Kromme remschijven

kami

Nieuw lid
Citigo april 2013.
Bij de vorige beurt zijn mijn remschijven en blokken vervangen(35.000km) deze bleken krom te zijn.
Nu 15.000km later de volgende jaar beurt, merk dat de schijven weer krom zijn.
Zijn hier mensen bekend mee? Ik vind dit vreemd.
Ik wel verhalen aangehoord dat je niet op je rem moet gaan staan bij een stop licht, maar dat wuif ik weg. Dat zou betekenen dat een auto met automatische bak dit ook zou moeten hebben.

Ik zou graag willen weten of er meer mensen dit gehoord hebben en gehad hebben met een citigo.

Ik wil ook wat voer hebben om dit bij mijn dealer aan te dragen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Eerst moet echt worden vastgesteld of de remschijven ECHT krom zijn. Meten dus met een schuifmaat en meetklok op de auto of er slingering is in de schijf of verschil in dikte. Heel vaak gebeurt het, vooral bij voorzichtige rijders met weinig kilometers per jaar, dat, omdat er niet ECHT wordt geremd, dat de schijven hier en daar gaan glazen (Engelse uitdrukking verwant aan glass) Dat heeft als gevolg dat je het bekende schudden in het stuur krijgt bij het remmen.
Ook auto's die, omdat het tweede of derde wagens zijn, weinig worden gebruikt, kunnen omdat ze langer stilstaan last van glazing krijgen.: er komt dan eerst plaatselijk wat roest op de schijven> Dat remt onregelmatig> Er wordt voorzichtiger geremd> Het schudden wordt erger> Er wordt nog voorzichtiger geremd etc.
Probeer eens ECHT een aantal keren te remmen. Niet met blokkerende wielen natuurlijk, maar gewoon een aantal keren flink remmen bij een afrit of zo van 80 naar 20 of zoiets. Vaak gaat het over.
Mijn Faab moest recent vanwege een koppakking twee weken buiten stil staan. Remmen vast door het fijne weer van afgelopen dagen met veel condens natuurlijk door snel wisselende temperatuurverschillen. Ik moest even heen en weer fors gas geven voordat ik "Klonk!!" hoorde. De remmen - met name de achterrem- waren weer los. Voor was er het bekende schurende geluid met schokkend remmen. Ik moet toen wel een keer of tien ff krachtig remmen vanaf hogere snelheid voordat alles weer normaal was!
 

Caby

Forumguru
Klopt wat @Stripedkrijn zegt.

Ander probleem kan zij;
Zijn het geventileerde schijfremmen? (Tussenschot tussen binnen- en buitenkant van een remschijf). Bij mijn wagen was 1 remschijf (rechterkant) in de verkeerde draairichting geinstalleerd waardoor deze niet deftig geventileerd werd met oververhitting tot gevolg. Ik rijd al jaren hetzelfde en nu opeens, bij deze auto, zou ik 'slecht remmen'? Nee, dat was het probleem dus niet. Nu weet ik niet hoe dat zit bij een citigo natuurlijk.
 

kami

Nieuw lid
Grappige is wel dat als ik stevig rem, niet die trillingen voel. Rem ik heel licht, voel je duidelijk een aanloop.
Citigo heeft geen geventileerde schijven.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Caby: Ik verbaas mij over de linker en rechter remschijven. Ben dat eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen!
Heb een aantal grote Alfa's gehad en grote Renaults. Overal zaten gewoon rechte schotjes zonder draairichting in. Ik vraag mij trouwens af of het werkelijk veel verschil zou uitmaken in koeling. Wat ik uit ervaring wél weet is dat bij massieve remschijven deze inderdaad echt makkelijk kunnen kromtrekken. Ik heb dat bij een Opel Omega gehad en bij een oudere BMW 520. Het kan zijn dat after market schijven eerder krom trekken dan origineel Skoda.
Heeft te maken met niet voldoende laten verouderen van de gietstukken voordat ze uiteindelijk bewerkt worden.
Als je vroeger dergelijke schijven had en je liet ze bewerken nadat ze tig keer waren opgestookt en weer afgekoeld, dan had je geen problemen meer die schijven. Dan waren ze "uitgewerkt" Maar ja, wie draait tegenwoordig nog schijven na...
Net even gekeken: Gewicht van een Citigo remschijf is ongeveer 4,40 kg per stuk. Wat ik zie aan schijven is alles geventileerd en het verschil aan gewicht tussen de verschillende merken en uitvoeringen is niet groter dan 13 gram. Dat is dan voor de zogenaamde sportremschijven. Met extra gaatjes erin geboord. Dat scheelt volgens opgave 13 gram aan uitgeboord gietijzer. Ik vermoed, gezien het identieke gewicht op de gram af, trouwens zelf dat al deze gietstukken uit 1 en dezelfde fabriek komen.
Of ze een verbeterde koeling hebben wordt er wijselijk niet bij vermeld. Ik kan mij voorstellen dat er theoretisch wat verbeterde remstof afvoer plaatsvindt.
Zouden deze gaatjes dus werkelijk helpen??? Je ziet ze ook wel in spaak stuurwielen. Men noemt ze ook wel Speed Holes. Sommigen (veelal met petjes op) beweren dat je er werkelijk harder door gaat.:koffie:
 

Stripedkrijn

Forumguru
@kami: Jij was mij te vlug af. Als ik dat zo hoor dan zou ik nog even een paar daagjes wachten en wat forser remmen en kijken of het na die paar dagen beter wordt.
Ik zag trouwens dat de Citigo geventileerde schijven zou hebben. Wellicht bij de Basic uitvoering massieve schijven en bij andere uitvoeringen geventileerde??
 

vleier

Forumguru
@Caby: Ik verbaas mij over de linker en rechter remschijven. Ben dat eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen!
Heb een aantal grote Alfa's gehad en grote Renaults. Overal zaten gewoon rechte schotjes zonder draairichting in. Ik vraag mij trouwens af of het werkelijk veel verschil zou uitmaken in koeling. Wat ik uit ervaring wél weet is dat bij massieve remschijven deze inderdaad echt makkelijk kunnen kromtrekken. Ik heb dat bij een Opel Omega gehad en bij een oudere BMW 520. Het kan zijn dat after market schijven eerder krom trekken dan origineel Skoda.
Heeft te maken met niet voldoende laten verouderen van de gietstukken voordat ze uiteindelijk bewerkt worden.
Als je vroeger dergelijke schijven had en je liet ze bewerken nadat ze tig keer waren opgestookt en weer afgekoeld, dan had je geen problemen meer die schijven. Dan waren ze "uitgewerkt" Maar ja, wie draait tegenwoordig nog schijven na...
Net even gekeken: Gewicht van een Citigo remschijf is ongeveer 4,40 kg per stuk. Wat ik zie aan schijven is alles geventileerd en het verschil aan gewicht tussen de verschillende merken en uitvoeringen is niet groter dan 13 gram. Dat is dan voor de zogenaamde sportremschijven. Met extra gaatjes erin geboord. Dat scheelt volgens opgave 13 gram aan uitgeboord gietijzer. Ik vermoed, gezien het identieke gewicht op de gram af, trouwens zelf dat al deze gietstukken uit 1 en dezelfde fabriek komen.
Of ze een verbeterde koeling hebben wordt er wijselijk niet bij vermeld. Ik kan mij voorstellen dat er theoretisch wat verbeterde remstof afvoer plaatsvindt.
Zouden deze gaatjes dus werkelijk helpen??? Je ziet ze ook wel in spaak stuurwielen. Men noemt ze ook wel Speed Holes. Sommigen (veelal met petjes op) beweren dat je er werkelijk harder door gaat.:koffie:

volgens een artiekel op autoblog maken ze weinig verschil. alleen voor de afvoer van de stof. verder kunnen ze juist eerder gaan barsten

(heb het alleen van autoblog meer niet)
 

Caby

Forumguru
Ik verbaas mij over de linker en rechter remschijven. Ben dat eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen!
Heb een aantal grote Alfa's gehad en grote Renaults. Overal zaten gewoon rechte schotjes zonder draairichting in. Ik vraag mij trouwens af of het werkelijk veel verschil zou uitmaken in koeling.

Er is een reden waarom er een linker en een rechter schijf is en dat is omwille van de ventilatiekanalen die een bepaalde richting moeten draaien om de schijf te kunnen koelen. Bij zeer veel audi modellen (vag) bestaat er maar 1 artikel nummer voor beide schijven. Als je de oem remmen opzoekt van bijvoorbeeld een rs3, zie je al aan de foto dat het 2 dezelfde schijven zijn. Vergelijk dat met een zoektocht oem bmw m3 schijfremmen.
Het is ook altijd de rechter schijf die krom trekt...
Uiteraard gaat het om de kanalen binnenin maar de geboorde gaatjes geven een indicatie.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja klopt theoretisch natuurlijk wel. Zo heb je ook die geboorde schijven en schijven met sleuven erin. Theoretisch hebben die een bepaalde draairichting. Op YouTube kwam ik een filmpje tegen van een remmenspecialist die zelfs beweerde dat de draairichting van geventileerde slotted schijven in de praktijk niets uitmaakte bij de snelheden die onze auto's gemiddeld halen. Het zou feitelijk meer optisch zijn dan werkelijk noodzakelijk. Tenzij we werkelijk met de auto's rondjes gaan draaien op een circuit continu tegen de grens aan.
Ik vind jouw opmerking dat het ALTIJD de rechterschijf zou zijn die de mist in gaat echter beslist intrigerend. Voel eens na een langere rit of de velg van je rechter voorwiel warmer is dan van je linker voorwiel. Dat zou betekenen dat de remklauw rechtsvoor niet meer vrij loopt. Als de rem sleept voel je dat door de stuurbekrachtiging niet of nauwelijks meer, maar die schijf kan dan heel gemakkelijk bloedheet (!!) worden en daardoor gaan kromtrekken. Kijk ook eens naar het slijtagepatroon van de remblokken. Slijt de ene kant harder dan de andere kant??
 

Caby

Forumguru
De boringen of groeven maken idd ook niets uit. Het gaat om de kanalen tussenin. Daarom dat ik zei dat die gaten een indicatie kunnen geven over de draairichting.
Bij de ttrs, rs3 en ook bij de rs6, als de schijven overhit geraken, is het de rechter die is kromgetrokken. Blijkbaar bestaat de set uit 2x linkse schijven. Je moest eens weten hoeveel klachten ik al niet heb gekregen daarover. Je koopt een auto van +- €150.000 en staat na 25.000km al voor een 3e keer terug met problemen aan de remmen. 2x schijven en blokken vervangen. Vaak is gewoon de klacht 'trillingen aan stuur bij remmen'. Technieker kan achteraf vanalles verzinnen om maar niet te zeggen dat ze krom zijn getrokken. Ik persoonlijk vind het een schande van audi ma bon. Waarom is er geen terugroepactie op gekomen denk je dan? Omdat er te weinig mensen de rs'en echt gebruiken waarvoor ze 'dienen' en er dus niet genoeg klachten waren. Als de klacht pas na 2 jaar voorkwam werd het gezien als slijtage.
Gelukkig is er bij de laatste nieuwe modellen verandering in gekomen (voor zover ik heb kunnen zien toch).

Maar om nu even terug helemaal on topic te komen..

@kami Als je inderdaad geen geventileerde schijven hebt dan heeft mijn uitleg geen bijdrage kunnen leveren. Indien het toch zou zijn, zou ik de rotatie even controleren. En dan Striped zijn voorstel toepassen en zien hoe het evolueert.
 

vleier

Forumguru
Er is een reden waarom er een linker en een rechter schijf is en dat is omwille van de ventilatiekanalen die een bepaalde richting moeten draaien om de schijf te kunnen koelen. Bij zeer veel audi modellen (vag) bestaat er maar 1 artikel nummer voor beide schijven. Als je de oem remmen opzoekt van bijvoorbeeld een rs3, zie je al aan de foto dat het 2 dezelfde schijven zijn. Vergelijk dat met een zoektocht oem bmw m3 schijfremmen.
Het is ook altijd de rechter schijf die krom trekt...
Uiteraard gaat het om de kanalen binnenin maar de geboorde gaatjes geven een indicatie.

is het niet zo dat je als je een schijf besteld je ook gelijk de andere kant erbij neemt. Ik vervang namelijk beide zijden tegelijk. Zelfde geld voor de remblokken. als je kijk zie je ook maar 1 nummer maar je krijgt beide kanten toch.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@cab Natuurlijk heb je gelijk als je over Audi RS spreekt! Die worden, als het goed is is tenminste, voor een andere stijl rijden gebruikt dan boodschapjes halen bij de suup als het regent. Ik heb jouw post verkeerd begrepen en ik dacht dus dat het Citigo schijven betrof terwijl het voor een groot deel over roodgloeiende Audi RS remschijven gaat. Daar gelden inderdaad andere normen en waarden voor. Ook zullen die RS schijven in een andere prijsklasse vallen dan Citigo schijven.:D
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Vleierij Natuurlijk dien je altijd twee schijven op 1 as tegelijkertijd te vervangen. En dan de remblokken erbij vervangen.
Dan kan alles mooi tegelijkertijd op elkaar inlopen en dan heb je maximaal effect.
Daarom dien je bij nieuwe remblokken vervangen in het begin nog wat voorzichtiger te rijden. Zeker met oudere remschijven met groeven erin.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Caby . Ik kom nog even terug op uw kromme rechter voorwiel schijf.
Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid van een naaf die niet goed is. Dan is weliswaar een nieuwe schijf gezet met nieuwe blokken maar omdat dat allemaal nog nieuw is zal dat nog op elkaar moeten inlopen. Als dan het volle contact is gemaakt wordt pas duidelijker dat de schijf krom is omdat e.e.a. niet meer zo flexibel is. Het verschil in flexibiliteit wordt dan veroorzaakt door o.a. een dikkere remvoering die nog de volledige ruwheid van het machinale bewerken hebben.
Mocht het weer eens aan de orde komen: een meetklok tot op 0.01 mm op de binnenkant van de naaf klemmen zodat de slingering van de remschijf gemeten kan worden. Dit zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde. Ook met een digitale schuifmaat op verschillende plaatsen de dikte van de schijf opmeten.
Ik zou van al deze tests even een filmpje maken zodat de dealer kan zien wat er aan mankeert. :jaja:
 

Caby

Forumguru
Er zijn inderdaad verschillende elementen en factoren die het schudden van het stuur veroorzaken. Mij hebben ze meteen gezegd dat de schijven krom waren en dat dat niet zo uitzonderlijk was bij zo'n wagens. Ik ben overgestapt naar Tarox schijven met oem brembo remblokken. Geen oem schijven meer voor mij. (toch niet op deze wagen). Uiteraard moeten deze ook correct geinstalleerd en ingereden worden voor een optimale werking. Hopelijk komt het niet meer aan de orde ;)
 

Stripedkrijn

Forumguru
. Mij hebben ze meteen gezegd dat de schijven krom waren en dat dat niet zo uitzonderlijk was bij zo'n wagens

Kijk, dat vind ik net zoals u het hele ergerlijke aan deze zaak. Men schaft zich een dure koets aan en dan is er een aftersales om van te huilen. Enerzijds huilen vanwege machteloosheid en anderzijds vanwege woede en ongeloof dat hier zo gemakkelijk een autofabrikant zijn eigen naam te grabbel gooit. Dit zijn namelijk story's die de ronde doen. En terecht!!
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat en natuurlijk ook of deze andere schijven zich goed zullen houden.
Nog even een vraagje: wat kostten nu ongeveer zo'n set schijven en blokken voor de RS??
 

Caby

Forumguru
Schijven en Blokken

Plus dan nog van die slijtagesensoren. Pakt alles bij elkaar +-1300 inclusief btw. Plaatsing doe ik zelf.

Laat je de originele zetten bij de dealer dan ben je iets meer kwijt maar met plaatsing (€1400)
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Ai, dat vermoedde ik al! Ja dan kan ik mij voorstellen dat u kwaad wordt. In plaats van dat er door de garage positief meegedacht wordt. Het kan natuurlijk ook zijn dat de technische kennis daar gewoonweg niet aanwezig is om een goed oordeel te kunnen geven. Hoe vernuftiger een auto geconstrueerd is hoe hoger gekwalificeerde mecaniciens er nodig zijn.
Dat kon je heel goed zien bij de Citroën SM. Die met die Maserati motor. Die moest onderhouden worden in garages waar normaal gesproken aan 2CV en DS werd gesleuteld. De motor kon alleen door een Maserati-monteur worden geserviced. Ja, dan komen de problemen nietwaar!?
 
  • Leuk
Waarderingen: Caby

vleier

Forumguru
Nog even een vraagje: wat kostten nu ongeveer zo'n set schijven en blokken voor de RS??

Ik heb uit eigen overweging zelfs een andere gekocht en gemonteerd. Bevallen me veel beter en het ziet er ook mooier uit. Het is wat duurder maar nu ken ik mijn rijstijl. Het koste 1200 euro ongeveer in aanschaf en plaatsen. En alleen de voorremmen.
De achter remmen zijn wel gewoon standaard.
 
Bovenaan Onderaan