Lambdasonde 1 vervangen

Rick Blaine

Actief lid
Gisterochtend ging ineens mijn motormanagement lampje branden. Meteen naar de garage, Lambdasonde 1 was de boosdoener. Eerst gewist, maar vanochtend ging hij weer aan. Waarschijnlijk ben ik dus "de Sjaak". Ik heb voor maandag een afspraak staan om de sonde te vervangen. Kan iemand vertellen of dit een duur onderdeel is? En is het veel werk om hem te vervangen?

Alvast bedankt.

Kensel

Forumguru
Pfff.. Laat bij goeiemorgen het "goeie" maar ff weg..

Maar goed, is ff een klap geld, maar dan kan je er ook weer ff tegenaan tenslotte!

Rick Blaine

Actief lid
Oeps, daar gaat een deel van het vakantiegeld :(
Maar goed, als het nodig is dan moet het maar.

Weet iemand iets over de uren die erin gaan zitten om hem te vervangen? (door de garage).

Chatslet

Forumguru
Schoonmaken kan ook. Lambda sonde 1 zit doorgaats tussen het spruitstuk en de kat en kan daarom vuil worden door roetaanslag. Als je er makkelijk bij kan komen is het een kwestie van met beleuid los draaien, even in een bakje benzine leggen en vervolgens met een oude tandenborstel schoonmaken.

Rick Blaine

Actief lid
Bedankt voor de tip. Ik heb helaas geen brug en als ik dat verhaal wat ik citeerde hierboven zo lees, dan draai je hem niet zomaar "even" los... Ik zal het wel doorgeven aan mijn garage.

Chatslet

Forumguru
Verwacht eigenlijk niet dat het veel moeilijker is als een bougie vervangen. Paar minuutjes warm draaien, WD40 er op spuiten, even een minuutje laten inwerken en dan losdraaien. Mits het natuurlijk allemaal op een bereikbare plaats zit. In het topic wat je linkte hadden ze het over tussen de motor en het schutbord dus wellicht kun je er van bovenaf bij. Zou je even moeten kijken hoe het spruitstuk er uit ziet. Maar heb je geen ervaring met dit soort dingen, dan kun je het inderdaad beter door de garage/dealer laten doen.

Rick Blaine

Actief lid
De sensor is gisteren doorgemeten en moet helaas vervangen worden. Dat gaat morgen gebeuren. Hopelijk ben ik dan weer even storingvrij, heb nu wel veel dingetjes achter elkaar...

Rick Blaine

Actief lid
Vandaag is de sensor vervangen. Hopelijk is het probleem nu opgelost, de uitlaatgassen waren in elk geval goed. Was € 308 kwijt *snif*

Bovenaan Onderaan