Krakend koppelingspedaal

willemk

Senior Member
beste forumleden,

Ik heb sinds een aantal maanden een krakend koppelingspedaal. Als de auto nog koud is geen krakend pedaal. Heb ik 25km of meer gereden en is de boel goed warm dan kraakt het pedaal bij intrappen. Het krakende geluid is ook voelbaar in je voet. Klinkt niet lekker en geeft afbreuk aan voor de rest goede kwaliteit van de auto. Het betreft overigens een 1.4 tsi act van 2015 met nu 54000km.

Is dit een bekend probleem?
 

Michel

Forumguru
Mijn Superb van de tweede generatie had dit ook. Een controle bij de dealer leerde dat het mechanisme ging kraken door slijtage. Bij mij was het zo nu en dan aanwezig, dus ik heb het zo gelaten. Het was geen voorteken dat het mechanisme het ging begeven. Naar het schijnt komt dit geluid van de geleiders, hoewel ik altijd in de veronderstelling was dat de bediening niet meer via een kabel, maar op basis van vloeistofdruk plaatsvindt.
 

willemk

Senior Member
Dank je @Michel voor je reactie. Toch denk ik dat iets te droog staat en gesmeerd moet worden. De kilometerstand kan in mijn beleving geen slijtage zijn. Sta ook dagelijks niet in de file, dus koppelingpedaal wordt niet extreem gebruikt.
 

Michel

Forumguru
Bij mijn Superb leek het er ook op alsof er smering nodig was, maar insmeren hielp niet echt. Dat werd toen ook al door de garage gezegd. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn auto toen al een stuk meer had gereden, ik schat in dat dit rond km stand 120.000 is geweest. En mijn Superb zag voornamelijk snelweg, dus het koppelingspedaal is niet zeer intensief gebruikt.
Het geluid viel niet altijd op en was soms ook gewoon een tijd weg, vandaar dat ik er niet veel extra tijd, moeite en geld in heb gestopt.
 

willemk

Senior Member
Mijn probleem is over, voor wie het ook een keer mocht ervaren. Hulpcilinder op de versnellingsbak is gesmeerd. Daar zat het euveltje. Accu moest er even uit anders kan je er niet bij. Half uurtje werk. Hoort niks meer. Ook pedalen zijn voor zekerheid ingespoten. :yeah:
 
Bovenaan Onderaan