Laadcapaciteit snelladers

Danielle

Nieuw lid
Mijn Skoda Enyaq heeft een laadcapaciteit van 125KW. Vorige week ben ik met de auto naar Oostenrijk gereden. Bij de diverse snelladers langs de weg kwam de laadcapaciteit amper boven de 80 - 90 KW, terwijl de condities goed waren (18 graden, warme accu en geen anderen bij het laadstation). Nu is mij verteld dat het mogelijk aan de instellingen van mijn auto kan liggen, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet checken. Heeft iemand daar ervaring mee?
 

SGI84

Lid
Hoeveel procent accu had je steeds. Want pas rond de 10% ga je de max aantikken en die vlakt snel af.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Danielle

Nieuw lid
Meestal ergens tussen de 10 en 20%. Volgens mijn informatie is laden rond de 20% het beste en dan zou die tot 80% toch een behoorlijke capaciteit moeten hebben.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je zegt 'warme accu', dat werkt pas optimaal wanneer de accu zo'n 25 graden is.
Deze laadcurve geeft Fastned zelf voor je Eniaq:

Laadcurve​

De onderstaande laadcurve toont het laadgedrag van deze auto wanneer de accu in optimale conditie is (accutemperatuur rond de 30 °C). Een koudere (of warmere) accu kan resulteren in aanzienlijk lagere laadsnelheden.
Op deze pagina kun je meer informatie vinden over welke factoren invloed kunnen hebben op de laadsnelheid.

_Chargecurve_Skoda_Enyaq_IV_Fastned.png

Dus vanaf 35% gaat de laadsnelheid al omlaag.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb het even nagekeken, mijn EV 60 (met snellaadmogelijkheid) heeft 1 keer bij FastNed geladen en dat was krap 13 minuten, ik had toen een laadsnelheid van 134 kW volgens de portal waar ik al m'n laadsessies kan zien.
 

Danielle

Nieuw lid
Sterker nog: een 80 kan ook maar tot 125KW laden. Dus ben wel benieuwd hoe dat dan kan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik gok dat er wat efficiëntieverlies in zit. Die 150 kW zal vast de (maximale) outputcapaciteit zijn, en het zou me niet verbazen als die 125 kW de daadwerkelijke laadstroom is na verliezen. 15-20% verlies is niet irreëel.
 

Japanese Power

Donateur
Klopt, 125 is de opgaaf van mijn snellader. En inderdaad ook wat FastNed opgeeft. Het frappante is dat je met Google ook getallen tot max. 135 kW tegenkomt voor een Enyaq. Ik zeg niet dat ik deze snelheid heb, maar baseer me puur op mijn overzicht in m'n verbruikersportal. Zal als ik weer aan de fastNed hang wel eens op foto delen om te laten zien wat de werkelijke snelheid is.

Schermafbeelding 2022-03-14 om 16.55.12.png
 

Japanese Power

Donateur
Ook interessant. Wat in de komende grote software update voor de Enyaq zit qua verhoging van de laadsnelheid (en nee, ik heb de update nog niet gehad).

Verder gaat ook de maximale laadsnelheid omhoog, wat moet resulteren in kortere laadtijden. De 62 kWh-accu kan voortaan met maximaal 120 kW worden volgejaagd met stroom (was 100 kW), bij de varianten met het accupakket van 82 kWh bedraagt de maximale laadsnelheid 135 kW (was 125 kW).

Ben wel benieuwd wat ze doen met de iV 60 met de snellaadoptie. Gaat die dan ook naar 135…
 
Deze staatjes ken ik inderdaad ook. Alleen bij mij komt die dus nooit boven de 100KW.
Probeer het eens met een warme accu beneden 10% soc. Bij voorkeur de laadstop ook als laadstop toevoegen via de navigatie. De auto zou de accu dan deels moeten voorverwarmen.
Zo niet dan toch even bij de dealer laten checken.
Trouwens wanneer jouw Enyaq gebouwd? De iv60 van modeljaar 2022 kan namelijk maar tot max 100KW laden. Vanaf modeljaar 2023 kunnen ze 125. Dit was eerst een optie (ook achteraf te activeren) maar inmiddels standaard.
 
Bovenaan Onderaan