Lampje deurhendel defect

Goedemiddag! Na jaren afwezigheid (Skoda Fabia werd een Passat, werd 3x een Avensis) ben ik weer terug bij Skoda en wel een Superb III.
Dus meteen dit forum weer opgepakt want mijn schoonmoe wees me toch op een klein defectje die ik maar niet uit mijn hoofd krijg, vandaar mijn hulpvraag hier:

Het (LED?)lampje wat bovenin de deurhendelgreep zit aan de bestuurdersdeur brand niet. Bij alle overige grepen schijnt er een mooi subtiel wit lichtje op de greep.
Hoort dit zo? Is deze evt defect en zo ja, hoe herstel ik dat? Kan de greep los, of moet de hele binnenkant deur los? YT bood me weinig soelaas.
Betreft een Skoda Superb III combi, 1.6TDI DSG 5 deurs Business.

Coled

Senior Member
Welkom (terug)!

Dat klinkt als een defect ja.
Ik zou de deurbekleding demonteren en dan de bedrading nalopen.
Gebeurd niet vaak dat zoiets stuk gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Welkom (terug)!

Dat klinkt als een defect ja.
Ik zou de deurbekleding demonteren en dan de bedrading nalopen.
Gebeurd niet vaak dat zoiets stuk gaat.

hmmmm ik hoopte eigenlijk dat ik de deurgreep zelf los kon maken, maar affijn, het wordt het gehele paneel dus! Volgens YT een leuk klusje. Een losse stekker zou de mooiste uitkomst zijn, een kapotte LED lijkt mij ook zeldzaam. Ik zal er t.z.t. eens naar kijken!

Vanuit het verre Oosten komen wat tools om panelen mooi netjes te verwijderen dus dan pas kan ik aan de slag!

Eltjo

Forumguru
Zit het ledje in de greepkom? Bij mijn S2 heb ik volgens mij alleen het kommetje er uit gehaald (en daarna de hendel om de scharnierpen weer goed te zetten).
En als dat kan, heb je misschien ook toegang tot de bedrading en of stekkertje om te meten of er spanning op staat.
Maar het is voor een gewone led niet waarschijnlijk om stuk te gaan (hoewel, ik heb 2x een defecte led achter de klokken gehad...).
Dus bedrading is logischer, maar dat kan ook in de deurmanchet gebroken zijn.

Als verder alles werkt, zou ik je schoonmoeder zeggen dat dat voorkomt dat ze zo maar uitstapt...
En in de zomer zie je er niets meer van...

Antera

Donateur
Paneel eraf halen. Kan ook stekker zijn die los zit. Anders kans op led defect dan omwisselen met rechts of meteen of er spanning op staat

Zit het ledje in de greepkom? Bij mijn S2 heb ik volgens mij alleen het kommetje er uit gehaald (en daarna de hendel om de scharnierpen weer goed te zetten).
En als dat kan, heb je misschien ook toegang tot de bedrading en of stekkertje om te meten of er spanning op staat.
.....Dus bedrading is logischer, maar dat kan ook in de deurmanchet gebroken zijn......
Nou ja zo’n suggestie hoopte ik van een ervaringsdeskundige te horen. Kan die greepkom los zonder het hele paneel los te maken? Ik moet wachten op mijn tools van Ali om het netjes te kunnen doen. Lijkt mij nu de snelste methode. Mbt de reparatie: werkte het bij mij maar zo. Mijn brein kan een niet werkend onderdeel niet aan. Zomer of niet………

Paneel eraf halen. Kan ook stekker zijn die los zit. Anders kans op led defect dan omwisselen met rechts of meteen of er spanning op staat
Dat is mijn grootste verdachte ook: losse stekker. Zal anders idd wisselen met rechts dan weet ik het zeker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status update!

Mijn zwager bleek een 27 delige paneelverwijder-set te hebben dus panelen eraf (Meerdere clips alsnog gebroken) en wat bleek:

De stekker was niet aangesloten. Maar anders dan ik verwachtte!
Ik trof 2 losse draden zonder 1 connector aan! Beide draden mooi gelijk stukje koperdraad zichtbaar.

Wel viel bij mij samen dat het paneel er eerder af moet zijn geweest. Ik zag al wat krassen op de ramen en de onderste schroef zat verkeerd.

Wordt vervolgd!

Bijlagen

• IMG_20240104_161427.jpg
    IMG_20240104_161427.jpg
    232,5 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20240104_161456.jpg
    IMG_20240104_161456.jpg
    264,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20240104_161529.jpg
    IMG_20240104_161529.jpg
    303,7 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Zulke stekkers bestaan uit een plastic huls met voor elke ader een metalen contactje. Eerst krimp je de contacten aan de kabel, daarna steek / klik je ze in de huls. Contactjes kunnen niet hergebruikt worden. Soms kan je ze uit de huls halen door een lipje in te drukken, soms zitten ze voor altijd vast. Voor het krimpen van dergelijke contacten heb je een speciale tang nodig. Het is makkelijker om een stekker te kopen waar al een stukje draad aan zit.

Het zou kunnen dat de kabel met geweld uit de contacten is getrokken. Wie weet heeft de vorige persoon die het deurpaneel demonteerde, dit kabeltje over het hoofd gezien.

Coled

Senior Member
Zo te zien is daar eerder aan gerommeld. Gelukkig vrij eenvoudig wel te verhelpen lijkt mij.

Eltjo

Forumguru
Leuk dat je er uit bent.
De laatste foto is net wat vaag, op de eerste lijkt het wel alsof er met een dekseltje/clipje het e.a. aan elkaar wordt gezet.
Als je de contactjes er uit kan halen, kan je ze soms hergebruiken door de draden er op te solderen.

Je kan het ook simpel houden door de draden met universele krimstekkertjes aan elkaar te zetten. Geestelijk trek ik dat ook altijd slecht, maar aan de andere kant is er niets mis mee en als het allemaal weer dicht zit kom je er hopelijk nooit meer en ben je het vergeten.
Een meer pragmatische insteek is ook niet slecht als het goed en fool-proof wordt uitgevoerd. Desnoods met kleine kroonsteen of solderen en aftapen.
images
Zoiets b.v. en dan de mannetjes aan de kant van de LED. Of als je dezelfde kleuren hebt, man-vrouw en vrouw man met de man kant aan de deur gelijk aan aarde. Dan kan geen sluiting ontstaan bij demontage.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Status update 2.

Een dag later via de dealer (nu een service-punt en ga online maar onderdelen bestellen) via de sloop beland bij mijn vaste garagist.
Die had wel even tijd. Panelen eraf, bleek dus bij nadere inspectie het draad losgeschoten te zijn. Beide benodigde stekkers waren al verbonden! Yes!
Dus garagist doet exact wat @Eltjo beschrijft: ene stekker los, draden erin, vastgeklemd, stekkers in elkaar: NIKS!!!!

Computer er op: een massa storing in LED linker deurhendel. Garagist deed het even tussendoor, tig keer doorgemeten, de verbindingen en stroom was goed, dus was er wel flauw van. Dus ondanks de koppeling van Eltjo nog steeds geen resultaat. Maar nu:

Ik kreeg het advies op zoek te gaan naar een kabelbreuk, of de zekeringen te controleren. Maar kun je de deurgreep incl LED los bestellen/ kun je het LED-gedeelte los bestellen of wordt het een heel nieuw paneel? Een nieuw stukje kabel met connector zoals @Pindasaus beschrijft kan niet meer.

Simpele fix wordt een aardige klus……

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ik zou eerst de LED maar eens testen. Een simpele test is laten branden op de Ohm stand van een multimeter. Die geeft n.l. een spanning af waarmee de LED zou moeten branden. Zo heb ik ook de LED’s achter de klokken getest.
Kan ook zijn dat de bedrading sluiting maakt bij de LED zelf. Ook dat kan je testen met een multimeter, net zoals de diode functie die een LED in wezen is. Een LED kost bijna niks, dus als de LED defect is, dan moet je eens kijken of je niet alleen die kan vervangen.
Verder kan er nog een weerstand zijn opgenomen in serie met de LED - ook te meten. Andere LED aansluiten op de bedrading is ook een optie...

Laatst bewerkt:
Nou he he eindelijk! Het werkt!

De garagist heeft meerdere keren met de multimeter gemeten. Alles ok. Maar toen dat niet hielp heeft hij de computer uitgelezen terwijl het contact aan stond. De foutmelding bleef, ook na resetten.
Ik heb daarna de motor gestart en ben weg gereden met nog steeds een kapot lampje. Eenmaal thuis motor uit.
Daarna moest ik weg en warempel: hij werkt!!! Kennelijk had het wegschrijven van de storing ook nog even het contact uit-aan nodig.

Irritatie puntje is nu weg :giggle:

EdK

Forumguru
Soms moet je met bepaalde storingen die gereset zijn eerst paar honderd meter rijden om ze geheel op te heffen.
Moet hij eerst bepaalde parameters zien / meten voor software het als echt opgelost wil zien.
Als bv je accu geheel leeg is en je deze opgeladen hebt en auto weer start dan krijg je tich storingen en lampjes te zien.
Na wat gereden te hebben en liefst nog een keer motor aan en uit gehad te hebben dan zijn ook opeens alle storingen opgelost....

Bovenaan Onderaan