Ik vind de kwaliteit van de luidsprekers in de Fabia Combi heel goed. /forum/images/graemlins/680.gif
Vooral de voorste luidsprekers in de voorportieren klinken mooi zuiver en krachtig zonder resonanties of rare pieken in het frequentiebereik. Samen met de tweeters bij de spiegels eigenlijk voldoende.
De luidsprekers achteraan klinken iets minder, waarschijnlijk omdat ze te klein zijn, maar geven wel een ruimtelijker effect aan het geheel. Vooral door de extra tweeters in de achterportieren klinkt het geheel net iets beter dan alleen de voorste luidsprekers.
Ik zou een radio nemen met 4x50W zoals de Grundig in mijn vorige Fabia. Dat klonk net iets krachtiger dan de 4x40W die ik nu heb in de Symphony radio.
Let er bij het aansluiten van een aftermarkt radio wel op dat de constante plus en de geschakelde plus goed zijn aangesloten. Dat zit bij VW anders dan bij standaard ISO. Waarschijnlijk dien je een paar draden te verwisselen in de ISO steker.
Waarschijnlijk krijg je ook geen ontvangst op de korte golf. En wellicht is ontvangst op FM matig. Dat komt dan omdat je antenneversterker met een aftermarkt radio niet wordt aangestuurd. Bij VW vindt de voeding van de antenneversterker plaats door de antennekabel. Je kunt (bij de Skoda dealer) een adaptertje aanschaffen dat de aansturing van een antenneversterker door je aftermarkt radio, door de antennekabel stuurt. Dat adaptertje noemen ze in Duitsland een phantomeinspeisung. /forum/images/graemlins/shocked.gif