Lambda sonde vervangen

tommy77

Nieuw lid
Hallo, Vorige zomer had ik marterschade aan mijn Octavia. Één van de kabels naar de lambdasonde bleek doorgeknaagd, waardoor het waarschuwingslampje ging branden. De garage heeft toen de doorgeknaagde draad gesoldeerd. Tot nu toe heb ik gedurende bijna een jaar geen problemen meer gehad. Aan de andere kabel van de lambdasonde was toen ook geknaagd, maar dat was zo dicht bij de sonde zelf dat men dat niet kon solderen. Maar de kabel was niet doorgeknaagd, dus alles is normaal blijven werken, zonder meldingen of lampjes die gaan branden. Vandaag ging ik naar de skoda dealer, voor een olieservice en inspectie. Men zei dat ik marterschade had. (Die van vorig jaar) en dat ik de lambda sonde best zou laten vervangen. Kostprijs: ongeveer 400€ Omdat ik ook mijn voorste remblokken moest laten vervangen en het onderhoud zelf al wat kost, heb ik besloten om met de lambdasonde nog even te wachten.
Is het vervangen van deze sonde iets wat je snel en degelijk zelf kan doen (zit blijkbaar bovenaan en is goed bereikbaar) en zo ja, welke sonde (merk/type) kies je dan best? Het betreft een Octavia combi 1.0 benzine van 2018.
 

Bakkertje

Forumguru
  • Leuk
Waarderingen: Tees

tommy77

Nieuw lid
Hallo Bakkertje,

Inderdaad, 380€ om precies te zijn. Het gaat enkel om de sonde voor de katalysator. Die zou bovenaan in de motorkap zitten; daar zie ik ook de kabels waar aan geknabbeld werd.
 

Bijlagen

  • 93073E0B-882F-4738-AD5E-46E873A88185.jpeg
    93073E0B-882F-4738-AD5E-46E873A88185.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 28
  • D9DC7875-AB72-4E98-B7B5-A423E42DE761.jpeg
    D9DC7875-AB72-4E98-B7B5-A423E42DE761.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 25

Bakkertje

Forumguru
Dan hoeft ie niet eens omhoog om het te vervangen

Je hebt wel zo’n speciale dop nodig volgens mij, maar goed dop + lambda sensor = ongeveer 50 euro, houd je 330 euro over voor andere dingen dan de dealer..
 

Cordoba

Forumguru
De ene lambda is de andere niet (wat de kostprijs betreft), maar krijg wel het idee dat de monteur gestimuleerd wordt om de omzet van de garage wat op te krikken. Overigens kan de verpakking van de sonde ook flink verschil maken in de kostprijs, destijds bij mijn Fabia I zelf de lambda vervangen, en de garage gaf na kort onderzoek aan dat dezelfde lambda in een Skodaverpakking zo'n 50 euro duurder was dan in een VW-verpakking.
 

hemi24

Forumguru
Overigens kan de verpakking van de sonde ook flink verschil maken in de kostprijs, destijds bij mijn Fabia I zelf de lambda vervangen, en de garage gaf na kort onderzoek aan dat dezelfde lambda in een Skodaverpakking zo'n 50 euro duurder was dan in een VW-verpakking.
In dat geval zou ik gevraagd hebben wat een dergelijke sensor bij Audi gekost zou hebben; had je allicht nog een keer 50 Euro kunnen schelen…
 

tommy77

Nieuw lid
Als je zoekt naar een geschikte Lambda sonde voor mijn type auto, krijg je verschillende mogelijkheden van prijs uiteenlopend van minder dan 50€ tot 150€. Sommige sondes horen voor de katalysator, andere erna, en sommige kunnen beide? Dat lijkt me dan bizar. Er wordt ook een onderscheid gemaakt tussen ‘verwarmd’ en ‘niet verwarmd’. Geen idee wat dat betekent. Is er ook een mogelijkheid om exact dezelfde sonde te vinden dan degene die in de skoda zelf zit?
 

Tees

Donateur
Het makkelijkste is om het typenummer op de huidige te zoeken (staat zo te zien op die rode stekker) en dat typenummer invoeren op een Winparts of AutoDoc. Op model zoeken op die websites is vrij grof, zitten veel fouten in.
Anders kan je of iemand anders in ETKA zoeken. Je kan zelf een online ETKA opzoeken: Google eens op CarProg2, eerste hit.

Qua merk ben ik altijd groot voorstander van Bosch, dan heb je tenminste A-kwaliteit (en dat is wat VAG ook veelvuldig gebruikt)

Edit: toch even voor je opgezocht, t zou 04E906262AR moeten zijn (voor de kat). Voor de volledigheid: na de kat is 04E906262EB
Als je bij Winparts zoekt kom je dan nog steeds verschillende opties tegen, ik denk dat je even goed moet kijken naar de lengte van de draad en de stekker die eraan zit, dat zijn zo te zien de verschillen. Voordeel van WinParts is dat ze pasgarantie geven als je model en type ingeeft, dus als t niet goed is kan je gratis omruilen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan