Laat aanslaan van de motor

Slider

Forumguru
Hoi allen,

Ik weet niet of het bij de O3 FL 1.0TSI (mocht dat specifiek uitmaken) hoort of niet.
Maar als de motor lange tijd is uit geweest, duurt het behoorlijk lang voor de motor aanslaat bij het starten.

Toch zeker een omwenteling van 3-4-5x. Hij klinkt niet zwak, alsof hij hem moeizaam rond krijgt.
Maar na een ritje en kort er na weer starten, gaat starten beduidend sneller, gewoon in 1-2x.

Heeft iemand ook deze ervaring? Enige wat ik kan denken is de accu wellicht te zwak. Maar Start-Stop werkt prima en start hem ook razend snel op, wat ik dacht is juist een accu belasting.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan zou ik eerder aan in de leiding teruglopende brandstof denken, vreemd, want wanneer de bestuurderdeur open gaat, begint de brandstofpomp al met druk opbouwen.
 

serum

Senior Member
Deze directe injectie werkt naast de opvoerpomp met een hogedrukpomp, welke is bekrachtigd door de motor (excentriek zit volgens mij op de nokkenas). Die maakt geen slag als de motor niet draait en de motor slaat pas aan als daar de druk voldoende van is.

Onze 1.0tsi moet na een tijdje stilstand ook een paar keer rond voordat hij aanslaat. Weet niet of het hoort of niet.
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
@serum "Grappig" dat die van jullie dat ook doet. De O3 FL van @JDL (zeer goede vriend en bijna tegelijk gekocht), hij zegt dit niet te hebben en start meteen.
Hij heeft wel een start-knop en automaat, mocht dat nog verschil uitmaken.
Ik heb de handbak met sleutel.
 

serum

Senior Member
Wij hebben ook een handbak met sleutel. Bij ons gaat ie ook echt een paar keer rond voordat hij start, ik verwacht geen verschil tussen sleutel en kessy. Als een brandstofpomp er iets langer over doet om op druk te komen, maar het verder prima doet, is hij dan niet goed? En zou je het dan gerepareerd willen hebben als het per keer starten na lange tijd 1,5 seconde sneller gaat? Als er geen achteruitgang in zit? Misschien is het iets anders hoor, lekkende injectoren oid. Maar onze auto presteert verder prima qua verbruik en motorloop. (nog niet onzuiniger dan 1:20,8 getankt). Ik maak er er, icm het jaar garantie dat erop zit, niet al teveel zorgen over. Onze is uit 2018 en 115k gereden. Stationairloop is mooi evenredig (op het dansen van de driepitter in de motorsteunen na)
 

Slider

Forumguru
Heb verder ook niets te klagen, hij start altijd en loopt mooi, net zo zuinig en rustig. 2018 met 125k gelopen.

Kan net zo goed mijn referentie kader zijn, mijn vorige Focus mk3.1 1,0 ook 3cil startte mega snel, altijd. En in mijn beleving mijn voorgaande O2 TDI en O2 FL 1.4TSI ook, maar super zeker ben ik na die jaren niet meer haha.

@JDL zegt juist dat zijn voorgaande C4 veel langer over deed, dus in zijn ogen is de O3 weer sneller.
Kan gewoon mijn beleving zijn, maar dacht kan het altijd opgooien, wellicht is het iets wat ik wel moet laten onderzoeken.
 

serum

Senior Member
Ik heb O3-rider nog even gevraagd, volgens hem gaat die van hem na stilstand ook een paar keer rond voordat hij aanslaat als hij langer stilgestaan heeft.
 

Antera

Donateur
Normaal gezien zal de brandstofdruk opgebouwd worden bij het openen van de deur. Dat hij wat langer erover doet om aan te slaan is ook niks geks en komt vaker voor. Daarnaast zal de reden ook lastig te vinden zijn en niets zijn om je druk om te maken lijkt me.
 

serum

Senior Member
Opvoerdruk wordt opgebouwd niets meer. er wordt wel 'een druk' opgebouwd, maar niet voldoende om de motor op te laten starten Die druk wordt gemonitord voordat de motor mag starten. De motor is voor de loop afhankelijk van de hogedrukpomp en bij het rondgaan van de motor wordt de benodigde einddruk ook pas behaald. (directe injectie) Die opvoerpomp doet een fractie van de hogedrukpomp.

 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dit is inderdaad een karakteristiek van de FSI/TSI motoren. Toen ik m'n O2 kocht dacht ik ook dat er iets mis was, duurde beduidend langer dan ik gewend was van m'n F1. Maar het is idd de hogedruk brandstofpomp die voldoende druk op moet bouwen, en die gaat pas draaien als de motor gaat draaien. De LD brandstofpomp (of opvoerpomp) start idd al als de bestuurdersdeur open gaat.
Als je binnen enkele uren nadat de motor gedraaid heeft opnieuw start, is de druk in de HD leiding nog voldoende om wel snel te starten.

Maw: niets om zorgen over te maken, is een producteigenschap (en in dit geval écht :deuk:)
 

serum

Senior Member
met een perfecte pomp zou het opbouwen in 0,7 seconde gaan als ik uitga van de informatie in het filmpje. Time het eens met een stopwatch hoeveel tijd er zitten tussen omdraaien sleutel en eigenlijk starten? Zal ik dat ook eens doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zou me niet verbazen als t 1-1.5 sec langer is dan ik gewend was. Voelt lang, maar denk dat t wel meevalt. En mijn auto is ruim 10 jaar oud, dus die pomp zal vast niet (meer) perfect zijn.
 
Bovenaan Onderaan