Lak problemen

Hallo allemaal,
Na vier jaar probleemloos gereden te hebben, zie ik nu de eerste barsten (letterlijk) ontstaan.
mdot01.jpg
Op de foto zie je dat er grote plakken blanke lak af bladderen.
Vanzelfsprekend ben ik naar de dealer gegaan maar die verschuilt zich (duh!) achter de garantie die inmiddels verlopen is.
Kent een van jullie dit effect?
Het is geen metalic lak en ja, er is ook steenslag te zien maar of dat dit effect veroorzaakt?
Wij gebruiken de auto voor "boodschappen" en de teller staat na vier jaar op iets meer dan 50k.
Er is nog geen roestvorming te zien omdat het blanke metaal nog beschermd is.
Is het verstandig om hier mee door te rijden of toch maar de motorkap over laten spuiten (kassa!)?
Ik zit te twijfelen of ik hier een gevecht met de dealer over moet beginnen (al dan niet met ondersteuning van een advocaat).
Wat is wijsheid?
Ik hoor graag van jullie.
 

Maartenvds

Forumguru
ik zal terug gaan naar de dealer en vragen wat ze ermee doen. Een auto van 4 jaar oud hoort dit niet te doen! neer een van 20 jaar. je hebt deels nog garantie op de lak zelfs meer dan 4 jaar geeft skoda hiervoor uit mijn hoofd.
 
Dit is de officiële reactie van de dealer:
“Onlangs bent u bij ons geweest met de Škoda Fabia i.v.m. de loslatende blanke lak op de motorkap.
Ik heb de foto’s doorgestuurd naar de fabriek, en deze kan helaas niks voor u betekenen qua garantie.
De garantie op de lak betreft bij Škoda 3 jaar en daar valt uw Škoda helaas buiten.”

Zou een klacht dan zin hebben?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een andere reactie van de dealer had verwacht.
Een schadehersteller spuit de kap voor €400 over.
 

EdK

Forumguru
De ŠKODA-vestiging controleert bij elke grote onderhoudsbeurt de carrosserie- en bodembescherming; eventuele beschadigingen kunnen daardoor tijdig worden opgemerkt en hersteld; houd je daarom aan de onderhoudsrichtlijnen uit het instructieboekje van je ŠKODA.

https://www.skoda.nl/service/garanties-en-instructies/garantie-termijnen

Wanneer is dat loslaten begonnen ??
Want kan niet van de laatste dagen zijn, dus heeft je dealer zijn personeel hun werk niet goed gedaan tijdens de grote onderhoudsbeurten ?

Enne je hebt met je dealer te maken hoor, en niet met PON of VAG , de laatste 2 zijn aanspreek punten voor jou dealer en niet meer en minder.
Dus tsja wil je een gevecht aangaan met de dealer of 400 eurie slikken en het zelf uit laten voeren...
 
De auto heeft elk jaar dezelfde dealer gezien voor beurten en onderhoud.
De laatste beurt is ongeveer een jaar geleden.
Ik heb net een afspraak voor apk en grote beurt gemaakt.
Wanneer het begonnen is kan ik niet zeggen, dat is dan echt gokken, maar het zal ergens in de afgelopen maanden kunnen zijn ontstaan. Ik gebruik de auto normaliter niet; mijn vrouw wel en die is het ook niet eerder opgevallen.
 

EdK

Forumguru
Tsja je kunt eens met je rechtsbijstand kijken of er iets is te verhalen maar de kans zal miniem zijn vermoed ik zomaar.
Of eens bij een spuiter langsgaan om te vragen of dit normaal is of dat er tijdens spuiten in fabriek al wat fout is gegaan.

Of misschien dat @s-line hierover wat kan zeggen ?
 

turboturbo

Forumguru
Ik dacht dat op lak bij VAG 10 jaar garantie zat....:nailbiting: Mits de auto idd strikt volgens voorschriften onderhouden is bij een Skoda dealer.
 
Ik dacht dat op lak bij VAG 10 jaar garantie zat....:nailbiting: Mits de auto idd strikt volgens voorschriften onderhouden is bij een Skoda dealer.
Nope. Max. 3 jaar dus. Voor deze fabia dan tenminste uit 2014. Misschien voor andere bouwjaren en/of typen anders bepaald? Ik weet het niet.
Zoals gezegd, gekocht en onderhouden bij dezelfde Skoda dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij wordt lakgarantie en 'doorroesten van binnen uit' door enkele leden door elkaar gehaald.

Als ik de lakschade zie, krijg ik de indruk van steenslag voor de kleinere plekken, en verwaarloosde/ingebrande vogelshit voor de grote plek. Dat de lak verder vol met krassen (flinke swirls) zit, zal de dealer ook niet stimuleren om in actie te komen: dat is toch een teken dat het uiterlijk van de auto niet belangrijk is voor je (of je dat nu leuk vindt of niet). Een auto die strak in de lak zit, met zulke lakschade, wordt toch anders beoordeeld dan een auto die onder de swirls zit.
 

peterhuppertz

Forumguru
Wat is er in hemelsnaam met het Škoda-logo op de grille aan de hand?

Vogelpoep: zodra je het ziet, en je hebt niet de tijd om de auto te wassen: weghalen. Als het droog is, even een zeiknatte lap erop gooien. Na een kwartiertje of zo afvegen.
Wij hadden vroeger een marketing manager met een V70, die was gebombardeerd door een reiger. Ze heeft die flats een week lang laten zitten (lease-auto's zijn toch altijd schoon?). Toen we haar erop attendeerden, was het al te laat: de blanke lak was aangevreten.
 

CDK

Forumguru
Waarschijnlijk ingebrande vogelpoep en misschien de HD reiniger er van te dichtbij op gehad?
Vogelpoep is extreem zuur en vreet zich letterlijk door blanke lak heen, zonneschijn versterkt dit effect ook nog eens extra. Je moet dit echt meteen verwijderen.
 

Cordoba

Forumguru
Vogelpoep is soms redelijk onschuldig, maar zeker in het voorjaar (afhankelijk van wat ze hebben gevreten) kan het zeer agressief op je lak reageren, zeker op een donkere lak, die in de zon makkelijk temperaturen van 60-80 graden haalt in de zomer. Daarom heb ik in mijn auto altijd een flesje met een spuitkop liggen (net als plantensproeier) om dat er direct van af te spuiten zodra ik het zie. Dat ik dan droogvlekken krijg, is jammer maar dat is met een goede wasbeurt en eventueel kleine detailklus zo opgelost. Ingebrande vogelpoep veroorzaakt een craquelé in de lak, die tot op het blanke metaal kan doorlopen, dus dat poets je er alleen uit als je doorgaat tot het metaal.
 

Rallye

Forumguru
Even afgezien van “eigen schuld dikke bult”, hebben we nog tips voor TS? Wat zou overspuiten of bijwerken kosten als het geen garantie is?
 

Cordoba

Forumguru
Als het inderdaad lokaal is, kun je overwegen om spot repair toe te passen, mijn inschatting is dat je dan rond de 100 euro uitkomt om dit weer netjes te krijgen.
(mogelijk dat er veel meer plekken zo op de motorkap zitten, en dan is mijn idee dat het steenslag gecombineerd met vogelpoep is, misschien wat voorbarig en is spotrepair ook geen goede oplossing)
 

Stuiver

Forumguru
Los van de garantieperiode mag je volgens mij van lak en verf op een auto bepaalde verwachtingen hebben. Die verwachting is bijvoorbeeld dat de blanke laklaag 7 jaar lang niet mag afbladderen, behalve door extreme invloeden van buitenaf zoals steenslag. En hier is geen sprake van steenslag.
Als dit een algemeen normale verwachting is, dan mag je het conformiteitsbeginsel van toepassing verklaren. ( ik ben hier eens heel goed geholpen door dat beginsel, ivm een kabelboom ip een superbII). De dealer zal dan alsnog een reparatie moeten doen, welliswaar niet helemaal gratis, maar naar rato van de kosten en de levensduur die je zou mogen verwachten.

Succes!
Jarno
 

s-line

Forumguru
Ik ben bij elke service beurt van mijn Superb erbij geweest omdat ik het huidige personeel in de (meeste)garage’s gewoon niet kundig genoeg vind. (Zelfs bij mij op mijn werk vind ik dat) Maar ik kan je vertellen dat er geen monteur de lak controleert hoor, het staat wel leuk in het boekje maar gebeurd echt niet! Maar het lijkt mij dat dit toch door steenslag beschadigd is en daarna vocht eronder gekropen is. Ik denk dat er inderdaad niet anders opzit als je kap zelf te laten spuiten PON gaat hier niets meer mee doen! Ik zou als ik jou was wel ff shoppen om het te laten spuiten. Er kan namelijk best wat verschil in zitten, bij kleine bedrijfjes die niet bij zo een grote keten zitten aangesloten kan je best wat goedkoper uit zijn.
 
Bovenaan Onderaan