Krakend geluid bij de voorste schokbrekers

Hallo,

Nog een vraagje. Mijn O1 maakt een krakend geluid bij de voorste schokbrekers. Voornamelijk bij drempels, maar ook gewoon bij in- en uitveren tijdens het rijden. Het is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Mijn vaste monteur vertelde dat dit een standaard feature ;) van de schokbrekers is. Kan toch niet waar zijn....

Ik moet wel zeggen dat de starlet die ik vroeger heb gehad dit verschijnsel ook had. En de carina II van een oom ook.

Wat is jullie ervaring?

Mario
 
Ik heb er ook last van bij mijn auto. Het is echt alleen met warm weer. Voorlopig zullen we er geen last van hebben met die regen. Ik begin er al een beetje aan te wennen.
 

purk

Senior Member
misschien heb je last van een stabilatorstang of koppelstangen die kraken, kom je snel achter door de koppelstangen los te halen en te gaan rijden.
 
Ik heb dit probleem ook voorgehad afgelopen zomer, alle verbindingen van de stabilatorstang en koppelstangen (rubbers) ingespoten met kruipolie en probleem was opgelost...

Cheers

B
 

bing69

Actief lid
Ik heb dit probleem ook voorgehad afgelopen zomer, alle verbindingen van de stabilatorstang en koppelstangen (rubbers) ingespoten met kruipolie en probleem was opgelost...

Cheers

B
Ik rij nog een paar weken in een Kia Carens, toen die net nieuw was begon ie ook te kraken. Inspuiten hielp telkens tijdelijk. Garage heeft toen iom de importeur rubbers van een andere kwaliteit gemonteerd. (stabilisaterstang). Sindsdien is het over. (3 jaar nu)
 

Turbohenk

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb ook dezelfde ervaring. Zowel met mijn eerste als twee octavia.
Allebij nieuw gekocht en naar twee jaar begint het te kraken.

Mijn eerste Octavia heb ik toen uitgebreid door een ANWB technostation laten onderzoeken. Conclusie was krakend geluid kan voor sommigen irritant zijn maar kan geen kwaad voor de auto of het onderstel.

Rubbers zijn droog. een kwestie van goed invetten.
 

asto

Lid
Hoi Mario,

Afgelopen zomer is bij mijn O1 ook de stabilisatorstang vervangen. Daar ik m'n auto afgelopen april gekocht heb viel het nog onder de garantie.
'k Was een enkele week daarvoor ook al bij de dealer geweest. Er zijn toen wat rubbers ingespoten, maar dit was geen oplossing.
Na een testrit door de monteur werd er direct besloten om de stang te vervangen.

'k Hoop dat je wat met deze info kunt.

groet,

Arjo
 

Roel

Lid
Precies hetzelfde bij mij. Ook ik ben hiermee naar de dealer geweest en deze gaf aan dat het probleem is opgelost, wat op dat moment ook zo leek. Echter na 4 weken klinkt het weer als daarvoor. Ook ik heb nog garantie en ik zie nu het liefst dat de boel vervangen wordt. Dus..... terug naar de garage.
 

ReverendNL

Nieuw lid
Wat dit betreft ben ik het met Turbohenk eens,

Mijn O1 is bij een van mijn vrienden in onderhoud, hij is al 14 jaar VW monteur, en ook hij zegt dat het alleen maar de rubbers zijn. Hij spuit ze bij de eerstvolgende beurt in en klaar is klara...

Ook vertelde hij mij dat klanten bij beurten enorm het geld uit hun zakken geklopt wordt. Voor dit probleem had ik zo 100 euri moeten betalen bij de dealer onder het mom van 'we hebben echt moeten zoeken maar het is nu opgelost. Dit en dat vervangen..'

Liever de dealer? dach het nie...
 

purk

Senior Member
raar dat jij je auto dan wel bij een monteur van een dealer in onderhoud hebt................. toch liever de dealer?
 

ReverendNL

Nieuw lid
Een vriend betaal je niets, behalve de onderdelen.
De dealer betaal je altijd teveel...

Ooit wel eens gemerkt dat je bij een beurt toch voor het vullen van ruitenwisservloeistof betaald ondanks dat deze vol was?
Is mij bij meerdere dealers gebeurt en als ze je voor die zielige 5 euro al oplichten...
 

purk

Senior Member
ja dat staat vast op een onderhoudspakketje, dan moet je dat melden.

Vaak gaat dat onbewust door de die gene die de rekening maakt of dat de monteur vergeet te melden dat het tankje vol zit, en dus wel afgeboekt wordt.

Niet gelijk ervan uit gaan dat je opgelicht wordt bij een dealer, ze zijn niet allemaal het zelfde.

Ik bedoelde alleen maar, je brengt de auto wel bij iemand met een VW achtergrond ( 14 jaar ervaring ) omdatje dan zeker weet dat hij er verstand van heeft, dus niet naar iemand van een universele garage.

Dus toch liever de dealer.

weet jij eigenlijk waarom een dealer zo duur moet zijn?????

Personeels kosten, pand en apparatuur

Gratis vervangend vervoer, omdat niemand meer zonder auto kan. ( en hem dan niet afgetankt komen terug brengen, omdat ze maar 5 kilometer hebben greden.)

Apparatuur die aangeschaft moet worden, denk daarbij aan allerlei speciaal gereedschappen (duur), testkasten en meters en ga zo maar door....

Opleidingskosten van het personeel(curcussen,trainingen), elke twee jaar apk examen, stek (airco), alarmcertificaat. en ga zo maar door......

vergeet de mobilteidsservice niet, als je weet waar ze allemaal voor bellen dan weet waarom de dealer zo DUUR moet zijn.

En dat hoeft jou vriend niet te betalen!
 

Desperado

Forumguru
Vaak gaat dat onbewust door de die gene die de rekening maakt of dat de monteur vergeet te melden dat het tankje vol zit, en dus wel afgeboekt wordt.
Ik heb ook 4 jaar bij 2 dealers gewerkt en dat klopt precies.
Net als klein materiaal, dat staat er vaak ook standaard op.
 

Gieliovd

Forumguru
Een vriend betaal je niets, behalve de onderdelen.
De dealer betaal je altijd teveel...

Ooit wel eens gemerkt dat je bij een beurt toch voor het vullen van ruitenwisservloeistof betaald ondanks dat deze vol was?
Is mij bij meerdere dealers gebeurt en als ze je voor die zielige 5 euro al oplichten...
Heb vóór afgelopen beurt het tankje tot de rand gevuld, en hij is niet bijgevuld bij de dealer, ook niet op de nota kunnen vinden.

Viel mij reuze mee.

Maar ja, er staan wel 2 andere dingen op waar ik het niet mee eens ben á 150 euro.
 

purk

Senior Member
Heb vóór afgelopen beurt het tankje tot de rand gevuld, en hij is niet bijgevuld bij de dealer, ook niet op de nota kunnen vinden.

Viel mij reuze mee.

Maar ja, er staan wel 2 andere dingen op waar ik het niet mee eens ben á 150 euro.

Als ik jou bericht elder op dit fijne forum zie staan, dan denk ik indderdaad dat jij de dupe bent van een garage die niet weet wat hij doet en maar dingen vervangt onder het motto van dat heb ik eerder al eens meegemaakt dus zal het bij deze ook wel zo zijn. en dus dingen heeft vervangen zonder echt goed te kijken.
 

Gieliovd

Forumguru
Als ik jou bericht elder op dit fijne forum zie staan, dan denk ik indderdaad dat jij de dupe bent van een garage die niet weet wat hij doet en maar dingen vervangt onder het motto van dat heb ik eerder al eens meegemaakt dus zal het bij deze ook wel zo zijn. en dus dingen heeft vervangen zonder echt goed te kijken.
Helaas heb ik daar ook het idee van. Ik heb contact opgenomen met de dealer en vermeld dat niet de afspraken zijn en ik een nieuwe nota verwacht met het juiste bedrag erop. Voor die tijd betaal ik helemaal niets.

Ze hebben met de beurt trouwens ook het linker draagarmrubber vervangen omdat hier iets mee was. Gescheurd geloof ik. Zelf heb ik er nooit erg in gehad met vaag sturen of gekraak.

Als dit alles voorbij is met de dealer denk ik dat ik maar eens ga kijken bij een andere dealer voor het volgende bezoek.
 

purk

Senior Member
vraag de volgende keer of ze de onderdelen willen bewaren, of laat er als je er niet alle vertrouwen in hebt door iemand anders naar kijken.

Ik heb al eens een keer meegemaakt, dat ze bij de kwikflut een auto hadden afgekeurt op punten waar hij helemaal niet op afgekeurt had mogen worden.
Ik vroeg toen aan die klant of hij ook een apk formulier had met de afkeurpunten, dez had hij niet gekregen omdat ze hem niet hadden afgemeld.( dit moet ook al keur je hem af) dus heb ik hem maar goed gekeurd. klant die wel blij is met de dealer en graag iets extra's betaald, voor alle extra's die de dealer hem bied.
 

Gurbe

Nieuw lid
Krakend geluid

Ook last van gehad; alleen de stabilisatorrubbers vervangen en het probleem was opgelost. Maar het kan natuurlijk ook van de schokbrekers komen. Hou ook de lagers waar de schokbrekers boven in zitten in de gaten. Mogelijk een beetje Teflonolie op de zuigerstang van de schokbreker spuiten en dan nog eens horen of het kraakt! Suc6 er mee!!!
 
Bovenaan Onderaan