Lampje Airbag blijft branden

Heukie

Lid
Vandaag heb ik mijn autoradio, parrot en navigatie ingebouwd. Alles werkt perfect, alleen blijft nu mijn controle lampje voor de airbag branden.
Waarschijnlijk heb ik dus ergens een kabel losgehaald.
Ik heb idd wat losse connectoren gevonden.
In eerder topics heb ik gelezen over de 'taxi' connector (die heb ik ook).
Maar de connector waarvan ik denk dat het is, is een kleine connector. Ongeveer 1 cm hoog en 0,5 cm in het vierkant.( zwart met vier aders, er zit ook een soort zwarte kabelband omheen). Ik heb proberen een foto ervan te maken, maar die werd niet scherp genoeg.
Weet iemand waar de aansluitingen voor de airbags zitten, zodat ik eens kan checken of de plug daar misschien uit is.

Oh ja, ik heb alleen het dashbordkastje eruit gehaald voor het inbouwen
 

jurjen

Lid
De dealer had bij mij destijds de radio/carkit ingebouwd, en daarvoor ook het dashboardkastje losgehaald. Zelfde sysmptoom, verhoplpen door 'iets te resetten' met de computer in de garage.
Het kan dus best zijn dat al je draadjes goed zitten maar dat er gewoon een foutmelding in de boordcomputer staat omdat er iets los is geweest.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Heb ik laatst ook gehad. Maar moest toch perse langs de dealer om de melding te laten wissen. Deze blijft er instaan zelfs al is de fout inmiddels al verdwenen.
 

Heukie

Lid
Heb net de dealer gebeld om hem uit te laten lezen (vraagt hij trouwens € 49,- ex BTW voor, is niet mijn eigen dealer, maar wel een officiele Skoda dealer), daar ga ik dus niet naar toe.
Heb even rond gebeld en kan hem nu voor € 15,- uit laten lezen vanmiddag.
Laat morgen wel even weten of het probleem nu opgelost is.
 

Heukie

Lid
Opgelost !! :yeah:
Had er inderdaad mee te maken dat ik de auto gestart had (om de radio en carkit te testen) terwijl mij airbag sleutel schakelaar (in dashboard kastje) los lag.
Melding laten resetten en lampje nu keurig uit.

Bedankt voor de tips !! :xyxthumbs:
 

TL@

Forumguru
Plaats eens wat foto's van hoe alles er nu uitziet, altijd leuk vind ik.

Al goed dat je geen 49€ hebt moeten betalen, wel veel om even iets te resetten.
 

purk

Senior Member
TIP, loop zo de garage in en vraagt het aan een monteur, vaak willen die dit wel even voor je doen.

wel even denken aan een kleine fooi voor in de pot..........

Zo gaat dat bij ons altijd, wij kunnen dan aan het van het jaar een avond aan drinken/feesten met de Werkplaats..............
 

Hugo1973

Actief lid
Ik zal de tip onthouden... Alhoewel het bij mijn dealer moeilijk is in de garage te komen zonder eerst langs de receptie te gaan... Maar het valt in geval van nood natuurlijk wel te proberen...
 
zeg, kan ik niet een keer binnenlopen om "even" een cruise control te laten inbouwen. Mijn garage vraagt er bijna 700 euro voor...(had te maken met het plaatsen van een nieuwe computer o.i.d, aangezien het normaal maar 300 en een beetje kost). Dan wordt de fooi wel weer groter natuurlijk dan bij het resetten van een melding...
 

purk

Senior Member
storing uitlezen is iets anders dan een complete cruisecontrol in te bouwen, zeker bij een niet voorbereide fabia van 2000 ( dit probleem heb ook ) uitlezen en resetten is 5 minuten werk.......cruise inbouwen net effe iets meer tijd voor nodig.


als purk zelf een garage had, dan was je natuulijk altijd welkom tegen niet dealer prijzen.

Misschien volgend jaar als mijn nieuwe huis klaar is met Garage......wie weet.
 
Airbag's

Een airbag connector kun je meestal heel makkelijk herkennen doordat ze fel geel met oranje zijn. Zwart is meestal gewoon een lampje of iets dergelijks.

Maar de airbag melding gaat al aan wanneer je de connector uberhaupt los gemaakt hebt met de accu nog vast. Altijd gewoon de plus pool van je accu LOS maken voor je iets eruit haalt, anders krijg je inderdaad de ellende van allemaal oude meldingen.

Dus, heb je zo'n connector (bijvoorbeeld bij je dashboard kastje) los gehad met de accu eraan (contact aan of niet), dan krijg je die melding nooit meer weg zonder VAG-COM of een garage.
 

purk

Senior Member
en nooit zou ik de + pool los maken als je de massa (- pool) er nog op hebt, dit om als je met gereedschap op de pluspool zit en massa raakt, kortsluiting veroorzaakt!!!

ook is het zo dat zolang je het contact uit hebt je alle stekkers eraf kunt halen zonder dat je lampje gaat branden. Een keer het contact aan zetten als je een stekker eraf hebt, dan gaat wel je storingslampje branden en moet je dit laten resetten met vag -com of bij de dealer.


Er komen ook geen Oude storing meldingen terug, eenmaal gewist blijven ze weg!

Wel zijn de stekkers geel met een oranje of paarse blokkeering.

Wel is het verstandig om inderdaad DE MASSA KABEL eraf te halen en dan pas stekkers los te trekken van de airbag onderdelen.

Waarom doe je dit niet, omdat je radio code, zenders niet meer goed staan.
Je eigenlijk de veel basis aftellingen moet uitvoeren en je vaak ( niet altijd zo)veel opgeslagen instellingen wist op deze manier.
 
Ik wens geen discussie te starten over het hoe wel en hoe niet. Maar ik snap wat je zegt, uiteraard moet je oppassen met hoe je te werk gaat, daar ben ik het helemaal mee eens.

En gelukkig komen gewiste storingen inderdaad niet terug! Dat zou een werk zijn.

En ach, je radio en zaken eventjes opnieuw instellen, dat heb ik over de jaren heen zo vaak gedaan in zoveel auto's, je raakt er aan gewend. Alles beter dan zo'n stomme melding moeten resetten, wat je heel vaak niet zelf kunt. Maar ook dat is uiteraard een keuze. :)
 

Heukie

Lid
Plaats eens wat foto's van hoe alles er nu uitziet, altijd leuk vind ik.

Al goed dat je geen 49€ hebt moeten betalen, wel veel om even iets te resetten.


Bij deze, alleen de voedingskabel van de navigatie moet ik nog fatsoeneren, had alleen niet de juiste spullen hiervoor bij de hand.
 

Bijlagen

  • inbouw 1.JPG
    inbouw 1.JPG
    63,6 KB · Weergaven: 113
  • inbouw 2.JPG
    inbouw 2.JPG
    36,4 KB · Weergaven: 115
  • inbouw 3.JPG
    inbouw 3.JPG
    73,4 KB · Weergaven: 106

janml

Nieuw lid
Hallo, Ik heb ook een nieuwe navigatie ingebouwd, en ja ook mijn airbag lampje is gaan branden, en gaat niet meer uit.
Is er niet een eenvoudig kunstje om dit te resetten? of moet je hievoor echt naar de dealer?
Waar zijn de notiore knutselaars van vroeger die weten hoe het zit en dit willen uitleggen aan een redelijke techneut?

Is het niet zoiets als; sleutel op contact, drukknop hier vasthouden en 2 x op de klakson drukken en dan 1 minuut wachten, dan is ie uit, allen dát werkt net niet. :-) :smirk:
 
Bovenaan Onderaan