KW streetcomfort, comfort en hoeveel verlaging?

Morris99

Nieuw lid
Hey guys.

Ik heb bij de wissel naar de zomerbanden toch maar de trekker overgehaald en een KW streetcomfort laten monteren (bij een officieel dealer punt). Ik heb dat bewust bij mij in de buurt gedaan omdat mijn leverancier goede service biedt en ik onbeperkt gratis mag terugkomen voor nastelling, hoogteverstelling voor vakantie en zomer/winterbanden afstelling. De wegligging is nu fenomenaal, geen overhellen meer en de auto stuurt enorm strak. Het probleem is echter het comfort. De KW set is met de standaard instellingen gemonteerd. Ik neem aan dat ze af fabriek met de middelste afstelling komen qua comfort? Ik vind de auto nu t.o.v. de standaard veren en schokbrekers erg zenuwachtig en hard. Ook op een nieuw aangelegde weg die normaal gesproken erg smooth is voel ik trillingen alsof de banden remspots hebben. Niet lekker en niet comfortabel. Een lange rit gaat hierdoor erg vermoeiend worden ben ik bang. Mijn vraag is nu, de set is op het laagste niveau afgesteld. Hierdoor heb ik vanaf de grond achter 66 cm tot aan het spatbord, en voor 63,5 cm tot aan het spatbord. Is dit te laag voor deze set? Ik ga over een weekje weer terug voor nastelling, en wil hem voor een centimeter laten verhogen, maar ook aan de comfort instelling laten sleutelen. ik zou graag wat ervaringen horen over de hoogte die jullie hebben en welke comfortsetting jullie gebruiken. Als het enigszins bij het comfort van de standaard ophanging kan komen zou ik erg gelukkig worden, maar nu is dat geenszins het geval helaas....

Morris
 

Bijlagen

  • IMG_0704.JPG
    IMG_0704.JPG
    824,3 KB · Weergaven: 124
  • IMG_0705.JPG
    IMG_0705.JPG
    675,6 KB · Weergaven: 116
  • IMG_0706.JPG
    IMG_0706.JPG
    647,1 KB · Weergaven: 112

Morris99

Nieuw lid
Misschien handig op te vermelden, de velgen zijn OZ Ultraleggera 18" met bijna nieuwe Pirelli's.
 

Antera

Donateur
laagste punt zorgt voor te weinig vrijheid en zeker als de bumpstops eventueel niet aangepast zijn wat bij maximale verlaging wel kan zijn. Ook heb je misschien de hardheid verstelling niet op zijn softst staan waardoor ook deze klachten kan voorkomt.

rijd zelf op Streetcomfort zonder klachten. Het is misschien ook maar net wat je gewent bent kwa verlagingen misschien?
 

Morris99

Nieuw lid
Thanks @Antera , ik ben wel wat gewend qua verlagingen, maar dit voelt op het moment niet goed. Alsof mijn schokbrekers op het einde lopen. Kan niet de bedoeling zijn toch? Zou het voor mij het verstandigst op de hardheid verstelling volledig op het softste te zetten? En de auto wat hoger? Ik weet dat meten vanaf de grond niet het meest secuur is, maar heb jij een globale richtlijn wat verstandig is gemeten vanaf de grond tot spatbord centraal op de velg?
 

Antera

Donateur
je moet altijd meten vanaf wielkastrand tot hart velg. Ik kan helaas niet zien wat de oorzaak is van je probleem en zeker niet dat ik niet weet hoe het rijd(zelf ervaren door ermee te rijden dat zegt vaak veel meer) Ik vind het erg vreemd dat je het zo ervaart eigenlijk met een streetcomfort set. Je kan hem eens op zijn softst zetten dat kan al een stuk schelen. Is de auto verder wel uitgelijnt rondom want het is allemaal te stellen?

Zijn achter de zwarte kleine bumpstopje verwijderd van de dempers ? als hij op zijn laagste gezet gaat worden haal ik deze er altijd tussenuit omdat de auto op zijn laagst heel snel het einde raakt anders.

Mooier kan ik het helaas niet maken. Laat je garage eens beoordelen hoe en wat de oorzaak kan zijn.
 

Morris99

Nieuw lid
Ga ik doen @Antera De auto wordt volgende week pas uitgelijnd omdat ik nog niet zeker was van de hoeveelheid verlaging. En dan laat ik meteen de hardheid aanpassen. Als dat geen uitkomst biedt, garantie of niet, heb ik toch liever dat jij er naar gaat kijken.
 

Skodatek1

Forumguru
Uitlijnen helpt al heel veel, als dat niet baat dan beter naar een specialist na laten kijken.
Is dit je eerste ervaring met verlaging?
 

CDK

Forumguru
@Morris99 jouw klachten herken ik niet, zelfs niet met 20" wielen en platte banden. Weet je zeker dat de juiste set gemonteerd is door jouw dealer, want er zijn verschillende soorten. Standaard zal de demping wellicht in het middenbereik zijn afgesteld, maar dat behoort altijd gecheckt te worden voor montage, dus de monteur zou daar uitsluitsel over moeten kunnen geven mits hij op de hoogte is van de werking van zo'n systeem. Mijn ervaring is dat je zulke zaken beter aan een specialist kan over laten en de diensten van je dealer moet gebruiken voor de aanschaf en het onderhoud van je auto. Bij mijn set staat de demping op standje 9 van de 18, @Pendragon vond dat te stug, hij had de demping op de meest comfortabele stand staan, momenteel rijd @Octavia32 met deze set en hoe hij de demping heeft ingesteld en wat zijn ervaring is zal hij hier vast willen ventileren. Zoals @Antera al opmerkte moet je de hoogte meten vanaf het hart van je wielnaaf loodrecht naar boven tot aan de rand van je spatbord, qua comfort maakt de rijhoogte geen voelbaar verschil, alleen de obstakels in de weg dien je goed in te schatten en je aanrijhoek in sommige situaties aan te passen.
 

Octavia32

Forumguru
Ik rijd ook met Street comfort en inderdaad het is wel hard, op de snelweg voel ik ook hoor.

De demping is bij mij in het midden afgesteld.

Maar het weggedrag is subliem, kan een drempel hier in het dorp al ga ik kruipend schuin erover raak ik hem toch.

Comfort wordt dus minder maar handling is super.
 

Skodatek1

Forumguru
TS geeft aan trillingen in het stuur te hebben onder andere, lijkt mij dat na de verlaging je auto moet uitlijnen waardoor dit probleem al bijna opgelost is.
Wat de instellingen van de streetcomfort betreft kan ik niks over zeggen.
 

Morris99

Nieuw lid
nee hoor, geen trillingen in het stuur. uitlijnen heeft meer met sporing te maken dan met comfort. 'de genoemde trillingen die ik voel hebben puur te maken met comfort en zenuwachtigheid/trillen van de auto.
 

CDK

Forumguru
@Skodatek1 er wordt wel over trillingen gesproken, maar niet over trillingen in het stuur, dat er uitgelijnd dient te worden is klip en klaar, maar ik vermoed hier of een verkeerde set of een verkeerde setting qua demping.
 

Pendragon

Donateur
Als ik de KW op soft demping vergelijk met nu weer origineel vind ik het reuze meevallen. Natuurlijk is de KW wat stugger, maar je wegligging wordt er super door. In combinatie met 18" is het geen touringcar meer, maar dat is logisch. Zelfs mijn vrouw zegt dat ze de auto met KW beter vind rijden. Dat zegt genoeg
 

Morris99

Nieuw lid
Bedankt voor de replies allemaal. Vandaag heb ik de set achter en voor 10mm omhoog laten zetten en de stugheid op 75% soft. Fan-tas-tisch. Ik denk dat helemaal omlaag icm met de fabriekssetting voor mij wat te was. Dit rijdt heerlijk, alsof ik een nieuwe auto heb. De handling is super, lekker stevig zonder te stug te worden en comfort zat. Veel beter dan de standaard ophanging! Het is mijn plan om hier eens een week of twee mee te rijden en als dit bevalt wil ik toch nog eens proberen om hem met name achter weer een ietjse te laten zakken. Maar niet meer helemaal omlaag. Of zou ik daarmee toch veel comfort verliezen? Wat heeft een grotere impact op het comfort, de comfort setting op de dempers of de feitelijke verlaging?
 
Bovenaan Onderaan