Krabben vooruit aan de binnenkant, wat nu?

EJS

Forumguru
Ik las net nog op het internet dat er ook problemen kunnen zijn met de kit van deuren en dat je die opnieuw moet afkitten. Kan dit ook het probleem zijn?
Ik heb dat eens gehad bij een bmw. Was inderdaad het folie wat er voor zorgt dat het water aan de buitenkant vd deur blijft los gegaan. Dit toen opnieuw gekit/geplakt en probleem was weg. Geen idee of het ook een bekend euvel is bij dd octavia 2.

Tees

Donateur
Voor zover mij bekend kwam dit euvel alleen voor bij de F1 (en wellicht ook de O1?) ten gevolge van een ongeschikte soort pakking/afdichting. Bij de O2 is dit geen bekend probleem, wat niet wegneemt dat het wel daaraan kan liggen.

Waar zou ik zo een deurrubber kunnen aankopen? Ik ga ervan uit dat die deurrubber zelf te vervangen is?

Net de rubbers nog eens gaan controleren met een fles water bij de hand. De rubber rechtsachter sluit veel minder goed aan dan links. Zie foto’s.

Alles was volledig droog en nadat ik wat over heb gegoten was er toch wat water op de dorpel en dat van gewoon wat water te gieten.

Bijlagen

• IMG_2025-02-02-172507.jpeg
    IMG_2025-02-02-172507.jpeg
    304,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_2025-02-02-172531.jpeg
    IMG_2025-02-02-172531.jpeg
    318,2 KB · Weergaven: 18
  • IMG_2025-02-02-172601.jpeg
    IMG_2025-02-02-172601.jpeg
    355,8 KB · Weergaven: 18

Tees

Donateur
Water op de dorpel is gebruikelijk en niet erg. Dat is namelijk de normale afvoerroute van t water dat binnenin de deur terecht komt (bijv via de ruitenlikkers). Als het binnen de rubbers komt, dan is er wel een probleem, daar hoort t droog te blijven.

pkrijgsman

Actief lid
Even een andere route, als je rijdt in de wintermaanden, zet je dan je airco ook bijtijds uit? Dat condensor etc kan drogen? Want vocht onder je deurmat achter, lijkt mij niet logisch dat t gelijk op je voorruit rijpt. Dan zou de achteruit, of beter, een zijruit, logischer zijn?
Mijn tip: alles goed(!) Droogmaken, bijv middagje in de zon parkeren, ramen 3cm open, vloermatten eruit. Als alles droog is terugleggen, vochtvreter in de auto (1kg herbruikbaar bij de Action is 5 piek), zorgen dat je de airco steedd tijdig uitzet, ook bij korte ritjes. En vochtige spullen (jas?) Niet in de auto laten liggen...
Het is n wat oudere wagen, net als oudere huizen kun je sneller met vocht te maken krijgen...

Neemt niet weg dat de tips van @Tees zeker harte genomen kunnen worden

PizzaPieter

Donateur
Horizontale of diagonale delen zullen sneller bevriezen dan verticale delen. Deze delen verliezen sneller warmte en vochtdeeltjes zullen op die oppervlaktes sneller rijpen.
Vocht van de rechtsachtervloermat zal, voordat het op welk raam dan ook komt, eerst als dampvorm moet opstijgen voor het ergens neerslaat. Als de voorruit als eerste koud genoeg is om te zorgen voor de omzetting van damp naar vloeibaar naar vast (of in één keer als de omstandigheden ideaal zijn) dan kunnen díé dampdruppels niet meer bevriezen op de rechterachterruit.

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een idee waar de afvoerslang van de airco is aangesloten en langs waar die loopt? Zit de aansluiting van de afvoerleiding hiervan bij de interieurfilter?

PizzaPieter

Donateur
Mee eens, @PizzaPieter maar waarom dan alleen de voorruit? De achterruit heeft ook n flinke hoek bij de O2
True. Weet niet of TS een hatchback of station heeft. Mss geeft hoedenplank andere warmte af dan dashboard, maar ik vermoed dat dat niet het verschil gaat maken

Kant waar wind vandaan komt kan dan wel weer verschil maken

Bovenaan Onderaan