Kwaliteit speakers in de Skoda fabia

Maarten

Forumguru
Ik heb gekozen voor de Fabia combi Equipe plus.
Hierbij zitten extra 2 luidsprekers en 2 tweeters standaard ingebouwd.

In totaal zitten er dus 4 speakers en 4 tweeters in.

Iemand ervaring met de standaard speakers? Hoe is de (geluids)kwaliteit?

Ik wil er de Pioneer DEH-4700MP bij in laten bouwen.
deh4700mp.jpg

Als nog dezelfde speakers ingebouwd worden als in mijn Fabia Combi zou ik je aanraden toch een paar speakers extra te voorzien. Ikzelf heb in de kofferbak 2 extra speakers en een subwoofer staan. In combinatie hiermee voldoen de 4 standaard speakers ruimschoots maar zonder de extra's vind ik het geluid wat magertjes. Mocht je wat dichter bij België wonen, zou ik je mijn speakers te koop aanbieden (aangezien ik binnenkort een O2 bestel).

Maarten

Forumguru
@Snoopy_Combi: In mijn bestelde auto gaat het dus om 8 speakers. 4 normale speakers en 4 tweeters. Daarnaast adviseer je dus nog wat extra's?

Wiseguy

Actief lid
Dan hou je toch geen kofferruimte meer over?? Ik moet zeggen dat de standaard speakers in de Octavia 2 toch ruimschoots voldoen voor dat wat ik er van verwacht. Standaard in de Elegance zitten meen ik 8 speakers.

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Standaard in de Elegance zitten meen ik 8 speakers.

[/ QUOTE ]

Yep, 8 stuks. 4 voor en 4 achter.

el_diablo

Nieuw lid
hoy in de fabia combi van mijn ouders zaten er ook 8 speakers diegeen die in de deuren zitte hebben we late zitte maar die in de koffer hebben we er uitgegooit en vervange door en kist met 3 sub's en 2 extra speakers en klinkt nu best wel goed maar dat was nie echt omdat die nie goed speelde meer voor de show en stuff aangezien deze wagen werd omgeboud tot een showbeestje /forum/images/graemlins/wink.gif

Ik vind de kwaliteit van de luidsprekers in de Fabia Combi heel goed. /forum/images/graemlins/680.gif
Vooral de voorste luidsprekers in de voorportieren klinken mooi zuiver en krachtig zonder resonanties of rare pieken in het frequentiebereik. Samen met de tweeters bij de spiegels eigenlijk voldoende.
De luidsprekers achteraan klinken iets minder, waarschijnlijk omdat ze te klein zijn, maar geven wel een ruimtelijker effect aan het geheel. Vooral door de extra tweeters in de achterportieren klinkt het geheel net iets beter dan alleen de voorste luidsprekers.
Ik zou een radio nemen met 4x50W zoals de Grundig in mijn vorige Fabia. Dat klonk net iets krachtiger dan de 4x40W die ik nu heb in de Symphony radio.
Let er bij het aansluiten van een aftermarkt radio wel op dat de constante plus en de geschakelde plus goed zijn aangesloten. Dat zit bij VW anders dan bij standaard ISO. Waarschijnlijk dien je een paar draden te verwisselen in de ISO steker.
Waarschijnlijk krijg je ook geen ontvangst op de korte golf. En wellicht is ontvangst op FM matig. Dat komt dan omdat je antenneversterker met een aftermarkt radio niet wordt aangestuurd. Bij VW vindt de voeding van de antenneversterker plaats door de antennekabel. Je kunt (bij de Skoda dealer) een adaptertje aanschaffen dat de aansturing van een antenneversterker door je aftermarkt radio, door de antennekabel stuurt. Dat adaptertje noemen ze in Duitsland een phantomeinspeisung. /forum/images/graemlins/shocked.gif

Laus

Actief lid
De kwaliteit van de speakers in de Fabia hatch (8 stuks, 4 tweater en 4 laag) vind ik persoonlijk niet super. Ligt echter ook voor een deel aan m'n 4x40(VDO MS4200) watt radio. En hoe raar het ook klinkt, dat is echt te weinig voor flink wat volume. Gaat ook snel vervormen met CD's.

De proefrit met de gewone inbouw radio was wat dat betreft beter. Al blijft het met die losse tweaterjes behelpen als je kwaliteits hifi gewend bent.

Bij mijn vorige Skoda heb ik de radio ook door de Skoda dealer laten inbouwen. Resultaat:
- Radio ging niet uit na uitnemen contactsleutel;
- Geen ontvangst op korte golf.
Gemeld en werd opgelost. Resultaat:
- Geheugen zenders was weg na uitnemen contactsleutel;
- Nog steeds geen ontvangst op korte golf
Gemeld en werd opgelost. Resultaat:
- Radio goed aangesloten;
- Nog steeds geen ontvangst op korte golf;
- Radio zat scheef.
Ik had er geen vertrouwen meer in. Daarom radio zelf uitgebouwd en zelf goed ingebouwd.
Geluid, vooral van CD was met die Grundig radio uitstekend. Die dealer uit Benthuizen is trouwens later failliet gegaan. Ik heb mijn nieuwe Fabia bij een andere dealer gekocht en een radio af-fabriek besteld en uitdrukkelijk gemeld dat ik die ook daadwerkelijk af-fabriek wilde hebben. Is duurder dan wanneer ze de Symphony achteraf inbouwen, maar ik wilde geen toestanden meer.
Ik hoop dat de monteur bij jouw dealer wel weet hoe een radio bij een Fabia ingebouwd moet worden.

higgy

Forumguru
Dat van die korte golf ligt toch (bij after-market radio's) aan die actieve gevoede antenne van Skoda, die bij after-market radio's geen spanning krijgt?

@maarten sfcep:
Heb destijds mijn Pioneer zelf ingebouwd zonder ook maar enig probleem. Radio werkt op FM en met CD'tjes perfect.

Logic

Actief lid
Ehh, waar heeft iemand de korte golf voor nodig? En nee, dit is geen geintje maar een serieuze vraag.

Fabia

† In Memoriam
Heb alleen last van dat de radio kraakt in zijn behuizing in het dahboard. Niet de radio qua geluid maar de behuizing in het dashboard kraakt.

Luister nooit naar korte golf. Bij vorige radio moest je als je van FM2 naar FM1 wilde, eerst naar FM3 en LW door op het knopje te drukken. Op LW kwam er dan een zeer harde ruis uit de speakers, irritant. Bovendien wil ik dat als er LW op zit, die het ook doet (ook al gebruik ik het niet).

Bovenaan Onderaan