Lampen

Afgelopen weekend moest ik mijn dimlichtlamp vervangen. Kijk ik vooraf in het boekje welk type ik moet hebben, blijkt dat dit afhangt of je een reflector (->H4) of een gewone koplamp (->H7) hebt. Geen idee natuurlijk, want het boekje geeft niet aan hoe ze er uitzien. Dus dan toch maar vooraf de boel gedemonteerd: Mijn koplamp bevat een H7-lamp. Blijkt dat het meegeleverde setje reservelampen achterin deze lamp niet bevat.

Maar goed, als ik dus blijkbaar die reflector-koplamp niet heb, wat voor soort koplamp is dat dan? Of heb ik wel een reflector-koplamp en hebben ze in de fabriek hierin de verkeerde lampen gemonteerd? Raar hoor!
 

Bijlagen

  • koplamp.jpg
    koplamp.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 42

Kirsten

Senior Member
Ik had ze er ook niet bij gekregen, dus ben ik even naar de garage gegaan. Daar hebben ze alles netjes vervangen. Overigens, als je meedraaiende koplampen hebt, controleer dan ook even de bedrading. De draadjes waren bij mij ook nog eens afgebroken.
 
Ik had ze er ook niet bij gekregen, dus ben ik even naar de garage gegaan. Daar hebben ze alles netjes vervangen. Overigens, als je meedraaiende koplampen hebt, controleer dan ook even de bedrading. De draadjes waren bij mij ook nog eens afgebroken.
Morgenochtend sta ik bij Rijnwoud. Heb wat last van een bokkende motor als ie op benzine rijdt (gas gaat voor de verandering eens helemaal goed) dus moet ie even aan de computer. Ga ik gelijk mijn lampen proberen te ruilen... En ik heb geen meedraaiende koplampen, alleen meeverlichtende mistlampen (nog steeds handig!)

Update: Ik weet nu alles: de in het boekje genoemde reflectorlampen zijn de lampen die als binnenwerk een grote conische ruimte hebben die dient als reflector. Daar moet dus een H4-lamp (dim- en grootlicht gecombineerd) in.
Bijvoorbeeld de koplamp van Fabia: reflectorkoplamp fabia.jpg

Mijn fabia heeft wat Geliovd projectielampen noemt en wat in het instructieboekje alleen lampen wordt genoemd (dus zonder verdere aanduiding). Daar gaat als dimlicht een H7-lamp in.

Ik heb het idee dat als je meeverlichtende mistlampen hebt, je de projectielampen hebt en anders de reflectorlampen, maar dat is meer een gevoel...
 
Bovenaan Onderaan