Laden met meer dan 100kw

herbkk

Nieuw lid
Wij rijden sinds kort een Elroq 85. Bij de lokale shell staat een 300kw snellader die theoretisch de Elroq met 175kw zou kunnen laden, maar in praktijk haal ik maar rond de 50kw hier. Bij het laden begint deze dan met ca 37kw en kruipt dan met optimalisatie net iets boven de 50kw.

Ik lees in de hanleiding iets over het voorverwarmen van de accu, in combinatie met gebruik van de ingebouwde navigatie.

Mijn vraag is daarom:
- hoe kan ik toch laden op een vermogen dat veel dichter bij de 175kw in de buurt komt?
- is het mogelijk dit opwarmen van de accu zelf te activeren
- is het raadzaam altijd de ingebouwde navigatie te gebruiken, zodat deze optimaal laadt (en mogelijk automatisch voorverwarmt?)

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De rit naar de lader bij 'de lokale Shell' zal niet lang genoeg zijn om de HV accu voldoende op te warmen.
Die accu weegt zo'n 300-400 kg dus dat duurt vrij lang en de auto (wanneer die dat kan) zal niet beginnen met conditioneren vóór je wegrijdt.
Je Elroq haalt zijn maximale laadsnelheid bij een zo leeg mogelijke accu (onder 10%, maar dan zal het conditioneren waarschijnlijk al niet meer beginnen) en die moet dan ook nog op de optimale temperatuur zijn. Dat is bij de meeste auto's tussen 22 en 35 graden Celsius.

Terzijde: Shell heeft vaak wel 300kW laders staan, maar ze geven maximaal 175 kW wanneer je als enige staat te laden, en vaak ook nog (beduidend) veel minder.

Bakkertje

Forumguru
Ik denk (weet vrijwel zeker) dat er onvoldoende vermogen beschikbaar is voor de lader.
Heb je het al eens bij een andere lader geprobeerd? Afgelopen week hebben we met de i3 snel geladen (kan max 50 kW) en op de heenweg bij een Fastned ging dat met 47 kW op de terugweg bij de Shell met 37 kW.
In beide gevallen had de i3 er al zo'n 100 km opzitten en was de accu rond de 20%.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar 100 km is, zeker bij de huidige temperaturen, niet genoeg om de HV accu zover op te warmen dat die op 'volle snelheid' kan laden.
Ik heb zelf, met Car-Scanner actief, van Zuid-oost Drenthe in één ruk naar Maastricht rijdend, gezien dat de temperatuur van de HV accu in de Ioniq 5 niet hoger kwam dan ~15 graden bij een buitentemperatuur van ~5 graden.
De Ioniq zou moeten kunnen laden met ~230kW, en begon te laden met minder dan 70kW (alleen aan de lader!) en pas bij het intern opwarmen door het laden steeg de snelheid tot 150kW voor 'ie weer wat zakte (maar dat is normaal, (nog 125kW bij 80%).
Pas na een eerste keer snelladen op een dag blijft de accu rijdend zover 'op temperatuur' dat je bij een volgende laadstop de max benadert.

herbkk

Nieuw lid
Dank voor de reacties.

Ik heb opgeladen van 55% tot 80%, dan zal het laadvermogen (natuurlijk) niet volledig de 175kw zijn. Maar 50 is dan ook wel aan de lage kant, ik had meer verwacht.

Mbt het voorverwarmen van de accu, dit gaat automatisch als je de navigatie gebruikt, begrijp ik

Volgens https://nieuws.skoda.nl/zo-houd-je-de-batterij-van-jouw-elektrische-auto-gezond/ is er ook een optie om handmatig de accu op te warmen via de app. Deze optie heb ik nog niet gevonden. Weet iemand waar deze te vinden is?

Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Over het opwarmen in algemene zin: afgelopen weekend 2x een traject van 285 km afgelegd met zo’n 100 km/h bij 0-1 graden Celsius.
Tegen het einde van de ritten was de temperatuur “opgelopen” tot wel 8,5 respectievelijk 9,5 graden Celsius. Waarbij dan de opmerking verschijnt dat de accu koud is en niet snel opgeladen kan worden.
In de Enyaq 80/80x werkt de accu voorverwarming nog (?) niet. Tijdens snelladen zal de temperatuur door interne weerstand wel oplopen maar wordt de optimale temperatuur niet meer tijdig bereikt om de maximale 175 kW laadsnelheid te bereiken. Pas bij een tweede laadstop zou dit wel het geval kunnen zijn.

Bovenaan Onderaan