Kwaliteit accu

DB200

Lid
Mijn betere helft haar Skoda Fabia, die we nieuw hebben gekocht, is nu 11,5 jaar oud en die doet het nog prima. Laatst is de accu van de Fabia door de hittegolf kapot gegaan.

Want hoe gaat dat?
We komen terug van vakantie en zij doet een paar keer boodschapjes met haar Skoda die 2,5 week heeft stil gestaan (= korte ritjes met verlichting aan = accu leeg trekken) .

Zaterdagochtend gaat ze met dochterlief naar paardrijden en haar auto start niet meer. Ze moet dus met mijn automobiel want de accu is leeg. Ik: hoe weet je dat. Zij: nou, de auto startte al een paar keer niet lekker deze week. Bel jij even de ANWB?

Vrouw en dochter uitgezwaaid en daarna de ANWB gebeld. Binnen het half uur is de Wegenwacht er. De accu is effectief overleden waarbij het laatste zetje is gegeven door de recente hittegolf. Nou komt het, de productiedatum van de accu is week 5 van 2008. Ik vind dat kwaliteit. De Wegenwacht zet er ter plekke een nieuwe accu in met drie jaar garantie, ik krijg de gelegenheid om met de stofzuiger even al het blad en rommel weg te halen uit de accubak en binnen een half uur na aankomst is de beste man alweer weg. Superservice. Later kwam ik er via de skoda website achter dat we bij de Skoda dealer het dubbele van de Wegenwacht kwijt zouden zijn geweest. En daar moet je dan ook nog vrij voor nemen
surprised.png
.
 

andrehj

Forumguru
Jij geeft precies aan waarom ik geen lid meer van de wegenwacht ben. Ik was er namelijk klaar mee om voor anderen die niet genoeg aan preventief onderhoud doen te betalen. Je had die accu namelijk ook gewoon zelf even kunnen vervangen toen de auto slecht begon te starten.
Nu spaar ik jaarlijks meer dan 200 euro aan verzekeringpremie uit. Mocht ik ooit de wegenwacht toch nodig hebben, dan kan ik van een fractie van het uitgespaarde geld ter plekke lid worden, of desnoods een taxi of huurauto naar huis nemen.
 

Hakar

Donateur
@andrehj als er van tevoren geen melding van wordt gedaan is er toch ook geen noodzaak om te vervangen?
En als @DB200 de wegenwacht thuis kan laten komen, zal hij de service wel in zijn pakket hebben denk ik.

Overigens herken ik het verhaal van de accu.
De Panasonic accu van ons voormalig Daihatsjoetje is op 14 jarige leeftijd vervangen.
 

hemi24

Forumguru
Tel de abonnementskosten van de wegenwacht erbij op, en dan is het toch best wel een prijzige accu..!
 

Cordoba

Forumguru
Niet iedere auto die een paar keer slecht start, heeft binnen een week een nieuwe accu nodig. Als bij iedere auto na een paar keer moeizaam starten de accu vervangen zou worden, zou dat fors schelen in het jaarlijks aantal verkochte accu's. Overigens had ik destijd bij mijn Fabia I een vergelijkbaar verhaal: een paar keer dat ie een fractie langer over deed om te starten (denk aan 1,5 seconde in plaats van 1 seconde), en de planning was om een nieuwe accu te halen later in de week als ik een paar uur vrij had. Helaas 1 of 2 dagen daarvoor was de accu echt overleden, dus moest ik het anders regelen, en ook die accu was bijna 12 jaar oud toen ie de geest gaf.
 

Hakar

Donateur
@hemi24 dat zal zo zijn als je het puur daarmee vergelijkt.
Maar, ze helpen niet alleen bij het vervangen van een accu, maar ook bij pech in het algemeen.
En vind bijvoorbeeld op zondagochtend op terugweg van je nachtdienst eens een garage die bereid is om te komen wanneer je tussen de Eemshaven en Bedum stilstaat omdat je brandstofpomp is overleden.
Dat laatste wist ik nog niet op het moment dat de motor er mee stopte, maar een klein half uur later wel.
En nog geen half uur later stond mijn Pugje 106 achter op een repatriëringswagen en zat ik in een warme cabine.
Het totaal resultaat was dat de auto op maandag bij een garage van mijn keuze werd afgeleverd, en ik ondanks de pech om 9 uur in plaats van 8 uur in mijn bedje lag.
 

Eemspoort

Forumguru
Ik begrijp op zich wel wat Andrehj bedoelt, maar het is wel wat kort door de bocht.
Natuurlijk zijn er mensen die aanspraak maken op de ANWB voor zaken die anderen veelal flauwekul vinden, zoals een slechte accu, verkeerd tanken, lekke band.
Maar hoe onbenullig een probleem ook lijkt, als je geen technische achtergrond of interesses hebt, is het wel een probleem. En dan ben je toch blij als de ANWB komt helpen.

Overigens kun je, als technisch onderlegd persoon, ook wel eens tegen een probleem aanlopen die je niet verwacht of zelf op kunt lossen, die toch best simpel kan zijn.
Voordat wij met de camper naar noord Zweden gingen, heb ik voor een uitgebreid pakket van de ANWB gekozen.
De camper is van 1986 en best eenvoudig, maar je weet nooit.
Afijn, ik rij de tank leeg (tankmeter doet het niet en kan het probleem niet vinden, onderdelen voor een Citroën C35 zijn erg moeilijk te vinden, laat staan nieuw) en ik stop op de vluchtstrook. Ik gooi mijn reserve kan van 10 liter in de tank en ga proberen te starten, in de hoop dat er niet te veel lucht in het systeem zit.
Dikke pech, de oude diesel had alles tot de laatste drup gebruikt.
Geen ramp, dan maar ontluchten met het manuele pompje!
Maar die bleek dus stuk te zijn... Ja, dan kom ik ook niet verder, ondanks technische kennis en gereedschap aan boord.
Dus met lood in de schoenen de ANWB gebeld...
Ik ben netjes geholpen door een Zweeds bedrijf, toen die mannen er niet uit kwamen ben ik naar een lokale garage gesleept en een ervaren monteur heeft me verder geholpen. Met een vacuüm pomp het systeem ontlucht en hij heeft het manuele pompje provisorisch hersteld, voor het geval dat het nog eens zou gebeuren.
Geloof maar gerust dat ik blij was met mijn ANWB lidmaatschap! Want langs de snelweg staan in een "ver" land zonder de juiste onderdelen is toch geen lol aan, hoor. We hadden ons er al op voorbereid dat de vakantie na een paar dagen al voorbij was, maar uiteindelijk hebben we maar een halve dag verloren.
De hele trip was zo'n 5.500 km, en die ging verder probleemloos. :D

En daarvoor ben je ANWB lid. Wat er ook gebeurd, ze komen helpen.
 

DJSmiley

Actief lid
Mijn versnellingsbak van de O2 is overleden in Zweden. Dat was gevalletje pech. De motor draaide prima, maar de bak wou niet meer. En ondanks de hoge kilometerstand (430k) ga ik natuurlijk niet als 'preventief onderhoud' een bak vervangen omdat ie stuk zou kunnen gaan.

Dan is de wegenwacht wel handig.

In mijn geval was de dichstbijzijnde garage 120km verderop. Totale rekening om achterop de sleepwagen naar de garage te gaan zo'n 800 euro.
Tel daarbij op: Vervangend vervoer naar NL (Totaal 2400km), kosten afvoeren (reparatie was niet meer rendabel, dus auto achtergelaten). Als ik alles zelf moest betalen zou dat totaal 2000 eur gekost hebben. Nu kostte het me niets (Alleen een extra hotelovernachting)

Voor mij dus de kosten van het lidmaatschap meteen terugverdiend. (Los van wat kleine voordeeltjes als ANWB lid met kortingen her- en der voor dagjes weg of kampioen aanbiedingen)

Ja, het kost wat, maar het geeft je ook de zekerheid dat het geregeld wordt. Da's tenslotte het hele idee van verzekeren. Je kiest of voor een vaste kostenpost, of neemt de gok op (hoge) kosten die je zelf moet aftikken.
Gebeurt er niets, dan is het 'zonde van t geld' maar als je t een keertje nodig hebt verdient t zich wel terug
 

Eemspoort

Forumguru
Mobiliteits-garantie is leuk, maar van beperkte duur. Niet iedereen rijd in een nieuwe of jonge auto. Mijn Superb had het wel, maar die is nu ook 8 jaar oud, dus dan is dat wel op. Mijn camper is van 1986, toen kende men dat nog niet. Mijn Dodge RamVan is van 1996, toen was dat ook nog niet zo algemeen. En de Mercedes A150 van mijn vriendin is ook alweer 14 jaar oud. Dus sja, als je ouwe meuk rijd, dan is de ANWB wel erg handig. Zelfs als je al je voertuigen goed onderhoud. ;)
 

robzie

Senior Member
ben bang dat je met deze garantie echt één van de weinige bent.....

Wij hebben lekker Mobiliteits garantie ....:tongue::pardon:
Dat is een nog veel leukere "garantie", zolang je de peperdure tarieven van de dealer betaald, heb je mobiliteitsgarantie. Daar moet je eens even aan tellen, dan is de ANWB premie een schijntje.
Zeker als je verplicht wordt de meest onduidelijke, maar wel verplichte check's, servicebeurten en wat weet ik allemaal niet voor onzin, uit te laten voeren. Waar je ook nog zgn goed bedoelde adviezen krijgt over zo goed als versleten banden en/of remblokken (waar gewoon niks van klopt), dat is pure opl...
Dan blijf ik toch liever bij mijn vertrouwde hobby-bob vakgarage, die man is tenminste eerlijk door al de jaren heen en zijn tarieven nog te overzien.
Maar goed deze discussie gaat een totaal andere kant op, dan waar ie helemaal over begonnen is, nml accu-leeftijd.
 

EdK

Forumguru
Maar goed deze discussie gaat een totaal andere kant op, dan waar ie helemaal over begonnen is, nml accu-leeftijd.
Ik had ook niet om je uitleg gevraagd hoor....
Met men Yeti accu eb ik 7 jaar gedaan en je zal de volgende eigenaar moeten vragen ofhij hem al heeft vervangen....
 
Bovenaan Onderaan