Lak probleem

Eric B

Lid
Hallo,

Inmiddels heb ik mijn wagen een kleine 2 maanden en ben ik zaterdag terug gekomen van een vakantie uit Frankrijk.
Ben eerst via de route national in 1 week naar een plaatsje vlak bij de Spaanse grens gereden. Zuidkust,
En daar ook nog aardig wat gereden onder andere naar Barcelona. En zaterdag 1400 km in 1 dag retour. Verbruik met koffer op het dak viel me best mee. Zeker als je weet dat ik aardig aan het klimmen en afdalen ben geweest. en dat 1.2 dieseltje doet het best goed in de bergen moet ik zeggen.
De hele vakantie van 3 weken heb ik bijna 5000 km gereden.
Terug in Nederland heb ik de wagen eens goed gewassen en schoongemaakt en bij het droogwrijven zag ik op de motorkap een plek, iets groter dan een 2 euro munt, waarde blanke lak eraf is en de randen ruw zijn.

Is daar iets tegen te doen dat het niet verder gaat? Het is geen metalic lak. Donker blauw.
Het hoeft van mij niet onzichtbaar te worden maar wel dat ik het kan stoppen?
 

Bijlagen

  • 20180902_180921.png
    20180902_180921.png
    802,2 KB · Weergaven: 71

Hakar

Donateur
Je blanke lak laag gaat loslaten.
Enige goede remedie is hele kap opnieuw laten behandelen met blanke lak.
 

Duijzer

Donateur
Een spotrepair kan, maar waarschijnlijk gaat 'ie op een andere plaats ook. De enige afdoende remedie qua lak is opnieuw blanke lak spuiten (de hele kap...). Je kunt ook nog een wrap overwegen, maar dat is een persoonlijke keuze.
 

Frup

Forumguru
Mooie rit lijkt me.
Je schrijft dat je je wagen 2 maanden hebt. Ik lees echter niet op of je hem nieuw hebt gekocht. In dat geval, of als je nog garantie hebt, zou ik er niets zelf aan doen en naar de dealer terug gaan.
 

hemi24

Forumguru
auto uit 2011 met 100k+ zal weinig aanspraak op garantie maken;
Waarschijnlijk heeft de kop ooit een keer een kleine opfrisbeurt gehad en matchen de verschillende lakken niet met elkaar, of is spuitprocedé niet goed uitgevoerd. :mad:
 

Eric B

Lid
De auto heb ik nagevraagd bij de dealer en er is geen schade bekend op de auto.
Ik begrijp dat als ik het weg wil hebben hem moet laten spuiten. Maar wat ik nu graag wil is het stoppen.
Kan ik er iets mee doen om het verdergaan te stoppen? Cosmetisch oplossen kan later wel.
 

Hakar

Donateur
Een auto hoeft niet per sé schade te hebben gehad om een blanke laklaag te doen loslaten.
Onze groene Peugeot 205 was ook 7 jaartjes oud toen van de ene op de andere dag de blanke lak er af vloog.
Ook als eerste op de motorkap.
Gewoon slechte(re) hechting op de gekleurde lak.

Soort lak, het pigment in de lak, en de kleur lak schijnt volgens sommige carrosseriebedrijven ook nog verschil te maken, en jawel ook nog het merk lak en merk auto.

Edit, stoppen doe je dit proces niet meer.
Wrappen is ook geen optie tenzij je de blanke laklaag verwijderd.
Elke oneffenheid onder de wrapfolie zie je terug.
 

EdK

Forumguru
Maar wat ik nu graag wil is het stoppen.
Kan ik er iets mee doen om het verdergaan te stoppen?
Voor ze allemaal weer afdwalen met verhalen, als je het alleen dus voor bepaalde periode wil laten stoppen op die bewuste plek dan zoals gezegd een spotrepair laten doen met blanke lak.
Zorg wel voor dat alle randen rondom de losgelaten lak bekeken word op nog loszittende lak en laat die verwijderen voor je de spotrepair laat doen.
Anders zie je straks de lak rondom je spotrepair weer losgaan.
Maar zou zeker na de strenge winter die gaat komen ( weet niet welk jaar ) de gehele kap laten aanpakken dan.
 
Ik heb dit jaar hetzelfde probleem gehad met een Fabia uit 2014.
Dit viel toen al niet meer onder garantie en na veel touwtrekkerij hebben de dealer en ik de kosten van het overspuiten gedeeld. Op mijn motorkap waren er veel meer plekken te zien dus daarom heb ik besloten de hele kap te laten doen, totale schade €600.
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb het probleem ook gehad met mijn Fabia 2 uit 2009. Het begint op de motorkap, daarna bumpers, en deuren.
Na inruil door mij is deze auto deels overgespoten en heeft een nieuwe laklaag die goed blijft zitten. Ik zie mijn vorige Fabia nog regelmatig.
 
Bovenaan Onderaan