje te zien.

Auto geparkeerd en 4 uur later weer gaan rijden ri Den Haag.

Het stotteren was nu nog beter voelbaar en tegen irritant aan. Eenmaal in Den Haag aangekomen begon het motormanagement lampje te branden.

Bij thuiskomst even snel gekeken hoe het gaskleppenhuis eruit zag en die is tot mijn verbazing vanaf de bovenzijde brandschoon. Om door een ringetje te halen... de onderzijde weet ik (nog) niet.

Het lampje van het motormanagement gaat ook na uitschakelen/inschakelen niet uit.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Ik moet morgen voor woon-werk naar Amsterdam, kan het kwaad om deze rit te gaan rijden?

Ik weet de motorcode niet. Het is een Faab combi uit 2003, 1.2 12v...

Ik heb eventueel wel de sticker uit het onderhoudsboekje, die staat ook in mn meet&greet post.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :(
 

AdB

Senior Member
Ik zou toch even de motor laten 'uitlezen' bij de dichtstbijzijnde dealer. Dat kost misschien minder tijd en minder ongemak dan wanneer je onderweg naar je werk ineens stilstaat..
 
Daar komt het probleem... Het tijdstip dat ik daar moet zijn ligt de gemiddelde dealer nog te slapen en draait zich nog eens om...
 

AdB

Senior Member
Bij mij ging enige tijd geleden in mijn vorige auto het lampje branden dat aangaf dat er problemen waren in het uitlaatgassysteem. Ben geen techneut maar het betekende dat de auto veel minder vermogen had (en dat was merkbaar) en soms er zelfs helemaal de brui aan gaf. Zo sloeg de motor ineens helemaal af toen ik in de file stond op de A16. Op de linkerbaan en ik kreeg hem niet meer aan de praat. Best wel een naar moment met al die toeterende automobilisten achter je. Na een paar minuten kreeg ik 'm ineens weer aan de praat. Het uitlezen bracht aan het licht dat de sensor die zorgt voor de krukasaandrijving defect was. Een onderdeeltje van zo'n 80 euro. Maar het vervangen ervan was geen sinecure (= veel arbeidsloon). Dat gaf voor mij de doorslag om deze auto in te ruilen voor m'n huidige Octavia III. Mocht ook wel na 265000 km.. :)
 

Cordoba

Forumguru
Check eens op lekkage in inlaat- en uitlaattraject. Voor de uitlaat met name het eerste deel tot de lambdasondes, het deel erachter heeft geen invloed op stotteren van de motor. Andere voor de hand liggende opties: kapotte bobine (als jouw motorblok tenminste voor elke cilinder een aparte steek-bobine heeft), in dat geval ook de bijbehorende bougie checken. Het gebeurt regelmatig dat een haperende bobine de bijbehorende bougie sloopt, en omgekeerd dat een beschadigde bougie de bijbehorende bobine sloopt. De laatste uit het rijtje waarschijnlijke oorzaken die zo bij mij boven komt, is een brandstofprobleem (vervuild systeem, vervuild brandstoffilter, lekkage of iets dergelijks).

Ik bedenk net nog een mogelijke oorzaak: kapotte luchtmassameter (LMM), die geeft soms eerst haperingen, voordat ie er helemaal mee kapt.

In elk geval de auto zo snel mogelijk uit laten lezen (hoeft niet perse bij een Skoda dealer, een VW, Audi of Seat dealer heeft dezelfde apparatuur, en veel universele garages kunnen het ook.
 

CDK

Forumguru
Geen onnodig risico nemen, dat lampje brand niet voor niets! Ik zou asap naar de dealer gaan en proberen om dat woon werk ritje van vandaag met een geleende auto te doen. Succes!

Greetz Corné
 
Helder dan blijft hij vandaag stilstaan... Is er nog iets dat ik zelf na kan kijken? Of iemand omgeving Den Haag die m uit zou kunnen lezen voor me?

Anders moet ik m helaas nog een paar dagen laten staan :(
 

CDK

Forumguru
Ik weet niet hoe technisch je bent aangelegd, Cordoba heeft hierboven een opsomming gemaakt van de mogelijke oorzaken, misschien kan je daar iets mee.

Greetz Corné
 
Mwah het technische valt mee... Naar de Skoda-dealer gereden. Bij uitlezen kwam de bobine van cilinder 2 eruit.

Deze is vervangen en het probleem is verholpen.

Totale kosten: €96, 44

SKODA-dealer Sneeuwbal in de Sneeuwbalstraat in Den Haag leverde topservice in dit geval. Zonder afspraak binnen een half uur weer buiten en het uitlezen was gratis.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

AdB

Senior Member
Mwah...dat had dus erger gekund qua kosten. Toch? Fijn voor je dat het probleem zo op deze manier kon worden opgelost. :)
 

turboturbo

Forumguru
He leuk! Nog iemand met een 1.2 12V AZQ motor hier! :thumbsup:

Volgens mij zijn stukkende bobines ook echt het enige wat vaak / bovengemiddeld voorkomt bij dit type motoren (de benzine 1.2 driecilinders) maar tot nog toe had ik erover gelezen dat de auto dan ook in noodloop zou gaan. Dat lijkt bij jou niet gebeurd te zijn?

Bij thuiskomst even snel gekeken hoe het gaskleppenhuis eruit zag en die is tot mijn verbazing vanaf de bovenzijde brandschoon. Om door een ringetje te halen... de onderzijde weet ik (nog) niet.
De onderkant kan idd een compleet ander verhaal zijn. Ik heb 'm niet lang geleden schoon gemaakt, maar aan de bovenzijde was niet veel te zien. Aan de onderzijde wel: EGR klep storing (17811)
 
Laatst bewerkt:
Noodloop? Het enige dat bij mij gebeurde was extreem schokken/stotteren...

De onderzijde is misschien iets om preventief schoon te maken dan?
 

turboturbo

Forumguru
Kan ik moeilijk inschatten. Als je verder geen problemen ervaart, zou ik zeggen van niet.

Maar bij mij leverde het schoonschrapen van het gasklephuis (icm de EGR unit even uitgeboend en doorgespoten met remmenreiniger en WD40) zeker een merkbaar effect op (en de storing bleef weg, in mijn geval)

Let wel, als je besluit het gasklephuis eraf te schroeven en schoon te schrapen, dat je 'm na montage weer eerst moet laten inleren. Plan dus een garagebezoek of iemand met een kabel en VCDS software vlak nadat je klaar bent.
 

Cordoba

Forumguru
Oorzaak is dus een bobine, één van de opties die ik genoemd had. Weet je of ze ook de bougie van cilinder 2 gecheckt hebben (zodat je volgende week niet weer hetzelfde probleem hebt)
 
Die is gecontroleerd en ik heb 2 jaar garantie op de bobine gekregen. :)

Super bedankt voor alle snelle reacties!
 

Cordoba

Forumguru
Overigens misschien je andere bobines even laten checken of die in aanmerking komen voor een omruilactie: er zijn in het verleden slechte series bobines geweest, en daar zijn vernieuwde bobines met een andere volgletter voor teruggekomen. Als je een bobine uit zo'n slechte serie hebt (kan dealer zo checken), wordt ie bij mijn weten gratis omgeruild voor een nieuw (verbeterd) exemplaar.
 

going_fritz

Actief lid
kijk, ook op een ander onderdeel van het forum het probleem. Mijn splinternieuwe Octavia III combi heeft na een week een brandend motormanagement lampje gekregen. Inmiddels is het zover dat de auto maandag as. richting importeur vertrekt voor vervolgonderzoek want tot op heden heeft men geen idee waar de storing zich bevindt.
 
Bovenaan Onderaan