lakbescherming of niet

NielsW

Lid
Ik lees de laatste tijd veel over dat de huidige autolak op waterbasis is en dat je dan met het kleinste vlekje vogelpoep al beschadiging aan je lak kunt krijgen.
Ik vraag me af of dit echt zo is of zwaar wordt overdreven. Laten jullie je nieuwe auto meteen beschermen of vinden jullie dat het risico te verwaarlozen is?

Falcon

Donateur
Het is serieus waar dat de lak van die kwaliteit is. Ook steeninslag geeft gelijk beschadiging..

NielsW

Lid
Is dat iets van de Vag dan of de laatste tijd??
Mijn fabia uit 2001 heeft ook wel eens vogelpoep op de motorkap die we niet meteen hebben weggehaald en ook dit zorgt niet voor beschadiging.
Op de aygo can mijn vrouw uit 2008 hetzelfde en daar ook weinig tot geen last hiervan.

Falcon

Donateur
Volgens mij wel. Ik hoorde de eerste signalen al van mensen die van een O1 naar O2-PFL gingen.

Wel moet ik zeggen, dat als je letterlijk een paar uurtjes nadat er een vogel gescheten heeft, de poep van je auto afhaalt dat het je het niet ziet.

Wel als je het 1 dag laat zitten.

peperskoda

Forumguru
Vogelpoep is erg zuur(niet van smaak, maar van samenstelling) Zoals ik bekend mag veronderstellen hebben zuren de onhebbelijke eigenschap om zaken op te lossen. Zeker maagzuren zijn van die eigenschap rijkelijk voorzien. Als je die troep op je auto krijgt is het zaak deze er z.s.m. van te verwijderen omdat dit anders een deel van je lak oplost(invreten noemen ze dat ook wel) Hetzelfde geld voor insecten die de dood vinden op de voorzijde van je auto, wanneer je dit te lang laat zitten vreet ook het lijkje zich door je lak heen. Een goede bescherming is dus een must. Ik zet mijn auto minimaal 4x per jaar in de vaste was. Vlak voor de winter en vlak na de winter krijgt mijn auto een uitgebreide poetsbeurt waarbij de auto eerst eens goed gewassen wordt en daarna volgen stappen als kleien(met een speciale kleisoort haal je vast zittende vervuiling van je auto) polijsten(met een lage slijpgraad, want erg verweerd worden mijn auto's niet)sealen(afdichten van het lakoppervlak en aanbrengen van een extra glanslaag) waarna uiteindelijk de vaste waslaag opgebracht wordt. Wanneer je je voertuig op een dergelijke manier beschermd tegen invloeden van buitenaf zul je zien dat het apparaat veel langer mooi blijft en veel minder last heeft van invreten van ongerechtigheden in de lak.
Overigens is het een fabel dat alleen VAG hier hinder van ondervind. VAG lakken zijn over het algemeen(net als de lakken van andere Duitse merken) behoorlijk hard. Japanse lakken zijn daarentegen veel zachter en hebben dus eerder last van invreten van rommel in de lak. Op mijn 2 jaar oude Daihatsu Cuore was al vogelpoep ingebrand op het moment dat de dealer deze nieuw aan mij afleverde(heb ik zelf opgelost) Op mijn Roomster is nog geen vlekje te zien terwijl deze op dezelfde wijze wordt onderhouden en even oud is.

Ronnie

Forumguru
Ik werkte vroeger 15 jaar in een plaatwerkerij/spuiterij (autoschade),
De Franse auto's kwamen als eerste met een watergedragen (blanke) lak, dit was zo rond 1994, het moest allemaal milieuvriendelijker..... Het had wel z'n voordelen, ze waren snel blank geschuurd..... nadeel was dat de gehele toplaag eraf moest om niet te reageren met de 2K lak welke eroverheen kwam.
Zo rond 1998 kwamen de Duitse auto's erachteraan met de lakken van Spies-Hecker en Glassurit, Schade herstel gebeurt nu nog voor 90% met 2K lakken, want de aanpassingen voor de spuitcabines zijn enorm! (Luchtdroging, 5x meer droogtijd omdat er geen temperatuur aan te pas komt, Luchtventuri's in de cabine, enorme schroefcompressoren enz.!)

amukar

Lid
Wellicht een domme vraag... maar als jullie een vogelpoep op de auto opmerken, en de auto is niet aan een wasbeurt toe, of je hebt echt geen tijd, wat is dan een goede handelwijze?
Ik neem een droge doek en de detailer spray (Meguiars), en dan neem ik de vogelpoep weg. En daar laat ik het bij. Is dat de juiste manier om aantasting van de lak tegen te gaan?

Bart_G

Lid
Zowel bij een Avensis als Aygo nog nooit dit soort dingen gezien. Wel beiden in metallic uitgevoerd, dus met een blanke lak afgewerkt. Wellicht dat dit ook nog verschil maakt? Heb zelf een witte Fabia besteld. Ga ik dan ook zo extreem op moeten passen met vogelpoep? Bij mij op het werk staat de auto namelijk nog wel eens onder wat bomen en dus onherroepelijk wat mooie vlekken op de auto...

peperskoda

Forumguru
Ik neem een droge doek en de detailer spray (Meguiars), en dan neem ik de vogelpoep weg. En daar laat ik het bij. Is dat de juiste manier om aantasting van de lak tegen te gaan?

Als het er nog niet echt vast op zit is dat ruim voldoende. Ik spoel zelf die rotzooi weg met veel water, maar een detailspray werkt ook goed.

peperskoda

Forumguru
@NielsW: Bij de meeste merken is het tegenwoordig standaard om iedere auto te voorzien van een blanke laklaag over de kleur en dan maakt het niet zoveel meer uit of je metallic neemt of een standaardkleur. Beiden zijn dan ongeveer even sterk.

Nu nog even aan mijn ega uitleggen dat ik babydoekjes in de boodschappenkar gooi, voordat ze denk dat het Harry Mens syndroom heb.

darkprojectx

Forumguru
ongeveer 3x in de week even langs de wasstraat en het plekje voor 20 cent schoonspuiten, met de spons erover, en nogmaals afspuiten.
steenslag op de motorkap lijkt wel onstopbaar.. na een kleibeurtje leek het wel of ik gaten in mn motorkap had :icon_smile_dead:

NielsW

Lid
Denk dat ik het bij een goede waxbeurt bij de carwash houdt.
Daarmee krijg je ook een beschermlaag over je auto.

Folie is mij toch net iets te overdreven.

Bovenaan Onderaan