Krakend geluid (wrijving) elektrische achterklep

Remleiding

Nieuw lid
Beste forumleden,

Wij hebben een Skoda Superb uit 2016 met een electrische achterklep, echter als je deze open of dicht doet, dan hoor je een soort krakend geluid.

Het klinkt een beetje alsof er wrijving is tussen de ronde kunststof dempers/veren en dat dit 'gesmeerd' zou moeten worden. Het lijkt me echter niet zomaar de bedoeling om daar iets tussen te gaan smeren.

Heeft iemand enig idee hoe je dit krakende geluid weg kunt halen? Hij functioneert verder prima, maar het klinkt toch iedere keer alsof de auto bijna uit elkaar valt ;)

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Heb er zelf ook last van met manuele klep op een oudere Superb, vooral in de winter piept en kraakt het wel eens, wat silicone spray erop en het blijft een poosje weg.

Remleiding

Nieuw lid
@JeSko

Ik denk alleen wel dat het iets anders is bij een electrische klep. Het zijn een soort ronde kunststof dempers die je (lijkt mij) niet zomaar ik kan smeren.

Het is anders als je een metalen stang/demper hebt.

Maar sowieso bedankt voor je reactie.

EdK

Forumguru
Zou beginnen met alle scharnieren en bewegende delen van je klep in te spuiten met teflonspray.
En tijdens het spuiten eens kijken of er geen losse bout/moet verbindingen zijn !?
Maar als inderdaad een kwestie is van hier en daar wat vet dan zou het op korte duur langzaam moeten verdwijnen dat geluid !

Remleiding

Nieuw lid
@EdK

Ik ga dat eerst eens proberen en het even een paar dagen aankijken dan. Is er nog een voorkeur voor teflon of siliconen spray? De hulzen zijn beide van plastic namelijk dus het moet niet gaan bijten in het kunststof

Remleiding

Nieuw lid
@EdK

Helaas heeft het niks geholpen. De plastic hulzen zitten ook redelijk los dus er lijkt niet echt spanning op te zitten. Het lijkt dus meer binnenin te zitten, maar geen idee of ik daar ook op een manier kan smeren.

Wel zit er een soort klein gaatje bovenin. Kan ik daar toevallig teflon/siliconenspray in spuiten? (Zie afbeelding)

IMG_20210824_145310.jpg

EdK

Forumguru
Zoals gezegd zou ik beginnen met de scharnieren van de klep zelf en de scharnierpunten ( kogelgewrichten van de dempers.
Wat er achter die hoes zit bij jou weet ik niet en kan derhalve ook niet zeggen of het kwaad kan of je dus vet in dat gat kunt spuiten...

Bovenaan Onderaan