Lampje motormanagement brandt

spieker

Nieuw lid
Skoda octavia 2,0 lpg bj2002 het lampje begon onderweg spontaan te branden
volgende dag naar de garage en uit laten lezen,
volgens de monteur de kattelisator en de andere monteur de lambdasonde zeg het maar ik ben geen monteur.
dus onduidelijk.
De auto loopt goed je merkt er niks aan . stottert niet , loopt gewoon netjes.
Monteur had wel opgemerkt dat te rijk mengsel, melding volgens uitlezen computer.
Het lampje brand. resetten dan gaat het een dag of drie goed en dan brand het lampje weer.
je merkt niks maar zeer irritant.
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn, voordat ik van alles ga vervangen,
M.V.G. Spieker
 

Tonno

Actief lid
Wat de monteur al zegt, volgens de metingen is het mengsel te rijk.
Merk je dit ook aan het verbruik, wat ineens hoger ligt ?
Het kan dus gewoon een foute meting zijn (kapotte sensor) het makkelijkste om achter te komen, lijkt mij vervangen.
En wat de Kat. betreft, die zit naar mijn weten achter de sensor, dus kapot of niet heeft weinig invloed op het geheel, maar wel voor de APK.
 

Mark

Banned
Het kan ook aan de lpg instalatie liggen die een foute waarde doorgeeft en dat daardoor het motormanagement lampje gaat branden!
 

Antera

Donateur
gaat in eerste instantie maar uit van de lambda en dat zal ook aangegeven zijn vermoed ik en ook welke die voor of na de kat en ik vermoed na aanleiding van jouw verhaal S2
 
Ik heb ditzelfde probleem in mijn O1 2.0ltr.
Dus geen gas.
qua rijgedrag merk je niets.
Volgens analyse geeft hij de foutmelding op de 2e bank van het blok
ik heb nu voor de 3e keer laten resetten, ze gaven mij juist de tip om wat rijkere benzine te tanken.
Omdat ik meestal Tango tank.
Meestal na 2 maanden springt het lampje weer aan.
we tanken altijd al deze brandstof, dus trijfel ik een beetje aan
Hij wou gelijk een afspraak maken voor nauwkerige controle,zou ook de lambda sonde kunnen zijn.
Eerst maar ff aankijken met rijkere benzine.
 

Antera

Donateur
goedkope benzine kan zeker zorgen voor deze storingen. Daardoor is de ontbranding slecht en gaan de waardes de mist in. Zou toch maar eens met betere benzine gaan rijden
 

Bakkertje

Forumguru
Rijden jullie toevallig voornamelijk korte stukjes?
Mijn schoon ouwelui hebben een soortgelijke melding met hun A4 2.0 (5v 130 pk) en daar is het weg gegaan door een keer een flinke rit te maken en de boel eens goed warm te rijden.
 

Kridvic

Nieuw lid
Ik heb dus nu ook het probleem met mijn Octavia ,gisteren getankt vol met shell benzine en vandaag begon het lampje te branden ,merk geen verschil dus ????
 
Motormanagement lampje gaat aan als ie maar ergens iets een storing ziet ... (mechanisch / electrisch) kan dus iets heel kleins zijn ...
altijd even uit laten lezen, dan weet je wat er aan de hand is!

geeft ie geen fouten bij het uitlezen; resetten; klaar! ☺
 

Vlaar032

Senior Member
Misschien een rare eend in de bijt....Maar ik had een tijd geleden ook een O1 2.0 85kw. Bij mij ging het lampje aan omdat er een temperatuursensor defect was. Die vervangen, lampje bleef weer keurig uit.
 

Ztjes

Nieuw lid
Het probleem is dat het motormanagement, het te rijk (LPG)mengsel continue moet aanpassen en daardoor ontstaat de storing. Dit kun je oplossen door de grasdruk iets op te verlagen. Een van de weinige echte expert in Nederland is Kees van www.verdampere.nl .
 
Daar ben ik weer.
In Augustus temperatuursensor en brandstoffilter laten vervangen, omdat dit goedkoper is als de Lambda sonde.
Dit mocht niet baten.
Oktober de achterste Lamda vervangen en lampje brandt weer in korte tijd.
wie heeft er nog suggesties
 
IK herhaal nog even mijn eerdere post;

---
Motormanagement lampje gaat aan als ie maar ergens iets een storing ziet ... (mechanisch / electrisch) kan dus iets heel kleins zijn ...
altijd even uit laten lezen, dan weet je wat er aan de hand is!

geeft ie geen fouten bij het uitlezen; resetten; klaar! ☺
---

Dit blijft dus een moeilijk probleem, ik heb er zelf ook last van dat ie het motormanagemnet lampje aan gooit, overigens gaat ie soms ook vanzelf weer uit na een paar dagen ...

ik blijf bij uitlezen en geen probleeml gewoon resetten!


 

Bakkertje

Forumguru
Daar ben ik weer.
In Augustus temperatuursensor en brandstoffilter laten vervangen, omdat dit goedkoper is als de Lambda sonde.
Dit mocht niet baten.
Oktober de achterste Lamda vervangen en lampje brandt weer in korte tijd.
wie heeft er nog suggesties

Zie post #7, hoe jullie de auto gebruiken, zijn het voornamelijk kleine stukken?
 

Willekoo

Nieuw lid
Een bekend probleem.
Ik rijd al 5 jaar met een O1 2.0 op LPG uit 2003 en de laatste 2,5 à 3 jaar met een brandend mm-lampje.
Bij mij geeft hij de foutcode 16804 (P0420).

Hij rijdt er niet minder om, hoewel het brandstofverbruik wel een klein beetje is toegenomen.

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  • De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dan zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt.
  • Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
  • Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
  • De Koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
  • De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
  • Vertraagde bougie-timing
Mogelijke oplossingen:

  • Check op lekken en/of beschadigingen in de uitlaat
  • Meet het voltage bij de achterste lambda-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet redelijk constant zijn (>600mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor.
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang koelvloeistoftemperatuursensor
  • Check / vervang de zuurstof sensoren
  • Check / vervang de katalysator(en)
  • Check of er een software update is
Extra info:

  • Deze fout komt af en toe voor door het rijden op gas. Het blijkt dus dat de kat volgens de ECU 'te weinig' doet. Dit kan natuurlijk kloppen daar de uitlaatgassen van een auto op gas schoner zijn dan die van een auto op benzine, hetgeen ook bevestigd wordt door een zeer nette score bij de APK-metingen. Inmiddels is er al het nodige vervangen (getest) maar dat blijkt niet te helpen en inmiddels is ook bekend dat er meerder mensen zijn met dezelfde problemen. Blijkbaar is/werkt alles naar behoren en is VW een van de weinige merken die een 'te lage' werking van de kat als foutmelding geeft.

Bron: gerritspeek.nl
 

Sk_Hans

Forumguru
Een soortgelijk probleem heb ik afgelopen zomer ook heel vaak gehad. Meteen na het tanken ging het lampje aan. Alles bij elkaar heb ik in de garage het lampje een keer of vijf uit laten zetten. Volgens de monteur betrof het waarschijnlijk een storing in de ontluchting van het benzinesysteem en niet de benzine zelf. Uitzoeken wat er exact aan de hand was, zou lang kunnen duren en duur kunnen zijn. En het was maar de vraag of er echt een oorzaak gevonden zou kunnen worden die ook echt opgelost kon worden.

Na de vijfde of zesde keer ben ik gewoon doorgereden met dat lampje aan en na een uur of zo ging het uit. Sindsdien (afkloppen) is het uitgebleven.
 
Bovenaan Onderaan