Krukaspoelie bout beetje vast

net getracht de bout van de krukaspoelie los te maken met de slagmoersleutel. Is een 12 kant bout en heb geen fatsoenlijke 12 kant dop. Heb er een maar is van te slechte kwaliteit.

Ringsleutel 19 gaat erop, maar kan de poelie niet blokkeren tot dusver. 6 kant dop 21 schiet eroverheen.

Optie 1 12 kant dop online bestellen en daarmee proberen, hopen dat mijn slagmoersleutel sterk genoeg is (670nm).

Optie 2 krukaspoelie zien tegen te houden op een of andere manier en met ringsleutel losmaken evt verlengen.

Iemand een tip om de krukaspoelie te blokkeren cq tegen te houden? Zie foto in bijlage.

Het is een 1.8t 20v 150 pk benzine uit 2004.
 

Bijlagen

  • E36A9B0A-9C5D-4056-A469-94531BB610BD.jpeg
    E36A9B0A-9C5D-4056-A469-94531BB610BD.jpeg
    995,2 KB · Weergaven: 64
@Monteurtje, thanks. Beetje....... van me. En hij is eraf. Haynes verkeerd begrepen... Kan ik weer verder met de kappen eraf halen van de distributieriem, spanner, riem zelf en waterpomp. En dan alles er weer op.
 

Antera

Donateur
Suc6 met de riem. Altijd leuk met de motorsteun waar de riem omheen loopt. Motorsteun kan eruit maar de motor moet dan precies goed gekanteld zijn.
 
Ja dat had ik al gemerkt met die motorsteun. Heb hem nog even los laten hangen. Kijk wel even hoe het verder gaat. Ik kreeg hem er nog niet uit als ik hem helemaal naar beneden laat hangen, maar misschien als ik de spanrol eraf haal om te vervangen dat er dan genoeg ruimte ontstaat.
 

Antera

Donateur
Je kan er omheen werken heb ik de 1e keer gedaan. 2e keer heb ik net zolang de motor op gehesen tot hij vrij kwam.

PS ik realiseer met wel dat ik geen intercooler buizen meer daar heb lopen vanwege de FMIC :shutup:
 
Waar zit je FMIC eigenlijk? Tenminste als ik het goed begrijp is dat een betere versie van een intercooler.

Ik ben wat voorzichtig met de motor omhoog krikken, omdat mijn lpg filter en lpg injectoren bij het inlaatspruitstuk zitten.
 
Voor wie het eventueel interessant vind paar foto's bij het afbouwen voor het vervangen van de distributieriem. Het gaat erg langzaam omdat ik nog aan het bijkomen ben van Corona en nog maar weinig kan doen en het mijn eerste keer.

De eerste foto's zijn van de krukaspoelie en waterpomp. Die heeft wat gelekt, zover ik kan zien bij de as van de waterpomp.

De andere foto is van nokkenas tandwiel van de distributie riem en een lek in de kleppendekselpakking op de hoek linksachteraan. Beetje balen omdat die een jaar geleden is vervangen. Mogelijk omdat ik een apart vloeibare pakking heb gebruikt die niet hiervoor bedoeld is. Boutje op de hoek nog een kleine halve slag kunnen aandraaien. Heel misschien dat dat nog net genoeg helpt, anders moet de pakking weer worden vernieuwd vermoed ik.
 

Bijlagen

  • IMG_2313.JPG
    IMG_2313.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 60
  • IMG_2316.JPG
    IMG_2316.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 68
  • IMG_2318.JPG
    IMG_2318.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 67
  • IMG_2320.JPG
    IMG_2320.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 66
  • IMG_2322.JPG
    IMG_2322.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 71
  • IMG_2323.JPG
    IMG_2323.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 67
  • IMG_2324.JPG
    IMG_2324.JPG
    913,7 KB · Weergaven: 71
  • IMG_2329.JPG
    IMG_2329.JPG
    967,1 KB · Weergaven: 56
Tja verkeerde zuinigheid die vloeibare pakking.

Vandaag de motorsteun eruit gekregen en de boel een beetje schoongemaakt onderaan.
 

Okki

Donateur
Ik begrijp helemaal niets van het verhaal, maar ik vind het knap dat iemand zoiets aan durft. Ik wordt al zenuwachtig als ik olie moet bijvullen.
 
Het is voor mij ook wel een beetje spannend omdat het de eerste keer is. Ik heb dan een klein beetje ervaring, omdat ik een jaartje een eigen bedrijf heb gehad met een vriend in Amerikaanse old en youngtimers. Hij was de ervaren monteur, maar ik kwam erachter dat dat een paar bruggen te ver was om er ook mijn loon uit te kunnen halen. Deed de eenvoudig dingen zoals remmen enz..
 
Vanmiddag spanner en waterpomp eraf gehaald. Waterpomp lekte zover ik kan zien bij het afdichtrubber. Zie eerste foto's.

Riem liep iets naar buiten toe zie ander foto's. Misschien door de spanrol. Ring zat tussen de spanrol en blok. Hoort dat zo? Of moet ie tussen bout en spanrol. Misschien komt het daardoor?
 

Bijlagen

  • IMG_2339.JPG
    IMG_2339.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 36
  • IMG_2340.JPG
    IMG_2340.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 41
  • IMG_2342.JPG
    IMG_2342.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 42
  • IMG_2343.JPG
    IMG_2343.JPG
    821,8 KB · Weergaven: 39
  • IMG_2346.JPG
    IMG_2346.JPG
    868,4 KB · Weergaven: 31
Bovenaan Onderaan