Kwaliteit van de lak ?

Bono

Lid
Heb m'n O 2 morgen precies 5 weken. Er staan inmiddels een 3500 km op de teller. Ik merk al tal van kleine "wondjes" door steenslag op de bumper en motorkap. Hoe is jullie ervaring met de kwaliteit van de lak ?

F3rry

Nieuw lid
Heb hier ook last van. Heb meteen een lak stift bij de dealer gehaald nadat een spreeuw of ander iritant gevogelte het nodig vond om tegen mijn linker achterdeur aan te vliegen. Ik kwam nog wel van rechts notabene!

Daarnaast ook aardig last van steenslag maar dit komt met name door de slechte kwaliteit van veel wegen binnen nederland.

Fabia

† In Memoriam
Zoals de weg opnieuw asfalteren ivm met spits strook bij de oprit A20 richting Rotterdam en dan heerlijk daar heel veel van kleine k(piep)t steenjes op het asfalt leggen. Kom daar dus nietsvermoedend aanrijden, hoor aan alle kanten de steenjtes tegen mijn lak aanknallen. Ga dus een stuk langzamer rijden maar ja dat doet dus niet iedereen, zit je in de steenjtes spray van een ander. Zo kom je dus aan steenslag. Lang leve de wegbeheerder!!!!!!!! /forum/images/graemlins/407.gif

Abo

Lid
Mijn Fabia Combi (sahara beige metallic) had het ook al na 2 maanden. Weliswaar zijn er vorig jaar wegwerkzaamheden geweest op de A10, maar toch vraag ik me wel eens af of de lak wel sterk genoeg is.

Frankie

Actief lid
ben ik ff blij dat mijn auto geen particulier eigendom is. Mij boeit t allemaal geen fluit meer, zolang t ding maar rijdt !!! /forum/images/graemlins/smile.gif En juist dat doet ie nu ff niet zo goed :-/ Kan me goed voorstellen dat als het je eigen auto is, of het ding net pas hebt je je hieraan behoorlijk ergert..

heb hier ook last van.
omdat ik zwart metallic heb, zie je het meteen.
je wordt er niet echt vrolijk van /forum/images/graemlins/407.gif

heb wel een lakstift, maar moet nog een rustig moment vinden om het aan te brengen.

tweety

Komt door de watergedragen lakken van tegenwoordig.
Deze zijn zo hard dat er meteen chipjes uitvliegen. De oudere oplosmiddelgedragen lakken veerden nog enigszins mee waardoor het alleen een (voor het oog bijna onzichtbaar) puntje in de lak werd.
Lang leve de vooruitgang! /forum/images/graemlins/wink.gif

VEEJAY

Forumguru
ja hier ook een aardige steenslagje op de motorkap, interessant is dat de onderlaag zwart is, dat valt minder op. Bij mijn vorige auto zag je een grijs/witte achtergrond.

higgy

Forumguru
Wat ik juist heb, is veel stenen op m'n voorruit. Nog weinig putjes gelukkig, maar zou de vorm van de carrosserie en daarmee de luchtstroom van invloed zijn op stenen die opgeworpen worden?

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

ben ik ff blij dat mijn auto geen particulier eigendom is. Mij boeit t allemaal geen fluit meer, zolang t ding maar rijdt !!! /forum/images/graemlins/smile.gif En juist dat doet ie nu ff niet zo goed :-/ Kan me goed voorstellen dat als het je eigen auto is, of het ding net pas hebt je je hieraan behoorlijk ergert..

[/ QUOTE ]

en dat is nu het punt van de meeste lease rijders jammer genoeg /forum/images/graemlins/frown.gif het boeit ze allemaal helemaal niks meer en binnen de korste keren is de diesel motor naar de **** omdat ze met koude motor hard optrekken (no offense naar jou toe frankie, zeg dus niet dat jij zo'n typ bent, alleen jij schreef het nu zo mooi! en ivm met de lak kan ik het me enigzins voorstellen dat je er wat lakser mee bent...)

Ik heb ook een leasebak, maar vertroetel hem wel dusdanig alsof het mijn eigen auto is (min. 2x per maand wordt ie met de hand gewassen bijv.)

T hoort niet echt bij dit topic, maar moest het toch even kwijt!! sorry!

Oh ja....
Tot mijn grote spijt moet ik mededelen dat ik hier ook last van heb, moet nog een lakstift halen... :'(

Mark

Banned
Dan is de Fabia beter af, ruim 7000km en 5 maanden verder en nog geen last van steenslag.
En de wegen liggen er ook hier toch niet perfect erbij.

Frankie

Actief lid
@djneo

No offense taken !! Maar, je moet wel weten dat ik de wil om de auto "te vertroetelen" ben verloren door al dat gezeik ermee. Ik zei gister nog tegen de monteur in de garage dat ik soms welliswaar hard rijdt (beter: snel), maar ik doe nooit zulke domme dingen als met een koude motor planken. Ik rij TE veel met TEveel ze*k om mij auto te blijven behandelen alsof ie van mij is. Maar ik ga er niet onnodig ruw mee om. Om putjes kan ik me dus al helemaal niet meer bekommeren. Kan de steentjes moeilijk gaan ontwijken /forum/images/graemlins/smile.gif

Word ik alleen maar gefrustreerd van als ik die auto spik en span hou terwijl er in het vooronder vanalles mis is. Ik moet b.v. na elke rit al beter het expansie vat van de koeling ff opendraaien om te voorkomen dat de cilinders "vollopen" met kvloeistof als ie staat :-/

Remco28

Actief lid
Ik heb ook last van lichte steenslag schade.
1x per jaar laat ik het d.m.v. spotrepair herstellen,kost niet al te veel en je auto blijft er mooi uitzien.
Ik vraag me alleen af waarom autofabrikanten er nog niks mee doen,want dit moet toch algemeen bekend zijn?
Ze kunnen toch lakken ontwerpen die wat beter bestand is tegen steenslag c.q. lichte beschadigingen?

Ron

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fotopeerke</font><hr />

Komt door de watergedragen lakken van tegenwoordig.
Deze zijn zo hard dat er meteen chipjes uitvliegen. De oudere oplosmiddelgedragen lakken veerden nog enigszins mee waardoor het alleen een (voor het oog bijna onzichtbaar) puntje in de lak werd.
Lang leve de vooruitgang! /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Heeft niks met de watergedragen lak te maken. Ik had een jaar of acht geleden een opel corsa, ook al met watergedragen lak. Zat na 5 weken onder de steenslag schade. Dealer deed er niks aan. Zit ik op een avond naar het TV programma kassa te kijken. Zie ik een onderwerp over opels met steenslagschade. Ik gelijk bellen. 2 weken laten staan we met 25 van die opels voor opnamen in Hilversum. Bleek dat 2 kleuren lak in een bepaalde periode hier heel veel last van had. Nadat we met het zaakje op tv geweest waren wilde Opel het probleem pas erkennen. Vervolgens ben ik met die auto teruggegaan naar de dealer. Deze heeft hem vervolgens gedeeltelijk laten overspuiten. Nooit meer ergens last van gehad.

Van wat mensen die ik ken bij Nedcar weet ik dat ze de moderne lakken van tegenwoordig net zo hard/zacht en goed/slecht kunnen maken als ze willen. Maar men zal altijd proberen het zo goedkoop mogelijk te doen. En verder kan het zo zijn dat er in het spuitproces in de fabriek problemen zijn geweest.

Probleem wat je als klant hebt is dat jij moeilijk kunt aantonen dat de lak er niet goed op zit. Dat was bij mij toen ook het probleem. Pas toen de TV zich er mee bemoeide ging de importeur overstag. Ik kan dus niet anders zeggen dan dat jullie vooral veel moeten gaan klagen.

Mijn O1 van 4 jaar oud met 90.000 op de teller heeft er geen last van..

Bono

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

[/ QUOTE ]

Volkomen met je eens, mocht ik met een leasebak rijden mogen er dagelijkse 20 rotsblokken op m’n dak vallen, zal me worst wezen. Jammer genoeg is dat niet zo en rijd ik met een Octi die ik met eigen zuurverdiende / geleende centen heb betaald.

In het kader van de gestelde vraag is uw reactie volkomen irrelevant, ingegeven door bittere frustratie en dus hoogst irritant. Hier hebben we met andere woorden geen zak aan. Verder even goede vrienden maar dit moest me van 't hart.

Okki

Donateur
Mijn donkerblauwe 01 zit ook vol witte plekken. Tevens heb ik elk jaar al een nieuwe voorruit erin wegens stenen er tegen. Sinds mijn nieuwe baan rijdt ik ca. 28000 km per jaar en dan heb je daar meer kans op. De vorige 25 jaar reeds ik veel minder en dus minder last van steenslag.

Verder is dit een auto van de zaak, maar vindt ik het toch rot als er schade aan zit, ondanks het feit dat het mijn portemonnai niet raakt.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ron</font><hr />

Heeft niks met de watergedragen lak te maken.

[/ QUOTE ]

Ga dan maar eens met een spuiter bij een schade-herstelbedrijf praten. Deze zal je vertellen dat het wel degelijk met de watergedragen lakken van nu te maken heeft.

Ik heb zelf 4 jaar in de autoverkoop gezeten en daar de overgang van oplosmiddel- naar watergedragen lakken meegemaakt.
/forum/images/graemlins/407.gif

Grey

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Bono</font><hr />

In het kader van de gestelde vraag is uw reactie volkomen irrelevant, ingegeven door bittere frustratie en dus hoogst irritant. Hier hebben we met andere woorden geen zak aan. Verder even goede vrienden maar dit moest me van 't hart.

[/ QUOTE ]

Nou nou, ik heb wel eens eerder een correctie op off-topic-berichten gezien, maar nog nooit op deze manier. Als je zo meent te moeten reageren, laat dan dat 'even goede vrienden' maar weg, want dat komt niet bijster geloofwaardig over.

On-topic:
wel last van steenslag op mijn ruit, maar nog niets gemerkt op de lak. Misschien op de kleur, graphite grey, moeilijker te zien?
Groeten

Bono

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Grey</font><hr />

Nou nou, ik heb wel eens eerder een correctie op off-topic-berichten gezien, maar nog nooit op deze manier. Als je zo meent te moeten reageren, laat dan dat 'even goede vrienden' maar weg, want dat komt niet bijster geloofwaardig over.

[/ QUOTE ]

You just take it or leave it !

Bovenaan Onderaan