Laadklep wil niet open

Zeer onhandig als je moet DC laden nee?
Daarbij is het zo dat je deze afdekkap niet kan laten zitten. Als je de normale laadklep wilt dichtdoen moet je de kap weghalen.

Dus als je bij een DC snellader aankomt is er niets veranderd. Klep open, CCS kapje verwijderen, CCS inpluggen, lader activeren, klaar. Alleen bij een AC lader komt er een stapje bij: Klep open, afdekkap plaatsen, laadkabel inprikken, lader activeren.

Frank

Forumguru
Klinkt onhandig, voor een probleem dat officieel niet bestaat… of waarvan niet echt aangetoond is dat regen er iets mee te maken heeft.

Maar hey als jullie happy zijn, geen probleem hoor

Zojuist de boel vervangen. Ik ben dus nu ervaringsdeskundige...

Allereerst, als je het plastic ding waar de scharnier in zit gaat losmaken, haal dan eerst de mof die rondom de laadpoort zelf zit los. Met je vingers het rubber iets naar buiten drukken, schroevendraaier of plastic wigje ertussen en helemaal rondom loswippen. Ik had dat niet gedaan, dacht dat de boel op zijn plek werd gehouden door de klemmetjes en heb daarom met teveel geweld de klemmetjes gesloopt. Terwijl de klemmetjes al los waren - het was juist die rubber mof die de boel op zijn plek hield. Ik had er al rekening mee gehouden en een nieuw scharnier op voorraad, maar toch...

De klemmetjes zelf kom je niet bij trouwens, maar zoals in die andere thread al aangegeven: Je moet met een schroevendraaier even een gaatje maken waar het in het plastic is aangegeven. In dat gat stop je dan een dunne schroevendraaier, onder best wel een hoek, en kan je de klemmetjes loswippen. Moeilijk te beschrijven, de foto's in die andere thread helpen enorm. Of even goed kijken hoe het zit op je nieuwe scharnier. Er is maar heel weinig kracht nodig om de klemmetjes los te wippen, en met iets teveel kracht sloop je de boel. Subtiel werken dus. Het helpt als je een plastic wigje tussen de body en het plastic scharnier steekt, zodat je voelt wanneer het klemmetje losspringt.

Voor de rest is het eenvoudig. LED indicator en slotmechanisme zit met stekkertjes vast, de klep in de kleur van de auto zit met 1 palletje vast. Je hebt een Torx nodig om de LED indicator en slotmechanisme los te maken. Het afwateringsslangetje heb ik eerst een centimeter of vijf naar buiten getrokken, toen door het gat in het scharnier gefrot, en na plaatsing van het scharnier weer terug geduwd. Oh, en het piefje waarmee je CCS-afdekkap-koordje vastzit, zit aan de achterkant van het scharnier met twee kleine weerhaakjes vast. Beetje eraan trekken met de vingers van 1 hand, en dan met de andere hand en een klein plat schroevendraaiertje die weerhaakjes naar binnen duwen.

Al met al wat het een klus van 5 minuten werk en 40 minuten klooien.

Bovenaan Onderaan