Laaddrukgrens overschreden

jos_br

Actief lid
Wanneer hier ook sprake is van koelmiddel verlies mag er eerst wel verder gekeken worden. Vacuumkleppen e.d. komen eigenlijk niet vaak voor bij deze motor, meestal is het toch vervuiling (roet of roest).

Jos.
 
Tja hij lekt wel iets koelvloeistof maar niet veel. Heb iig maandag een afspraak bij ames me eigen garage zag het niet zitten geloof ik . Er word dan een analyse gemaakt . Dan proberen het op te lossen .
 

Cordoba

Forumguru
Vraag om de oude turbo!!! Ik durf bijna te wedden dat ie gewoon vervuild is. JB autoservice in Dieverbrug (heeft in dit topic volgens mij ook gereageerd als 'jos_br' en Vagtechniek maken 'm schoon en dat bespaart je zo'n 1000 euro. Mogelijk kun je de oude turbo nog laten schoonmaken en verkopen, om zo de schade nog enigzins te beperken.
 
Het is dus een ruil turbo . Hij was ook echt kapot. Volgens de monteur maakte ie ook een raar geluid. Zelf vond ik hem ook wel fluiten maar dacht dat dat zo hoorde , en ik heb nooit met de motorkap open van dichtbij geluisterd.
Achteraf deed de motor de laatste 3 tanken ook meer gebruiken , daar kan je zelf dan ook wel vanuit opmaken dat er iets mis is . Hij is iig gemaakt en ik heb 2 jaar garantie.
Heb nog niet gereden maar hij moet nu een stuk stiller zijn.
 

jos_br

Actief lid
Hebben ze ook gekeken wat er aan de hand is? Heb je het (bescheiden) koelmiddelverlies gemeld? Bij demontage van de turbo is nl te zien wat er mogelijk aan de hand is en waar het koelmiddel blijft.


Jos.
 
Ze hadden niks anders gevonden lijkt mij dat ze dat wel zeggen als ze koelvloeistof lekkage tegen komen . Had het achteraf gezegt eigenlijk , was overrompeld met de prijs en schade zeg maar . Toen ik hoorde wat het was.
Maar ja hij rijd weer super , net 900 km op 52 ltr gereden das weer netjes dacht ik . Laatst ook nog wynn spul in de tankgegooit om alles een beetje schoon te blazen . Ik moet hem gewoon wat vaker schoon rijden (hard rijden) ik rijd 2 X 28 km per dag woon werk. Dat is misschien net te weinig . Volgens me eigen garage worden diesels snel vervuild in NL , langzaam rijden en fille rijden . In Duitsland hebben ze daar geen last van . Ben het daar wel mee eens . Onze CAT aan boord moet ook flink gassen om schoon te blijven anders gaat ie roken .
Maar goed hij rijd weer super en Jooo dat ie voorlopig heel blijft :)
 

Cordoba

Forumguru
Het vervuilen van turbo's ken ik ook van auto's die de dubbele woon-werk afstand rijden. Belangrijkste is om bijvoorbeeld 1 a 2 keer per week, als de auto goed warm is, even wat meer toeren te maken en iets verder door te trekken in de versnellingen, dat scheelt al veel in de vervuiling.
 
Dat doe/ deed ik ook wel . Maar heb het gevoel dat als ik naar me zusje in Drente ben geweest en echt lekker lang 140 160 met een uitschietertje erbij;)
Heb gereden dat ie dan echt schoon is zeg maar . Wat is schoon ? Vind dat ie dan lekkerder rijd daarna . Dat verhaal van een ander topic over regenereren daar zit ook wel wat in als je vaak korte stukjes rijd (zal 28km te kort zijn denk ik ) als ie gegenereerd merk ik dat soms wel zeg maar , traag op het gas minder fel meer verbruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik me van m'n vorige beestje (O2C 1.9 TDI pompverstuiver) herinner, moest-ie om te regenereren eerst voldoende warm zijn en dan minstens een kwartier lang minimaal 80 km/h rijden.
Of dat nu (FII GL) ook nog geldt zou ik eigenlijk niet weten. Er worden vrij regelmatig behoorlijke afstanden (90+ km enkele reis) mee gereden, dus het gaat vanzelf wel goed lijkt me.
 
@ canon eye . Vanochtend even getimed, maar ik haal het net niet om 1 kwartier op de snelweg te rijden s middags dan helemaal niet met oog op de fille s . De lange afstanden heb ik alleen in de vakantie s en de bezoeken aan mijn familie die ver weg woont . Om de hoeveel km zou dat regenereren voorkomen dan ?

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Om de hoeveel km zou dat regenereren voorkomen dan ?
Voor zover ik weet is daar geen vaste afstand voor, maar wordt het bepaald aan de hand van de vervuilingsgraad.
Met vooral korte ritten zal het vast wat vaker nodig zijn.

Overigens: Als hij warm is (olie richting 80/90 graden C.) en je doet dan buiten de spits even een driehoekje om Dordt heen (A16/A15/N3, duurt vast wel langer dan een kwartier?), dan zou het toch wel moeten lukken lijkt me...
 

MacManiac78

Forumguru
Via een OBD2 module is het te merken, verder zou je van het regenereren (afgezien van de stank die wel eens te ruiken is) niets moeten merken. Via OBD2 kan je de temperatuursensoren monitoren, als de temp sky-high gaat, dan wordt er brandstof in het roetfilter geïnjecteerd.
 
Bovenaan Onderaan