Lampje abs blijft branden.

Ben vanmorgen weggeweest met de fabia, toen ik weer huiswaarst ging blijft het abs lampje branden.
heb de accupolen losgemaakt en zo,n tien minuten gewacht en weer aangesloten.
Het probleem blijft.
De auto rijd verder goed.
zekering in de auto nagekeken , deze is inorde.

Op de accu zitten ook zekeringen, maar heb nog geen tijd gehad om deze na te kijken.
Wat kan ik nog meer nakijken voordat ik de auto uit laat lezen.
Alvast bedankt voor de adviezen.
 

Erik_NL

Forumguru
is de accu in goede staat?
(dat is van mijn type motorfiets een bekende boosdoener vwb brandend ABS-lampje)
 

Monteurtje

Forumguru
Controleer de zekeringen op de accu maar. Die metalen stripjes. Goed kijken. Of met iets erop drukken. Waarschijnlijk is de zekering doormidden. Dan zie je een minimaal streepje. Vandaar goed kijken.
 

Cordoba

Forumguru
Gebeurt vaker dat het metalen zekeringstripje voor de ABS-pomp op de accu doormidden scheurt, door trillingen. Dus zoals monteurtje al schrijft, goed controleren (is soms met blote oog bijna niet te zien). Nieuwe zekeringstrip (let op de juiste waarde, die staat ook in de zekering geperst, ik dacht dat het 40A moest zijn, zie ook foto zoals ie er bij mij uitzag:
accuzekeringen groot-resized.jpg
 

Antera

Donateur
ABS storing kan je niet wissen door de accu los te nemen. Deze moet uitgelezen worden met vagcom en eventueel gereset worden met vagcom. Je weet dan ook meteen wat de reden is dat het lampje brand
 
Ja , mensen inderdaad het is de zekering op de accu.
Morgen een nieuwe halen, bij de dealer of brezan ?
Moet de auto nu uitgelezen worden en gereset worden, bij ja , dit schreef Antera al.
Is er iemand in de buurt die dit kan fixen of moet ik naar de dealer .
Alvast bedankt voor de antwoorden .
Gr.
Laurents
 

Antera

Donateur
vervang eerst de zekering maar en kijk of hij blijft zitten. DEnk het wel maar deze zal niet zomaar geklapt zijn vandaar. Ik woon helaas niet in de buurt voor je om hem te resetten
 

Cordoba

Forumguru
Antera: de meeste ABS zekering scheuren door trillingen in de loop der jaren/kilometers. Als de zekering dus gewoon mechanisch kapot is gegaan (en niet doordat er teveel stroom heeft gelopen), dan kun je gewoon de nieuwe zekering monteren, en ik dacht bij de 2e keer starten is het lampje verdwenen. (1e keer staat ie nog in het geheugen)
Als je twijfelt kun je 'm laten uitlezen, maar normaal gesproken is dat niet nodig, en ook resetten is niet nodig.

Waar je de zekering haalt, is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
 
Ja Mensen ,
De nieuwe zekering geplaatst, blijft heel dus geen sluiting.
Alleen na enkele keren starten blijft het lampje van de abs branden.
Dus moet ik de fabia uit laten lezen .
Of is er iemand in de buurt die dit kan voor mij .
De dealer vraagt voor het uitlezen 30 euro.
Groetjes ,
Laurents
 

Antera

Donateur
doe even stilstaan en je stur een hele slag links en dan weer rechts en weer naar het midden. Rijd een stukje en als het goed is gaat ie dan weer uit
 

Cordoba

Forumguru
Laurents, als ie nog steeds niet vanzelf is uitgegaan, lijkt Ronnie een mooie mogelijkheid om 'm uit te lezen. Ik zou 'm nog wel ff checken of ie inderdaad nog brandt (als ie iets van een halve minuut op contact staat, of nadat je hebt gestart).
 
Heb zoals Antera beschreef, toegepast en jahoor het abs lamje is uit en blijft uit.
Is het nog raadzaam om de fabia nog uit te lezen , wanneer niet nodig wil ik iedereen bedanken voor alle adviezen.
Super dit Forum.
Gr.
Laurents
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het destijds wel gedaan, omdat ik door geknoei met zekeringen even wat meer storingslampjes had, en niet wist dat het kapottrillen van de zekering redelijk normaal is. (Geen foutcode gevonden overigens). Ik heb blijkbaar onbewust de handelswijze van Antera toegepast: bij het wegrijden na het vervangen bleef het ABS lampje branden, maar bij het opnieuw wegrijden vanaf mijn bestemming was ie uit. Blijkbaar door het inparkeren de voorgeschreven stuurbeweging gemaakt.
 
Ik heb hetzelfde (gehad) bij mijn Fabia 1.2L van 2003. Inderdaad diezelfde zekering gescheurd. Eerst met hulp van een vriend geprobeerd de sensors door te meten, maar die gaven ongeveer dezelfde waardes aan (voor +/-2,7M , achter +/- 0,9M), links en rechts hetzelfde. Uiteindelijk maar eens bij de accu gekeken en inderdaad. Zekering vervangen. Bocht achteruit naar links gemaakt bij de automaterialenzaak, en het lampje ging uit.
Nog niet laten uitlezen. Kan ik evt nog wel eens laten doen.
 

Kogamyata

Senior Member
Tis toch niet te geloven...? Even extreem sturen en opgelost. Dit levert toch pluimpjes op, nietwaar?
 

Antera

Donateur
Zo is het bij meer auto's niet bij allemaal. Maar is vaak wel de oplossing. De ABS moet zich samen met de ESp even calibreren en doet dat op deze wijze.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan