Kostprijs onderhoud skoda

Rolle

Senior Member
Hoi allemaal,
Zoals jullie in een andere post kunnen lezen wordt mijn nieuwe Octavia eind september normaal gezien geleverd.

In België (weet niet hoe het zit voor Nederland) kan er voor een nieuwe Skoda (of max. 1j of 15.000km) een onderhoudscontract afsluiten (WeCare). Hier zitten dan alle kosten in (behalve banden) en je betaald een vast bedrag per maand.
Ik zou echter graag weten wat de gangbare prijzen zijn voor onderhoud en evt. reparaties buiten garantie zodat ik een inschatting kan maken of deze formule interessant is voor mij. :koffie:

Alvast bedankt voor de info.

Fabia

† In Memoriam
Wat betaal je daar per maand voor? Bedenk wel dat je in principe de tijd weinig kosten zal hebben aan onderhoud. E.e.a. hangt natuurlijk of van af hoeveel je per jaar rijdt. Zit er op het onderhoudscontract nog restricties i.v.m. de km stand?

nemo

Senior Member
max. 1j of 15.000km

Wat betaal je daar per maand voor? Bedenk wel dat je in principe de tijd weinig kosten zal hebben aan onderhoud. E.e.a. hangt natuurlijk of van af hoeveel je per jaar rijdt. Zit er op het onderhoudscontract nog restricties i.v.m. de km stand?

Ben eerder benieuwd naar de prijs. In het eerste jaar zal er nog niet zoveel kapot gaan..

EdK

Forumguru
Hou 1 ding voor ogen, je krijgt niets gratis ! Men zal er altijd aan verdienen anders begint men hier niet aan !!
Hou er ook rekening mee dat je de eerste 2 jaar zo en zo garantie hebt op onderdelen en ook de montage ervan !
We praten hier trouwens over de kleine beurt ( 15.000 km ) of max een jaar !! Dus maw als jij 30.ooo km rijdt per jaar is de grote beurt alweer voor eigen kosten want je bent die 15.000 km al voorbij !!

Wel als ik het zo lees dan is het voor mij een grote luchtballon waar ik niet aan zou beginnen !

Het is net als hier met witgoed waar je een verlengde garantie periode op kan aanschaffen ! Iets wat ik ook nooit zal doen omdat het pure geldklopperij is !!

Hoop dat je wat aan deze opmerking hebt om tot een besluit te komen !!
Laat ik wel voorop stellen dat ik je nergens toe wil dwingen en dat je je eigen keuze moet maken !!

Fabia

† In Memoriam
http://www.wecare.be Volgens mij is het voor een nieuwe Skoda of eentje die maximaal 1 jaar oud is of maximaal 15.000 gereden heeft. Daarna kan je dus geen onderhoudscontract meer afsluiten. Als ik 'm bereken op de site voor mijn huidige FII bij een loopduur van 3 jaar maximaal 60.000 dan betaal ik per maand € 32,17. Dus geen denken aan dat ik zo'n onderhoudscontract zou afsluiten.

Rolle

Senior Member
Zulk een contract kan je effectief alleen aflsuiten voor een auto van max. 1 jaar of 15.000km. De looptijd bepaal je zelf (max. 12j of 300.000km)

De maandelijkse prijs hangt af van de looptijd en km stand. Ik doe ongeveer 22.000km/jaar, soms wat meer soms wat minder. Auto (O2 combi 1.9 TDi heeft electronische airco, stream radio, DPF, hoofdairbags, CC, Dot matrix scherm, PDC v+a, auto licht, regensensor, dimmende binnenspiegel, ... Dus redelijk wat technische snufjes die wanneer ze (wat ik niet hoop) kapot zouden gaan wel wat kunnen kosten.

Inderdaad de eerste 2 jaar heb je garantie, ik stelde de vraag om een idee te krijgen van de normale onderhoudskost (groot/klein onderhoud). Als je geen stukken krijgt aan de wagen na de garantie periode zal je teveel betalen, heb je echter stukken (cc kapot, dpf kapot, koppakking, remblokken en remschijven die vervangen moeten worden, ...)dan betaal je deze op het moment zelf en heb je dus onverwachte kosten.
In de wecare zit namelijk alles in, bv. voor mijn bestelde wagen en een duurtijd van 6 tot 8 jaar en max km stand 180.000 zit dit tussen de 80 en 90€/maand maar dan heb je verder ook geen kosten.

Het zal een beetje zijn zoals een verzekering, heb je het niet en heb je iets voor zou je wensen dat je het had (waarmee ik absoluut niet zeg dat ik zonder verzekering zou rondrijden)

Iemand op het forum die ervaring heeft met de wecare?

Vacaro

Senior Member
Vandaag een kleine shock gehad van de rekening voor mijn groot onderhoud(100000km).
Ik doe niet met variabel of longlife intervals, maar gewoon op 15000km binnen en dangewoon pompe duse olie. Aangeraden door garage, dat dit toch wel beter is voor de motor, longlife-formule is goed voor de leasemaatschappijen >>minder onderhoudskosten, maar dat motor na vier jaar afzettingen hebben van de additieven in de longlife olie, liggen die ni van wakker, dan is auto reeds verkocht.

Ik heb betaald voor deze service namelijk €702.10,

Wat gebeurd: -olie en oliefilter 4.5l
-luchtfilter en interieurfilter
-dieselfilter
-olie haldex koppeling
-oliefilter haldex koppeling
-remolie
-remblokken
-remblokjes

Stukken 293.79€
Uurloon 232.65€
Kl benodigdheden 6.20€
Smeermiddelen 45.09€
Allerlei 2.52€
BTW 121.85€
------------
Totaal 702.10€

Vervangwagen (VW polo) is een cadeautje denk ik want die kost normaal 30€ maar staat nergens vermeld. Haldex olie is omdat ik 4x4 heb en daar ook olie in zit.

Had zelf gedacht aan 450a500€, dus dit was wel effe schrikken.

Een WeCare formule kwam voor mij toen op +/-105€ gezien mijn geplande kilometers en 4x4 geeft ook een meerprijs op deze formule, ik heb dat toen niet genomen, omdat ik zo elk jaar dan uitkom op 1260€ en ik dan liever de onderhoudsbeurten gewoon per keer betaal.

Swiss

Actief lid
Skoda4x4,

welke garage? Ik ben benieuwd wie in het Antwerpse zo'n kosten aanrekent.

Mijn 30.000 op een 1.9 TDi (incl. Longlife-olie van dik 10 Euro per liter) kostte me in Deurne 250,65 Euro. Zelfs als ik de geschatte kost van remblokjes, haldex-olie en -filter bijtel, kom ik nog niet in de buurt van jouw prijs. Zeker dat ze ook niets anders vervangen hebben?

Vacaro

Senior Member
Ik ga bij Aulis(rietje) te Kapellen.
Nee, dit is overgenomen van het factuur.
Zal nog es goed checken als ik thuis en wakker ben.

Onze O2 is vrijdag binnen geweest voor zijn 60.000 longlife. Ze belden om te zeggen dat de remblokken en twee banden versleten waren. De remblokken heb ik laten vervangen maar die banden niet. Er zit nog een dikke mm op voo ze aan de wettelijke limiet komen. Trouwens, welke garage is goedkoper dan een goedkope bandencentrale? Remblokken vervangen na 60.000 vond ik aannemelijk. Ik heb wel spijt dat ik het in de garage heb laten doen. Het kostte mij bijna €200 voor vier wielen!!?!! Op de factuur tellen ze €20-25 per as voor vervanging en dan nog eens €10.4 per as voor het demonteren en monteren van de wielen!!??!! Ik ben eens bij mijn vorige auto (Primera) nieuwe remblokken gaan laten steken en dat was tien minuten werk of zo. Kortom de factuur voor de 60.000 met remblokken was in totaal €488. Het was voor mij serieus verschieten. Ik rijd met een Skoda omdat ik dacht dat het een goede wagen was voor een redelijke gebruikskost.

EdK

Forumguru
Onze O2 is vrijdag binnen geweest voor zijn 60.000 longlife. Ze belden om te zeggen dat de remblokken en twee banden versleten waren. De remblokken heb ik laten vervangen maar die banden niet. Er zit nog een dikke mm op voo ze aan de wettelijke limiet komen. Trouwens, welke garage is goedkoper dan een goedkope bandencentrale? Remblokken vervangen na 60.000 vond ik aannemelijk. Ik heb wel spijt dat ik het in de garage heb laten doen. Het kostte mij bijna €200 voor vier wielen!!?!! Op de factuur tellen ze €20-25 per as voor vervanging en dan nog eens €10.4 per as voor het demonteren en monteren van de wielen!!??!! Ik ben eens bij mijn vorige auto (Primera) nieuwe remblokken gaan laten steken en dat was tien minuten werk of zo. Kortom de factuur voor de 60.000 met remblokken was in totaal €488. Het was voor mij serieus verschieten. Ik rijd met een Skoda omdat ik dacht dat het een goede wagen was voor een redelijke gebruikskost.

Tja maar een goede monteur zal de remcilinders eerst reinigen voor hij deze terugdrukt en de nieuwe blokken plaatst.
En zal hij het remvloeistof nivo controleren na vervangen van de blokken en misschien zelfs wel de vloeistof vervangen !
En bij een bandenboer als een kwikfit kun je die aandacht wel schudden !
En tja een vervuilde remcilinder zomaar terugduwen kan resulteren in kappotte keerringen en dus lekkage van de vloeistof ! En remvloeistof is net verf afbijt en spreken we nog maar niet dat als je wil remmen en het gaat net meer !
Dus al met al als de aandacht eraan geschonken is die behoort bij een remblok vervanging dan vind ik de prijs nog redelijk !

VEEJAY

Forumguru
Waar adviseren jullie een 150.000 beurt te laten doen? Bij een dealer of gewoon een universele garage of zelfs een kwikfit?

EdK

Forumguru
Waar adviseren jullie een 150.000 beurt te laten doen? Bij een dealer of gewoon een universele garage of zelfs een kwikfit?

Mijn voorkeur gaat ter allertijde uit naar de dealer , maar als je die keuze zou laten vallen dan zou ik kiezen voor de universele dealer !
Kwikfit ?? ga je even aankomende zondag biechten !!
Vloeken mag niet op het forum !!

Tja maar een goede monteur zal de remcilinders eerst reinigen voor hij deze terugdrukt en de nieuwe blokken plaatst.

Alles wat jij opsomt staat zo ongeveer op de factuur ja.
Ik hoor het al, ik moet niet te veel mekkeren want ik heb waar voor mijn geld gehad.

EdK

Forumguru
Alles wat jij opsomt staat zo ongeveer op de factuur ja.
Ik hoor het al, ik moet niet te veel mekkeren want ik heb waar voor mijn geld gehad.

wat betreft het mekkeren zal ik geen uitspraak doen , maar men heeft wel met zorg alles gedaan !
En vaak is dat vanaf een factuur niet te zien !
Heb er als monteur ook wel eens last van dat de klant het te duur vind , maar zodra je opsomt wat er allemaal moet en gaat gebeuren dan zegt men vaak , tja zo hadden we het niet gezien, is best veel werk en de prijs dus redelijk !

Bovenaan Onderaan