Koude windvlaag bij insturen bocht

Base77

Senior Member
Afgelopen week viel het me op dat ik, terwijl de verwarming op verwarmen staat er een koude lucht (windvlaag) door de auto gaat als ik instuur voor een bocht. Zodra ik weer recht rij is het weer een warme luchtstroom. Ik voel het op mijn rechter bovenbeen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik rij altijd met A-C op automatisch.
 

Stuiver

Forumguru
Ik heb het ook, in de Superb. Maar alleen in de eerste gedeelten van een rit.
Mijn verklaring is dat de warme luchtstroom in een bocht ook last heeft van de middelpuntvliegende kracht, en afbuigt net als alles en iedereen in de auto. Daarna voel je dus even niet de warme luchtstroom, maar de koude lucht. Als je vervolgens weer recht rijd, voel je weer de warmere...

Gr,
Jarno
 

EdZ

Donateur
Ken ik van m'n Focus, Roomsters en huidige Leon. Wat Stuiver zegt denk ik. Maar ik kan me niet herinneren dat ik het vroeger ook had in de Vento en de eerdere auto's.
 

Base77

Senior Member
@Stuiver Dus de auto gaat naar rechts en de lucht gaat rechtdoor, zeg maar? Ik weet niet hoor.

Ik denk toch dat het iets anders is.

<edit1>
Hier staat trouwens nog een topic erover: https://www.skodaforum.nl/forum/i/autoventilatie-vraag.10635/
</edit2>

<edit2>

en hier nog eentje: https://www.skodaforum.nl/forum/i/koude-lucht.29367/page-2
Jemig
</edit2>

Bedankt. Zal deze is doorlezen. Hoe vinden jullie toch zo makkelijk “oude” topics. Ik ben een kwartier aan het zoeken geweest of ik iets kon vinden maar zonder resultaat.
 

Stuiver

Forumguru
@Stuiver Dus de auto gaat naar rechts en de lucht gaat rechtdoor, zeg maar? Ik weet niet hoor.

Ik denk toch dat het iets anders is.

Nee, niet echt: de auto gaat naar rechts dus de lucht wordt naar links geslingerd. Die verplaatsing, en het feit dat jouw lichaam zich niet verplaatst (jij gaat eerder tegenhangen in de bocht) zorgt dat jij buiten de verwarmde luchtstroom zit. Bij rechtdoor herstelt de situatie zich.
 

dhe019

Actief lid
Ik heb het ook, in de Superb. Maar alleen in de eerste gedeelten van een rit.
Mijn verklaring is dat de warme luchtstroom in een bocht ook last heeft van de middelpuntvliegende kracht, en afbuigt net als alles en iedereen in de auto. Daarna voel je dus even niet de warme luchtstroom, maar de koude lucht. Als je vervolgens weer recht rijd, voel je weer de warmere...

Gr,
Jarno
Ik heb 't het ook en bovenstaande zou ook mijn verklaring zijn. Voornamelijk dan met bochten naar rechts dus (want de koude lucht is zwaarder en gaat naar de buitenbochtkant).
 

tist

Actief lid
Heb dat ook al opgemerkt, en dat bij alle 3 skoda's die ik al heb gehad, voordien met andere merken niet.
Die vorige merken hadden enkel maar een regeling van koud naar warm, en geen temp sensor o.i.d.
Wil nog wel meegeven dat ik dat bij Mercedes ook met temp sensoren e.d. nooit heb opgemerkt.
 
Bovenaan Onderaan