Koude lucht

foxxie2

Senior Member
Mijn schoonvader rijd een fabia3. En nu merken we dat voorin rond kniehoogte er een soort koude luchtstroom is. Auto bij de dealer geweest om te controleren of er niet toevallig een slang af ligt maar dat is niet het geval. Dealer merkte het gelukkig zelf ook. Nu waren we benieuwd of er meer mensen last van hebben? Het is geen ramp maar soms wel erg irritant.
 

turboturbo

Forumguru
Is dat alleen waarneembaar als de auto rijdt (rijwind)? Of voel je het ook als de auto stil staat. Is er een verband met hoe hoog de aanjager staat? Of airco* / kachel?

*heeft de auto airco?
 

foxxie2

Senior Member
zover ik van hem begreep alleen met rijden. en is niet dat je een wind of iets voelt maar op kniehoogte word gewoon niet warm.
 

turboturbo

Forumguru
Nee maar dan kunnen vermoedens van tocht (bijv opening ergens in het schutbord oid?) uitgezocht worden.

Er kan ook een temperatuur sensor of klep niet goed z'n werk doen...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Kan ook onder tunnel/middenconsole vandaag komen (via opening voor versnellingspook), of bij het interieurfilter.
 

foxxie2

Senior Member
Dat van midden console is een goede. Maar aangezien het dsg is zou ik zeggen dat het niet snel kan. probleem is alleen de je geen koud wind stroom voelt maar wel dat rond de knieën niet warm word. Geen andere rijders die er last van hebben,
 

Monteurtje

Forumguru
Klacht is dus als ik het goed begrijp dat je in een bepaald stuk, rond de knieën, geen luchtstroom hebt uit de ventilatierooster.
Je eerste en laatste bericht zijn namelijk nogal verschillend.
Als de dealer dat ook gemerkt heeft, dan kan die dat ook bij een andere Fabia III testen, heeft die het ook dan is het constructief.
 
Mij is het een aantal keren opgemerkt ja . Net als me bij oude O2 , een koud windje als ik de bocht om gaat en de wind komt bij de versnellingspook vandaan .
Nu de bij de DSG hendel . Heb ook gemerkt dat als ik de kachel ook op voeten heb staan het minder of niet voorkomt .
 

fanSkoda-VW

Donateur
Hee, een klacht over luchtstroom. Ik heb ook een probleem. Ik denk dat de deur niet goed sluit.
Want als ik op de snelweg ben hoor is storend geruis bij mijn oor/'fluitende' lucht. Druk ik het portier in de hoek wat naar buiten dan veranderd het geluid.
Herkenbaar misschien?
De claxon klinkt zelfs zielig, absoluut niet wat je mag verwachten. Wordt dan ook alsnog bij de dealer aangekaart.
Na 10 maanden F3C moet ik toch zeggen dat ik méér problemen tegenkom dan bij mijn F1C en F2C.
En als ik ook over de andere modellen e.e.a. lees dan lijkt wel of de kwaliteit minder geworden is. In ieder geval meer opmerkingen en problemen. Herkenbaar?
grts
 
Laatst bewerkt:

foxxie2

Senior Member
Als de auto terug is van de spuiter zal ik is even gaan zoeken rond de pook onder het rijden. Dat van de deur gaan zeker even controleren.
 

Kogamyata

Senior Member
In mijn F2 heb ik er ook zo nu en dan last van. Soms is het met alleen warme lucht op voeten over, soms met boven en onder warme lucht. Het heeft denk ik te maken met hoe hoog de ventilator staat. Als je hem net als ik veel op 22 gr.C. zet en de vent. in stand 1 of 2, dan is op 'n gegeven moment de binnentemp. bereikt/verzadigd. De warme lucht schiet dan nog even door, om meteen daarna iets gaan te koelen want de sensor voelt bv 22,5 gr.C.
Daar, en dat vind ik 'n tekortkoming, je niet meer warme lucht beneden en koudere boven kunt zetten, heb je af en toe en soms heel lang thv idd de knieën 'n iets koudere - minder warme- convectiestroom die je knieën afkoeld. Ook achterpassagiers voelen af en toe vervelende koude lucht werveling, die je dan met knopje H/L aan/uit en ventilator hoger/lager juist moet zien te krijgen. Maar over het algemeen als je er wat mee speelt, komt 't goed. Maar teveel sensoren en electronische systemen is niet de beste weg. Eenvoud met iets meer warmte of juist koude (kraan) en warmtetransport naar voeten achter, is de beste oplossing. Maar dan zijn we weer terug in de 1970er jaren en toen was roest weer het grote probleem.

Fijn dat je dit aankaart wat dat is vaker 'n probleem maar niet alleen bij Skoda (Fabia).
 

foxxie2

Senior Member
Donderdag gaat de Fabia weer naar de Dealer. De verkoper heeft recht pas mee gereden en merkte het ook. Dat moment erna direct een andere fabia 3 gereden en daar was duidelijk niet te merken. Zijn nu wel zover met voelen en proberen dat we duidelijk merken dat middenstuk dashboard ook kouder is. Lijkt net alsof er een slang afligt of er een of andere afsluiter en of klep niet mee werkt. Dus we wachten het af.
 

foxxie2

Senior Member
De fabia is vandaag bij de dealer geweest. Die hebben na nog paar dingen te controleren wat het niet bleek te zijn. Contact gelegd met pon. Die de monteur wat controles liet uitvoeren en bleek er een regelklep niet goed te werken. Blijkbaar toch iets van bekende storing want na een software update is het probleem opgelost. Alle lof gaat naar holsch Lelystad die het probleem herkende.
 

oco1979

Forumguru
regelklep was me eerste gedacht als ik je probleem leesde.
Nu verder gelezen,zie ik dat dealer het gevonden heeft.
Mogelijks met een foutmelding.
 

foxxie2

Senior Member
@oco1979 er was dus geen foutmelding. Nu doet die naar software update het niet continue meer. En als die wel doet dan verandert het elke keer van plek. Dus die klep is wel druk aan de gang.
 

oco1979

Forumguru
Dan lig het aan sturing van de klep.
comfortmodule,vocht in de stekkers of ecu zelf.
deze onder de bestuurderszetel?

Eventueel simulatie doen via actuatoren aansturen

zo weet je of klep het doe

afhankelijk van temperatuursensor ook

zo temperatuursensor,zowel voor motor,buiten,airco,verwarming,enz kan toch defect zijn zonder foutcode.

Zolang die binnen de normwaarde is,zal die geen foutmelding geven.


Via parameters eens bekijken.

zit ook met canbus,communicatie tussen de ecu's,modules.

Tis tegenwoordig denkwerk
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
nog een tip :

geen foutcodes aanwezig,kan mogelijks iets mechanisch zijn,stang los,vooral bij iets oudere wagens zijn er niet overal controle-sensoren
 

foxxie2

Senior Member
Ik snap jou ideeën. Maar bij auto van nog geen jaar oud en een probleem dat er bijna van begin in zit. Is het meer wat voor dealer en pon. Zoals nu op lijkt werkt het nu zelfde als op andere fabia 3 modellen die bij de dealer stonden.
 
Bovenaan Onderaan