lakbescherming of niet

Captain Hook

Forumguru
Recentelijk heb ik mijn O2 verkocht. Daarin heb ik vijf jaar en ruim 180.000km doorgebracht. De nieuwe eigenaar roemde de staat waarin de auto verkeerde en dat de lak er zo fraai uitzag. En mijn auto is echt door heel Europa geweest, heeft miljoenen platgeslagen vliegen verslonden (dankzij de dijken in de polder), met hoge snelheden over de Autobahn gejaagd, duizenden kilometers op pekelwegen in de wintermaanden, etc.

Vrijwel altijd hand gewassen en ca. 1 x per jaar gepoetst met Dulon (2-componenten). Maar nooit de wasserij ingeweest als 'ie echt onder de modder zat. Altijd eerst goed afspuiten om te zorgen dat al dat zand/zout niet als polijstmiddel zou werken.
Mijn wasregime: eerst eventueel inweken van vliegen (met natte lappen), daarna goed afspuiten met de hogedrukspuit vervolgens met draaiende borstel wassen (wederom veel water) en dan met de hand een spons met Dulon shampoo. Nazemen met vaak uitgespoelde zeem om de auto droog en glanzend te krijgen. En nooit in de volle zon.
En het loont; de auto zag er altijd keurig uit en ook na vijf jaar droeg de uiterlijk goede staat bij aan de verkoopwaarde van de auto. :super:
 

NielsW

Lid
goeie tip.

Zat er weer eens naar te kijken je hebt vele soorten bescherming zoals waxguard. denk alleen niet dat de kosten opwegen tegen de winst die je bij moderne lak boekt.
 
IK ben hier ook al naar aan het kijken geweest. Bij halfords een bus oranje lak verzegeling gekocht. Maakt een soort laag waardoor de auto vuil en water afstotend word. Dit ga ik 1 x per maand gebruiken. Verder gebruik ik Turtle nano wax/shampoo voor elke week :tongue: (ja was m'n witte auto elke week :D)

Verder ga ik Dulon new car gebruiken om mee in de was te zetten. Dit schijnt 1 jaar te werken :)
 
Ik heb dus dit gekocht bij Halfords voor wassen http://www.uspinternational.nl/cms.php?id=29

GP GlansProtector ® Totaal
Een unieke lakbeschermer!

GP GlansProtector ® Totaal is ontwikkeld volgens Zwitserse technologie. Een krachtige reiniger gecombineerd met een echte, duurzame coating geschikt voor het snel, gemakkelijk en duurzaam voorzien van een lakverzegeling van alle (auto) lakken.

De flinterdunne polymeer film die achterblijft is spiegelglad en geeft een diepe reflectie (glans) zonder te polishen en maakt behandeld materiaal sterk waterafstotend.

GP GlansProtector ® Totaal beschermt de lak en ruiten tegen pekel, zuren, vogelpoep en vliegenaanslag. GP GlansProtector ® Totaal wordt o.a. toegepast door autodealers, particuliere zelfwassers, autoschade-, poets, truckwash, en Carwashbedrijven. Meng 50 ml met 1 emmer water, insoppen, naspoelen, drogen en klaar.

GlansProtector ® Totaal is veilig voor alle materialen en wordt afgebroken in het milieu. De coating wordt niet afgebroken door UV stralen. Ook geschikt voor onderhoud van Oldtimers.
 
Auto Wassen

Net mooi door de wasstraat geweest en ja hoor een Kat op de motorkap!

wat zijn de mogelijkheden om dit tegen te gaan?

Jan 1.8Tsi Active++++
 

amukar

Lid
Als je wat googlelt in andere forums, dan vind je de volgende 'oplossingen':
- een cover voor je auto (niet zo praktisch).
- de kat bespuiten met koud water. Pas wel op dat je dat niet doet als hij op de motorkap ligt: bij het wegstuiven zou hij zijn klauwen kunnen strekken en pas dan krassen maken op je lak.
- de volgende producten worden voorgesteld als effectief tegen katten:
-- de uitwerpselen van grote wilde katten. Leeuwenkak bijvoorbeeld. Te verkrijgen in de zoo (?). Hiervan zouden huiskatten bang zijn. Maar hoe werkbaar is dit?
-- een kattenmiddel uit de handel. Er zijn sprays om katten weg te houden.
-- Vicks, een middeltje tegen verkoudheden. Katten zouden de geur haten. Lijkt me een vrij eenvoudig middel.
-- Pepperspray. Moeilijker aan te komen, maar in Frankrijk in de handel.
Dit zijn de belangrijkste remedies die ik kon vinden. Succes! /( /-/
 

icecube

Actief lid
Is het verstandig om de auto direct na aflevering te sealen en in de wax te zetten of is dit de eerste paar maanden nog niet nodig?
 

amukar

Lid
Ik heb die vraag eens gesteld aan een echte detailer, een 'pro', en die zei:
- Hoe eerder je begint met het verzorgen van de lak, hoe beter.
- Nieuwe auto's worden na aankomst bij de dealer tegenwoordig heel vaak meteen door een wasstraat gehaald.
Het komt er op neer dat je niet moet inzetten op de lakbescherming die de wagen af-fabriek heeft meegekregen. /( /-/
 
Ik heb de auto in "DULON new car" was gezet, zie dulonautomotive.nl erg lekkere was moet ik zeggen! Dit heb ik toruwens na ong. 3 maanden gedaan ivm uitharden lak.

Verder gebruik ik Dulon shampoo om de was te behouden.
 

Bart_G

Lid
Die van mij heb in de Collinite 476s gezet. Ergens in de komende dagen bij een beetje mooi weer nog eens een 2e laag aanbrengen. Érg duurzame wax (blijft vrij makkelijk een half jaar goed zitten), goede looks en top bescherming. Dit heb ik 2 weken na aanschaf van de auto gedaan. Dat maakt toch niet zo heel veel uit, aangezien hij dan toch al bij een 'poetser' is geweest. Na aanschaf was het even wachten tot ik tijd had en toen heb ik hem direct even grondig gedetaild. :24:
 

yeti6

Nieuw lid
Is het verstandig om de auto direct na aflevering te sealen en in de wax te zetten of is dit de eerste paar maanden nog niet nodig?

Op advies van een detailer gebruik ik, sinds in de nieuwe Yeti heb, de producten van Optimum Car Care.
En ik moet eerlijk bekennen, wat men er over zegt is waar.
Als wasmiddel gebruik ik de Optimum No Rinse, je auto wassen zonder te spoelen met maar 4 liter water. Zelfs nu kan het nog gewoon binnen in de garage, maar dit mag ook gewoon langs de straat. Het geheel is op basis van Polymeren die het vuil binden én tevens een beschermlaag achterlaat.
Het vuil gaat er erg gemakkelijk af en daarna droog je de auto met een speciale droogdoek. De auto "pakt" daarna ook veel minder snel vuil aan.
Daarna kun je de Opti-Seal gebruiken, welke de lak "sealt" en eventueel tot slot de Car Wax. Deze spray je op en veeg je uit met een microvezeldoek. Dus uitpoetsen hoeft niet meer.
Ik gebruik deze middelen nu ruim een half jaar en ben er enorm enthousiast over.
Ook hun spullen voor de rubbers en interieur heb ik sinds kort en daarvoor geldt voor mij hetzelfde. Ik vind het écht uniek.
Zodra wij de Fabia binnen krijgen krijgt deze ook eerst deze gehele behandeling, die trouwens niet meer tijd in beslag neemt dan een uurtje of 2.
Mocht je meer willen weten over mijn ervaringen mag je mij gerust benaderen.
 
Bovenaan Onderaan