Lamp icoontje ?

Hoi,

heb de laatste tijd als het met name regent brandt er een in mijn fabia 2 combi 1.2 tdi het lamp icoontje op mijn display?

bij het controleren van alle lichtjes, zie ik er geen die het niet doet...het frappante is dat het alleen gaat branden als het regent. na sleutel contact uit/aan is het lichtje op mijn display weer weg?

iemand hier ook last van gehad etc?

alvast dank voor de reacties
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan is waarschijnlijk de boardcomputermodule stuk. Ik heb destijds een paar maal in de zeikregen op een parking rondjes om de auto gemaakt om uiteindelijk geen kapot lampje te kunnen ontdekken. De BCM is toen nog onder garantie vervangen - was een bekend euvel. Maar dat is inussen wel meer dan 100.000 km geleden.
 
oke...wel raar dat het alleen verschijnt als het regent....op zich geen probleem omdat het na contact uit/aan weer weg is.

watvoor boardcomputer module heb ik dan nodig ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb ik geen sluitende verklaring voor gehoord, was bij de mijne destijds ook (en hoorde dat ook van anderen trouwens).
Zal wellicht iets te maken hebben met verhoogde luchtvochtigheid of zo?
 

frusty83

Senior Member
Is de boardcomputer idd. Combinatie ruitenwisser en verlichting/grootlicht. Althans bij mij. Ik heb het nooit vervangen daar ik ook buiten de garantie zat. Na 3jaar prima aangewend geraakt is mij geen €300 waard.
 

ABruintje

Senior Member
Eens laten uitlezen, kan ook gewoon een lampje zijn die sporadisch uitvalt..

Dit laatste heb ik dus.
Mijn DRL vervangen voor led. Echter de linker is niet goed.
Hij brand wel maar geeft 9 van 10 keer een fout aan.

Het kan dus zijn dat er een lamp niet meer goed is maar wel gewoon brand.
Als je hem laat uitlezen kan je zien welke lamp de storing geeft.
 
dank u....zal het laten uitlezen. vind het alleen raar dat het alleen gebeurt als het regent, want bij droog weer krijg ik niet de melding te zien, vandaar.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Het gebeurt bij vochtig weer....
Corrosie geeft verhoogde (elektrische) weerstand.
Misschien de lampcontacten reinigen of inspuiten met Kontakt 60?
Zowel het lampvoetje reinigen alsook de fitting. Ga ook na of de veerkracht van het het contact voldoende is.
Misschien helpt dat.
Ook kan een slechte draadisolatie 'doorslaan' waardoor de melding alleen bij dit weertype voorkomt.

Ik wens u sterkte bij het uitzoeken.

grtsss
 

hemi24

Forumguru
Kan het lampje bij sommige F2's ook niet een storing van de meesturende koplampen betekenen..?

(moet de wagen daar vanzelfsprekend wel mee uitgerust zijn...)
 

hemi24

Forumguru
Kan het lampje bij sommige F2's ook niet een storing van de meesturende koplampen betekenen..?

(moet de wagen daar vanzelfsprekend wel mee uitgerust zijn...)
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan het lampje bij sommige F2's ook niet een storing van de meesturende koplampen betekenen..?

(moet de wagen daar vanzelfsprekend wel mee uitgerust zijn...)
Die kans is niet zo groot - voor zover mij bekend was dat op de F2 niet leverbaar (althans niet toen ik 'm kocht)...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Klopt, Canon-Eye, ik ken het ook niet op de F2C.

@abdellove, lampjes controleren, dat kan je zelf toch wel? Het staat goed in de handleiding beschreven.
Ik heb onderweg nieuwe lampjes in de achterlichten geplaatst, was even kijken, maar zeker goed te doen.
Misschien is de kans groot dat de storing aan de voorkant van de auto zit, met rijden gaat daar de regen 'hard' in.
 
@fanSkoda , lampjes controleren dan ik wel..maar je zei ook iets omtrent, zie onderstaand

quote
Ga ook na of de veerkracht van het het contact voldoende is.
Misschien helpt dat.
Ook kan een slechte draadisolatie 'doorslaan' waardoor de melding alleen bij dit weertype voorkomt.
unquote

mbt draadisolatie heb ik er geen verstand van .ahhaha
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik bedoel dat het contactlipje in de fitting dat tegen het contact op het lampvoetje drukt niet alleen genoeg druk heeft, maar ook schoon is.
(het zijn 2 verschillende materialen, er kan electrolyse optreden >corrosie >elektrische weerstand)
Vaak is het voldoende om de delen met gewoon stevig papier te 'schuren'.
Zorg wel dat de lichten uit zijn in verband met mogelijke kortsluiting als je er aan gaat rommelen.

Het zou kunnen zijn dat de isolatie van een draad deels doorgebroken is, als je bezig bent even een goede visuele inspectie uitvoeren, zeker op de plek waar de draad (draden) door het armatuur en de carrosserie gaan.

Er zit toch een zichtbaar vocht in een van de armaturen?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Die kans is niet zo groot - voor zover mij bekend was dat op de F2 niet leverbaar (althans niet toen ik 'm kocht)...

Mijn Engels is ietwat "roestig", maar hierbij een stukje uit de handleiding van een Fabia II (05/2010):

Knipsel.PNG


En waarempel: daar is ook de vermelding van het bewuste controlelampje..!

:lezen:

Nog een plaatje van het bijbehorende type lichtunit met een link:

roomster-e04-head-lamps-01.jpg
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 super! Er staat: in some countries....
In Nederland heb ik het nog niet waargenomen, maar niets is onmogelijk, het kan later geactiveerd zijn :-) en mss is er daarom die fout???? Wie weet.
 
Bovenaan Onderaan