Lambdasonde defect? rare voltage bij 1.6sr avu motor

Hallo,
de goede oude station van mij van 2002 heeft wat problemen:
hij stottert regelmatig heel erg tijdens versnellen, vooral onder de 2000 toeren/min en versnellen is dan soms erg lastig. Soms doet hij het heel erg en soms helemaal niet. Hij rijdt ook op lpg en dan is het erger dan op benzine. Bij koude motor is het euvel erger dan bij warme motor.
Ook stationair is hij soms aan het schommelen.

Wat me vooral opvalt zijn de voltages van de eerste lambdasonde voor de kat: waardes zijn bijna altijd constant rond de 1,25 volt op precies op 1,275 volt. Soms zakt die onder de 1 tot ca. 0,4 volt. Is dat niet een beetje monotoon; betekent dit dat deze sonde stkuk is?
De lambda sonde achter de kat schommelt wel wat tussen de 0 en 1 volt, maar blijft soms ook enkele secondes hangen op lage voltages.
verder heb ik 3 foutcodes uitgelezen:
3 Faults Found:
-17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst
P1176 - 35-10 - Control Limit Reached - Intermittent
-16688 - Cylinder 4
P0304 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent
-16554 - Fuel Trim; Bank 1
P0170 - 35-10 - Malfunction - Intermittent
Readiness: 0000 1001

zijn er nog andere waardes die ik uit kan lezen (heb vcds ter beschikking) om de fout duidelijker te krijgen?

De auto heeft 307000km gelopen en net is de koppakking vervangen en heeft hij nieuwe lpg-bougies gekregen.
voor deze reparatie was het euvel iets minder.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 

turboturbo

Forumguru
(Versleten) luchtmassameter kan ook voor stotteren zorgen in lage toeren, althans dat was bij mijn O1 het geval.

Gezien je foutcodes denk ik niet dat het heel waarschijnlijk is dat jij dit probleem ook hebt, maar je zou het simpel even kunnen testen door de stekker van de LMM los te halen en te kijken wat dat aan verschil oplevert.
 

oco1979

Forumguru
kan ook een gevolg zijn van wat anders dat je lambda niet oke is.

VB/ net een wagen gehad,vermogensverlies;

foutcodes: inlaattemperatuur niet oke,inlaatdruksensor niet oke,

oorzaak::schuur in turboleiding

oplossing,voorlopig duktape :D

reeds nieuwe bestel
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn de gemeten voltages van de lambdasonde op LPG op op benzine? Dat je op LPG een foutmelding voor 'niet werkende lambdasonde' krijgt, is niet uniek: als de verbranding erg schoon is (wat kan op LPG), dan komt dat vaker voor ook bij een auto die 100% in orde is.

Gezien foutcode P0304 denk ik als eerste aan een kapotte steekbobine en/of een beschadigde bougie, als ik de combinatie pak met P1176 denk ik dat je het inlaattraject goed moet checken op het aanzuigen van valse lucht (met name tussen de LMM/MAP-sensor en het inlaatspruitstuk). Ook P0170 lijkt deze conclusie te bevestigen.

Verder heb je het onder bepaalde omstandigheden meer, of juist helemaal niet/minder, of kun je geen enkel patroon ontdekken (denk aan warme/koude motor, verschil rustig rijden-lage toeren, of juist doortrekken-hoog in de toeren). Verschil tussen rijden op LPG of benzine?

Verder zou ik cilinder 4 verder onderzoeken: compressiemeting, bougie/bobine, is er mogelijk een afwijking aan de injector voor benzine of juist die voor LPG?
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Dat je op LPG een foutmelding voor 'niet werkende lambdasonde' krijgt, is niet uniek: als de verbranding erg schoon is (wat kan op LPG), dan komt dat vaker voor ook bij een auto die 100% in orde is. ?

Die kan ik niet plaatsen. Lambda sensor meet zuurstof in het uitlaatgas. Als je nog zuurstof meet dan kan dat twee dingen betekenen. Of de brandstof is onvolledig verbrand. Of er was meer dan nodig zuurstof aanwezig. Dan had je dus een arm mengsel. Dat laatste is ongewenst ivm uitstootproblemen. De lambdaregeling moet dus altijd sluitend zijn. Ook als je op gas rijdt. Wel kan het zijn dat de overgang tussen benzine en gas niet helemaal vloeiend gaat. Dan krijg je tijdelijk een te rijk mengsel. Dat zou idd een foutmelding kunnen geven.
 

turboturbo

Forumguru
TS is na plaatsen van zijn vraag vorige maand niet meer online geweest... Zal dus denk ik al wel opgelost zijn / vraag niet meer actueel.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Die kan ik niet plaatsen. Lambda sensor meet zuurstof in het uitlaatgas. Als je nog zuurstof meet dan kan dat twee dingen betekenen. Of de brandstof is onvolledig verbrand. Of er was meer dan nodig zuurstof aanwezig. Dan had je dus een arm mengsel. Dat laatste is ongewenst ivm uitstootproblemen. De lambdaregeling moet dus altijd sluitend zijn. Ook als je op gas rijdt. Wel kan het zijn dat de overgang tussen benzine en gas niet helemaal vloeiend gaat. Dan krijg je tijdelijk een te rijk mengsel. Dat zou idd een foutmelding kunnen geven.

Dat is de simplistische verklaring, in werkelijkheid, meten alle systemen die de samenstelling van gassen meten meerdere gassen die ze niet van elkaar kunnen onderscheiden. Slechts door daar allerlei slimme berekeningen op los te laten, die rekening houden met bepaalde verhoudingen kun je detecteren wat je nu echt meet, zelfs in veel geavanceerdere opstellingen in laboratoria werkt dat zo, maar dat is allemaal te complex voor een gewone kat onder een auto. Een voorbeeld, als je in een lab opstelling een deeltje met atoommassa 28 meet kan dat stikstof zijn (N2, dus 2x 14 = 28) maar ook koolmonoxide (CO, dus 12 + 16), door de verhouding te bekijken van het signaal op 28, en dat te vergelijken met het signaal op 12, 14 en 16 (resp. voor C, N en O) weet je wat je nu echt meet op 28. Bij een lambdasonde wordt uitgegaan van benzine als brandstof en daardoor krijg je vaste verhoudingen tussen verschillende uitlaatgascomponenten, die met stikstof verbindingen liggen min of meer vast. Bij LPG (of LNG of andere brandstof), kun je totaal andere verhoudingen krijgen, doordat je brandstof qua chemische elementen heel anders is samengesteld.

Dit voorgaande verhaal maakt duidelijk dat het met lambdasondes iets ingewikkelder is, dan het lijkt. Daarnaast, en dat is eigenlijk het belangrijkste: bij rijden op LPG is de verbranding vaak zo schoon dat de 1e lamdasonde vóór de kat en de 2e ná de kat geen verschil meten, niet zelden leidt dit tot een (onterechte) foutmelding dat de kat (of een lambdasonde) niet werkt.
 

ronald_j

Actief lid
Interessant verhaal. Dat wist ik niet.
Maar nog steeds snap ik het niet. Volgens mij regelt het systeem naar een bepaalde lambda waarde toe. De oudere sensoren maten alleen wel/niet zuurstof aanwezig. Daar werd het mengsel telkens iets armer gemaakt, totdat het signaal omsloeg naar "zuurstof gedetecteerd", daarna weer rijker, totdat het signaal omsloeg naar "geen zuurstof". Zodoende wist je dat je er vlakbij zat.
Moderne sensoren kunnen ook een analoge waarde geven voor het zuurstofgehalte. Als de sensor dan ook op andere stoffen reageert dan krijg je dus een bepaalde afwijking. Dus het mengsel wordt iets armer of rijker dan door de ECU gedacht. Echter zou ik verwachten dat dat voor beide sensoren geldt, en dat er dan weliswaar een andere situatie voorligt dan de ECU denk te meten, maar dat dit niet tot een foutmelding leidt. De ECU regelt immers tot aan de meetwaarde die hij goed acht.
 
Beste mensen,
bedankt voor de vele reacties.
ik heb een aantal dingen vervangen:
-luchtmassameter: geen verbetering
-lambdasonde voor kat: geen verbetering
-lambdasonde na kat vervangen: geen verbetering
-ook bij een LPG garage geweest: die zei de bougiekabels; dus vervangen: geen verbetering.
-ondertussen werd het euvel steeds erger en startte hij 's ochtends soms ook erg slecht; op LPG onder de 4000 toeren gewoon rijden niet meer mogelijk, op benzine onder de 3000; harde knallen uit de uitlaat tijdens versnellen en lage toeren.
een buurman zei dat er na het moeilijk starten ook een aardige witte wolk uit de uitlaat kwam; toch al weer cilinderkoppakking?
eventueel te weinig compressie? motor compleet naar de knoppen?
foutcodes toen:
17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst
P1176 - 35-10 - Control Limit Reached - Intermittent
16688 - Cylinder 4
P0304 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent
16686 - Cylinder 2
P0302 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-10 - - Intermittent

-1 week geleden mogelijkheid gehad om nog eens naar de garage te gaan waar de koppakking werd gerepareerd. Koppakking ging toen definitief stuk in Duitsland waar mijn moeder woont en werd daar ook gerepareerd (niet ver van Emmen, Drenthe).
erg aardige garage: heeft voor noppes nog eens dezelfde codes uitgelezen en de compressie van de 4de cilinder gemeten: die liet gelukkig 11bar zien. en hij vermoedde de bobine.
die heb ik gisteren avond vervangen en opeens loopt die erg rustig op alle toeren. ik kan het haast nog niet geloven, maar het euvel lijkt wel verholpen. Als hij nu bij ca. 45graden koelvloeistof temperatuur overschakelt op LPG is dit ook niet meer te merken, behalve de klik die je hoort van de schakelaar.

Stationair draait hij nu rustiger dan toen ik hem kocht vorig jaar in april. Toen kreeg die verkeerde lucht. De garage van de cilinderkoppakking zei dat de aansluiting van de LPG injectie aardig losjes zat in het aanzuigkanaal van de 2de cilinder (lijkt aan de onderkant waar bij mij de LPG injectie zit maar 2 a 3mm dik te zijn). Daar zal dan waarschijnlijk de extra lucht vandaan zijn gekomen.
Ik vermoed dat ook door het vernieuwen van de lambdasondes de motor nu rustiger draait.

Voor dat ik de bobine had vervangen (dus toen hij heel erg stotterde) had ik de korte en lange fueltrim gemeten op LPG:
lange: iets van +4,5
korte: schommelde tussen de -5 en +20, erg te veel dus.

als ik de foutcodes heb verwijdert, zal ik nog eens lambdawaardes en fuel trim laten weten; ben zelf benieuwd wat eruit komt.
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Tja, de defecte bobine past wel goed bij alle fouten. Het lijkt erop dat je er nu vanaf zult zijn. Heel veel rijplezier!
 
Bovenaan Onderaan