Laadsnelheid

SkodaHarry

Nieuw lid
Mijn Enyaq 80x laad op AC (wisselstroom) met maximaal 8 kW terwijl dat 11kW zou moeten zijn.
Herkent iemand dit ? Hoe zorg ik ervoor dat ik met 11kW kan laden?
 

EdK

Forumguru
Is er een mogelijkheid om je laadpaal een Max laadvermogen mee te geven ?
Dan zul je softwarematig moeten kijken of hij daar goed staat ingesteld
Wij leveren ook eigenbouw laadpalen met een max van 11KW per aansluiting, maar klant krijgt vaak een restrictie van stroomleverancier omdat het NET het niet aankan !
En dan tunen wij softwarematig de paal terug naar het maximale wat toegestaan is op dat moment.
En zodra het NET weer afdoende is en we belletje van klant krijgen dan kunnen we hem weer terugzetten op de max 11KW
 

SkodaHarry

Nieuw lid
ik kan thuis 11 kW laden en heb ook openbare laadpalen geprobeerd, zelfs die bij de dealer. Software matig geen beperkingen ingegeven. 8kW blijft maximum
 

EdK

Forumguru
Ja ik heb zelf geen EV maar kan me voorstellen dat de wagen zelf een keuze maakt aan de hand van zijn lading die nog in batterijen zit en dat hij dan een laadplan maakt om de accu's op de beste manier op te laden.
Maar misschien dat een @Japanese Power je een antwoord hierin kan geven daar hij wel EV rijd
 

Japanese Power

Donateur
Vreemd verhaal. Thuis kan ik laden tot 11 kWh op 3-fasen. De laadpaal om de hoek in de wijk gaat tot 15 kWh.

En alle snelladers die ik heb met name in de vakantie heb gepakt in NL, DU en DK gaan allemaal tot max 135 kWh (de max. van mijn snellader). Ongeacht een vrijwel lege accu of een accu die voor bv. 70% vol is.

Net even de Enyaq aan de lader gehangen maar ik heb geen optie om de snelheid zo laag te krijgen. Enige mogelijkheid zie je op de foto is om de AC-laadsnelheid te verlagen maar die laat ik uitgevinkt aangezien de lader zelf loadbalancing hanteert. Wellicht doet jouw lader dat ook wel? Geen idee.

BF76CD3E-F904-44BE-AE7B-69ACF07386A8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hoe zwaar is je thuisinstallatie, en de laadpaal zelf afgezekerd? Zit er loadbalancing op de laadpaal? stond je alleen te laden aan die openbare laadpalen? Ik kan thuis laden met max 4,6 kWh met m'n 1 fase auto omdat de paal op 20 A is afgezekerd, bij een 22 kWh paal laadt 'ie wel op 7,3 kWh.
 
volgens mij heeft TS al aangegeven dat ie ook een openbare laadpaal en een bij de dealer heeft geprobeerd. vermoed dat 1 van de drie fasen niet door de AC-DC convertor heen komt aan de autokant. Zou meetbaar of uitleesbaar moeten zijn
 

Me Zelf

Forumguru
Het klinkt niet waarschijnlijk dat het aan de paal ligt. Maar misschien is er iets mis met je kabel? Als daar 1 fase vd 3 niet lekker is dan zou je ook zo rond die 8 KW uitkomen. Heb je het wel eens met een andere kabel geprobeerd?
 

PF Enyaq

Nieuw lid
Vreemd verhaal. Thuis kan ik laden tot 11 kWh op 3-fasen. De laadpaal om de hoek in de wijk gaat tot 15 kWh.
De Enyaq zal op AC nooit sneller dan het max. laadvermogen 11kWh laden.
Sommige laadpunten kunnen 22 kilowatt leveren, maar er zijn momenteel maar weinig auto's die daar gebruikt van kunnen maken (o.a. de Renault Zoe, Audi e-tron (SUV en GT) en Porsche Taycan).
 

PF Enyaq

Nieuw lid
@SkodaHarry Zoals aangegeven werkt waarschijnlijk 1 fase niet goed. Dat kan aan de kabel liggen of aan de aansluiting van de auto.
Het testen met een andere kabel lijkt mij het eenvoudigst ;). Je kent vast wel iemand waarvan je de kabel even kunt proberen?
2 fasen x 3,7 kWh = 7,4 kWh (naar boven afgerond 8)
 

Antera

Donateur
In jouw geval is er niks mis met de kabel. Maximaal vermogen op 2 fase is 7,4 Kwh en de auto en het laadstation ronden niet naar boven af. Ik vermoed dat de auto niet meer vraagt wat ervoor zorgt dat hij langzamer laad.

Tevens de functie zoals hierboven vermeld uit schakelen indien ingeschakeld
 

SkodaHarry

Nieuw lid
Het klinkt niet waarschijnlijk dat het aan de paal ligt. Maar misschien is er iets mis met je kabel? Als daar 1 fase vd 3 niet lekker is dan zou je ook zo rond die 8 KW uitkomen. Heb je het wel eens met een andere kabel geprobeerd?
Ik heb nog geen andere kabel geprobeerd maar ben wel naar de dealer gereden en daar aan de laadpaal gezet. ook daar maximaal 8 kW laden en soms 8,5kW. Dealer adviseert te wachten tot grote update in september.
 

vraagje

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met het uitgestelde laden van de Enyaq in relatie met de Webasto pure wand lader. Hoe ik de switches in de Webasto ook instel de auto is de volgende ochtend niet opgeladen tot de ingestelde 80%
 

Me Zelf

Forumguru
Ik heb een Webasto Pure, geen enkel probleem met getimed laden. Maar is jouw probleem dat hij niet laadt, of niet tot 80% laadt of dat hij eroverheen laadt?
 

Ramonq

Senior Member
Ik heb nog geen andere kabel geprobeerd maar ben wel naar de dealer gereden en daar aan de laadpaal gezet. ook daar maximaal 8 kW laden en soms 8,5kW. Dealer adviseert te wachten tot grote update in september.
Software update. Dat lijkt me niet de oplossing. Bizar hoe sommige dealers bij problemen de klant laten wachten tot een volgende software-update. Hebben ze de auto al een keer aan de computer gehangen tijdens het laden? Hier gaat echt iets mis met de auto of gebruikte kabel.
 
Ik had hetzelfde probleem. Even gebeld met de laadpalenboer die op afstand uitlas dat de loadbalancing in storing stond. Monteur langs gestuurd en bleek dat tijdens de installatie de aparte kabel van de loadbalancing een kabelbreuk had. Een van de kleine kabeltjes was iets te hard gestript waardoor er een breukje was ontstaan. Opnieuw gestript, aangesloten en hoppa, 11kW laden :yeehaa:
 
Bovenaan Onderaan