Lamp vervangen halogeen voor led.(projector koplamp)

Goedemorgen,
Wie heeft er ervaring met het vervangen van een lampje van halogeen naar LED voor een Fabia met projector koplampen.
Ik begreep dat er voor dim/groot licht H7 gemonteerd zit. Ik kan op internet weinig informatie vinden hoe in dit type koplamp een lampje te vervangen laat staan vervangen voor LED.
Ik zag dat de lamphouder achter de dustcover een soort van vast geschroefd zit met 2x Torx.
Wie kan me wat meer vertellen? Is het te doen zonder de koplamp te demonteren?
Hierbij wat foto's toegevoegd van mijn bevindingen tot nu.

Bijlagen

• IMG_20220108_124338.jpg
    IMG_20220108_124338.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 78
  • IMG_20220108_124358.jpg
    IMG_20220108_124358.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 65
  • IMG_20220108_124343.jpg
    IMG_20220108_124343.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 67
  • IMG_20220108_124355.jpg
    IMG_20220108_124355.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 60
@brepus13
Bedankt, deze kwam ik inderdaad ook tegen, maar omdat ik het vermoeden had dat de lamphouder erbij mij anders uitzag zoals hierboven in het filmpje. Ben ik er vanuit gegaan dat het bij mij anders zou werken.

Laatst bewerkt door een moderator:

Thijs4motion

Forumguru
Ik weet dat LED een geweldige upgrade is voor je eigen zicht. Maar mijn mening is dat dit verboden zou moeten worden als je auto geen automatische hoogte regeling heeft. ( als je een wieltje naast de lichtknop hebt, dan heb je dit niet). Automatische hoogteregeling is verplicht bij auto met origineel xenon of LED

Zorg ervoor dat je koplamphoogte goed is afgesteld en zet ze dan een standje lager. En hou er rekening mee dat bij iedere lading je koplampen weer omhoog komen. Mensen achterin, even de weekboodschappen in de koffer zetten.

Anders zul je iedere tegenligger verblinden, net als iedere sjonnie met aftermarket xenon

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb een F2 met projector koplampen. Vond lichtopbrengst met halogeen echt meer dan bedroevend slecht…
Heb ze door skycars in rotterdam laten vervangen door LED
Deze hebben ze geplaatst met een nieuw verloopstukje (lampen draai je erin).

licht is stukken beter nu, maar zeker niet verblindend, en gewoon juist afgesteld

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben het er ook mee eens dat aftermarket ombouw van de koplampen (of het nou van halogeen naar xenon of naar LED is) geen goed idee is. De armaturen zijn er niet op ontworpen.

Dat van die verplichte automatische hoogteregeling is (bij mijn weten, correct me if I'm wrong) trouwens al járen geleden afgeschaft. Tegenliggers mogen niet worden verblind, zo eenvoudig is het. Hóé je dat regelt, is je eigen verantwoordelijkheid. Zo'n handinstelwieltje werkt ook prima met boodschappen of tegels achterin, of de caravan/fietsdrager in gebruik.
Je moet het alleen wel even gebruiken :jaja:, maar dat geldt voor meer voorzieningen, bv. richtingaanwijzers en zo...

Tees

Donateur
@Thijs4motion: goed nieuws, retrofitting van LED is in Nederland verboden (met of zonder automatische hoogteafstelling)! Je komt (mits met goede LEDs, zoals Hilux, Philips of OSRAM) door de APK heen, maar ze hebben geen van allen een Nederlandse goedkeuring voor gebruik op de openbare weg.

Verder ben ik t met @Canon-Eye eens dat je sowieso je hoogteafstelling goed moet gebruiken, ik had m bij m'n F1 standaard op 1 staan (bij m'n O2 nog niet, ben er nog niet over uit wat daar de fijnste stand is), en bij zware belading (vakantie) gaat ie sowieso op stand 3 (laagste dus). Met LED maakt dat nog iets meer uit, maar ook halogeen kan je al lekker verblind door raken.

EdK

Forumguru
Anders zul je iedere tegenligger verblinden, net als iedere sjonnie met aftermarket xenon
Zorg er dan ook even voor dat de wagens met led vanaf fabriek ook goed worden afgesteld !!
Nu al verschijnende keren mee gemaakt dat die krengen je ook aardig weten te verblinden...

Chrisjemol

Forumguru
Ik ben het er ook mee eens dat aftermarket ombouw van de koplampen (of het nou van halogeen naar xenon of naar LED is) geen goed idee is. De armaturen zijn er niet op ontworpen.

Dat van die verplichte automatische hoogteregeling is (bij mijn weten, correct me if I'm wrong) trouwens al járen geleden afgeschaft. Tegenliggers mogen niet worden verblind, zo eenvoudig is het. Hóé je dat regelt, is je eigen verantwoordelijkheid. Zo'n handinstelwieltje werkt ook prima met boodschappen of tegels achterin, of de caravan/fietsdrager in gebruik.
Je moet het alleen wel even gebruiken :jaja:, maar dat geldt voor meer voorzieningen, bv. richtingaanwijzers en zo...

denk dat rijden met de bar slechte standaard halogeen verlichting een veel slechter idee is, en gevaarlijker…
Je ziet geen reet en rijdt zo een voetganger ondersteboven…
De armaturen kunnen prima tegen LED, zijn projectors.

wel is het ontwerp vd fabia koplampen zo slecht dat met goede LED de lichtopbrengst nog steeds niet fenomenaal is, maar wel veel beter dan origineel. En zoals alles moet je het natuurlijk we goed af (laten) stellen

Tees

Donateur
Is de F2 dan zoveel slechter dan de O2 qua lichtopbrengst? Ze lijken eenvergelijkbaar ontwerp te hebben...? Ik heb namelijk met de O2 niets te klagen qua licht, die is iig stukken beter dan m'n vorige F1. Of zijn we met z'n allen verwend geraakt door eerst xenon en nu LEDs, dat we niet meer met good ol' halogeen af kunnen?

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik in 2011 de F2c kocht wilde ik in eerste instantie de als optie leverbare xenonverlichting bestellen, vanwege de ervaring met de xenon dimlichten op de toen ingeleverde dienst-O2c. De verkoper in Spijkenisse gaf aan dat dit eigenlijk zonde van het geld was, want de toen gangbare versie was voorzien van projectorhalogeenlampen die een stuk beter waren dan de gewone halogeens van de eerste versie. Xenon was misschien nog wel iets beter, maar niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Ik heb naar de dealer geluisterd en dat geld uitgespaard (of beter gezegd: anders besteed) en daar heb ik 7 jaar lang geen enkele avond of nacht spijt van gehad. Was gewoon prima mee te rijden.

Ongetwijfeld zal de huidige LED-verlichting nog weer beter zijn, dat is nu eenmaal logisch na 10 jaar ontwikkeling. En ook daaraan hangt nog steeds een flink prijskaartje trouwens. Maar dat is geen reden om de projectorhalogeenlampen categorisch af te serveren als "je ziet geen reet". Als je echt zó slecht ziet, ligt dat wellicht ook (deels) aan je ogen...

Tevens rijst dan de vraag hoe ik in de jaren '67-'75 heelhuids, zonder ergens tegenaan te blunderen, regelmatig bij nacht en ontij het hele land kon doorkruisen met mijn NSU (Prinz4L) en later mijn eerste Kever (1200N), beide met 6-volts pitjes.
Maar misschien lag dat dan wel aan mijn ogen... ;) (en die doen het nog steds meer dan uitstekend, mede dankzij de staaroperaties)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Chrisjemol

Forumguru
Ik kom van een superb uit 2014 met standaard bi-xenon
Toen ik savonds in de fabia reed werd ik echt droevig en bijna keer stoeprand gepakt eerste week
Meteen verlichting gefixt

Chrisjemol

Forumguru
Tja, terwijl veel mensen me al oud vinden (of er oud uit vinden zien ;) ), terwijl ik pas 36 ben…

maar veiligheid vind ik wel belangrijk, met 2 kleine meisjes achterin wil ik wel iets van details voor me kunnen zien in het donker

Tees

Donateur
Vroegâh werden er nog duizenden mensen doodgereden omdat je ze niet kon zien, tegenwoordig zie je elke voetganger en wordt er nooit meer iemand doodgereden. Allemaal dankzij LED!

Tis niet te geloven dat jij zo oud bent geworden dat je een staaroperatie nodig had @Canon-Eye, dat je niet doodgereden bent in al die LEDloze tijd!

Canon-Eye

Forumguru
@Tees Ik ben meestal géén voetganger, dat beperkt mijn risico... :D

Maar zoals gezegd, ik heb nog in de matig verlichte 6Volt tijd leren omgaan met duisternis en voor zover er toen al snelwegen bestonden, werd je daar ook niet bijgelicht. Gelukkig hadden we toen ook nog vooruitstekende metalen bumpers waar je een setje schijnwerpers deugdelijk op kon vastzetten. Bij de moderne auto's is dat vrijwel niet meer te doen, dus het is prima dat de lichttechniek in ontwikkeling blijft. Alleen ben en blijf ik erop tegen om xenon of LED te retrofitten in armaturen die daar niet voor ontworpen zijn. Ik wil best aannemen dat je daar beter mee ziet, maar de kans op verblinding neemt ook toe.

Bovenaan Onderaan