Favorit Lambda-waarde buiten tolerantie

pansaebr

Actief lid
heren ,

mijn Fav, heeft een rode kaart gekregen voor afgekeurd voor uitlaatgassen ( lambda-waarde buiten tolerantie ) voor de rest een prima wagen
Waar op letten indien ik dit wil verhelpen .
Is een 1300cc van 1994.
 

Ronnie

Forumguru
C.O. waardes te hoog, waarschijnlijk lambdasonde defect. (te rijk mengsel)
Mijn zoon heeft een Polo 1.3 (volgens mij dezelfde motor)uit 1994 en had hetzelfde probleem.
Hij bleek ook nog een lekke koppakking te hebben waardoor er een beetje olie in de uitlaatgassen terecht kwam wat de waardes vervalste.
Na reparatie van bovenstaande geen problemen meer.
 

pansaebr

Actief lid
rode kaart

Ronnie ,

als ik het goed begrijp eerst eens een compressie test en dan op zoek naar een nieuwe lambda sonde , is dit doenbaar om zelf te doen , een schroeven lossen en een stekker uitrekken , nieuwe erin terug alles vast. en dan alles ok of weer naar dealer om instellingen te controleren ??

Groetjes

C.O. waardes te hoog, waarschijnlijk lambdasonde defect. (te rijk mengsel)
Mijn zoon heeft een Polo 1.3 (volgens mij dezelfde motor)uit 1994 en had hetzelfde probleem.
Hij bleek ook nog een lekke koppakking te hebben waardoor er een beetje olie in de uitlaatgassen terecht kwam wat de waardes vervalste.
Na reparatie van bovenstaande geen problemen meer.
 

Ronnie

Forumguru
Let wel, ik heb de lambdasonde niet vervangen, slechts de koppakking!
(Het co gehalte was te hoog, de mpi was in orde).
Misschien dat @ TopSport (ik zag dat hij na lange tijd weer op het forum is) een andere suggestie heeft?
 

pansaebr

Actief lid
rode kaart

Ronnie,

Dus eerst eens kijken wat de compressie test brengt .
koppakking vervangen zie nog zitten.

Let wel, ik heb de lambdasonde niet vervangen, slechts de koppakking!
(Het co gehalte was te hoog, de mpi was in orde).
Misschien dat @ TopSport (ik zag dat hij na lange tijd weer op het forum is) een andere suggestie heeft?
 

Ronnie

Forumguru
Ronnie,

Dus eerst eens kijken wat de compressie test brengt .
koppakking vervangen zie nog zitten.
Je kunt het vaak al zien aan een afwijkende kleur van de bougie elektroden, de betreffende cylinder zal dan bruin/zwart zijn .
(scheelt een hoop werk!)
 
Bovenaan Onderaan