Kosten KM-Heffing 2012

Aiii

Lid
Op Autoweek staat momenteel een tool waarbij je kunt zien wat je kwijt bent in 2012 aan kilometerheffing voor jouw auto en daarbij ook het "omslagpunt" waarin je kunt zien wanneer het duurder/goedkoper is t.o.v. de wegenbelasting. Hieronder een lijst met de prijs als handig overzicht voor future reference.

Superb II
Handgeschakeld:
Superb II 1.4 TSI - 1,7 ct
Superb II 1.8 TSI - 2,2 ct
Superb II 1.8 TSI 4x4 - 2,6 ct
Superb II 1.9 TDI - 3,1 ct
Superb II 1.9 TDI Greenline - 2,8 ct
Superb II 2.0 TDI 140pk - 3,4 ct
Superb II 2.0 TDI 170pk - 3,4 ct
Superb II 2.0 TDI 170pk 4x4 - 3,7 ct

Automaat:
Superb II 1.8 TSI - 2,2 ct
Superb II 2.0 TDI 140pk - 4,0 ct
Superb II 2.0 TDI 170pk - 3,4 ct
Superb II 3.6 V6 FSI - 5,1 ct

Fabia II
Handgeschakeld:
Fabia II 1.2 6V - 1,3 ct
Fabia II 1.2 12V - 1,3 ct
Fabia II 1.4 16V - 1,7 ct
Fabia II 1.6 16V - 1,9 ct
Fabia II 1.4 TDI 70pk - 2,5 ct
Fabia II 1.4 TDI 80pk - 2,5 ct
Fabia II 1.9 TDI - 2,8 ct

Automaat:
Fabia II 1.6 16V - 2,2 ct

Octavia II
Handgeschakeld:
Octavia II 1.4 16V - 1,9 ct
Octavia II 1.4 TSI - 1,5 ct
Octavia II 1.6 MPI - 1,9 ct
Octavia II 1.6 FSI - 1,7 ct
Octavia II 1.8 TSI - 2,2 ct
Octavia II 2.0 FSI - 2,2 ct
Octavia II RS 2.0 TFSI - 2,6 ct
Octavia II 2.0 FSI 4x4 - 3,6 ct
Octavia II 2.0 FSI Scout - 3,6 ct
Octavia II 1.6 TDI - 2,2 ct
Octavia II 1.6 TDI Greenline - 2,0 ct
Octavia II 1.9 TDI - 2,8 ct
Octavia II 2.0 TDI - 3,1 ct
Octavia II 2.0 TDI RS - 3,1 ct
Octavia II 2.0 TDI 4x4 - 3,7 ct
Octavia II 2.0 TDI Scout - 3,7 ct

Automaat:
Octavia II 1.4 TSI - 1,5 ct
Octavia II 1.6 MPI - 2,6 ct
Octavia II 1.6 FSI - 2,2 ct
Octavia II 2.0 FSI - 3,1 ct
Octavia II RS 2.0 TFSI - 2,2 ct
Octavia II 1.9 TDI - 3,4 ct
Octavia II 2.0 TDI - 3,4 ct
Octavia II 2.0 TDI RS - 3,4 ct

Roomster
Handgeschakeld:
Roomster 1.2 12V - 1,7 ct
Roomster 1.4 16V - 1,9 ct
Roomster 1.6 16V - 1,9 ct
Roomster 1.4 TDI 70pk - 5,3 ct (hoge prijs kan ik zelf niet plaatsen, wellicht de extra toeslag vanwege geen roetfilter ofzoiets?)
Roomster 1.4 TDI 80pk - 5,3 ct (idem)
Roomster 1.9 TDI - 3,1 ct

Automaat:
Roomster 1.6 16V - 2,6 ct

Yeti
Handgeschakeld:
Yeti 1.2 TSI - 1,5 ct
Yeti 1.8 TSI 4x4 - 2,6 ct
Yeti 2.0 TDI 110pk 2WD - 2,8 ct
Yeti 2.0 TDI 110pk 4x4 - 3,4 ct
Yeti 2.0 TDI 140pk 4x4 - 3,4 ct
Yeti 2.0 TDI 170pk 4x4 - 3,4 ct

Noot: Diesels zonder roetfilter betalen nog een extra toeslag van 2,5 cent per kilometer.

Heb alleen de nieuwere modellen gedaan, anders blijf je bezig ;)

---
P.S.
Ik doe dit in een apart draadje vanwege de zeer nuttige info die anders "wegsneeuwt" op een obscure pagina in het andere kilometerheffing draadje. Als dat niet goed is dan mijn excuses.

hemi24

Forumguru
Jammer dat je het omslagpunt (km's) er niet bij vermeld hebt...

Eerst maar eens zien of het systeem het wel gaat halen!

MarcoO2

Forumguru
één klik op de auto naar keuze en je hebt je omslagpunt in beeld... als Aiii dat overal bij had moeten zetten was'tie helemaal een tijd bezig geweest.

Nuttige info in ieder geval, thanks, Aiii!

Aiii

Lid
Klopt, ben erg benieuwd wat die wordt en waar die gaat gelden (is nog niet bekend). Maar als provinciebewoner zal ik hem hopelijk zoveel mogelijk kunnen ontduiken. :D

Erik_NL

Forumguru
Op Autoweek staat momenteel een tool waarbij je kunt zien wat je kwijt bent in 2012 aan kilometerheffing voor jouw auto en daarbij ook het "omslagpunt" waarin je kunt zien wanneer het duurder/goedkoper is t.o.v. de wegenbelasting
thx!
nuttige info
met die tool en op basis totale jaarkilometrage komen onze auto's beide ca. 25 % lager uit dan met de huidige MRB
als buitenlandse kilometers niet meetellen wordt het plaatje nog gunstiger
gebruik belasten i.p.v. bezit => eerlijker

hemi24

Forumguru

Dat zou wel echt een zet zijn voor onze regering: km's belasten die je in het buitenland rijdt...
Leuk als je op de tolweg zit in Frankrijk of Italië!

Bakkertje

Forumguru
gebruik belasten i.p.v. bezit => eerlijker

Sja dat is wat de heer Eurlings ons wil laten geloven...

Alleen jammer dat ze uitgaan van de prijzen bij invoering van de KM-er heffing. Er is eerder ook al geventileerd dat de prijs per km omhoog gaat. Dan klopt het geschetste omslagpunt niet meer. Daarnaast is, zoals eerder gemeld, de spitsheffing niet mee genomen in de berekening..

We gaan met z'n allen gewoon meer betalen. Sterker nog het gebruik zal (wellicht) dalen waardoor het voor de rijdende bevolking nog duurder wordt. Maar goed, waarschijnlijk dan wel zonder files..

Aiii

Lid
De reden dat hier alleen 2012 berekend wordt is omdat er van de jaren erna nog niets definitiefs bekend is.

Hier wat meer uitleg over 2013 en daarna:
Wat ga ik straks betalen? Dat is voor de meeste automobilisten de belangrijkste vraag met betrekking tot de kilometerheffing. En hoewel er nog diverse vraagtekens zijn, kun je via www.autoweek.nl/kilometerheffing nu al snel en simpel berekenen wat in 2012 het basistarief voor je auto is.

Binnenkort aan een andere auto toe? Dan is het wel zo prettig om te weten wat het beoogde model aan kilometerheffing gaat kosten. Maar ook als je voorlopig nog gewoon blijft doorrijden in je huidige auto, wil je natuurlijk wel weten waar je aan toe bent. Daarvoor biedt www.autoweek.nl nu uitkomst.
Veel sites gaan bij de berekening van de kilometerheffing uit van een bepaalde autocategorie (SUV, kleine auto, middenklasser enzovoort). Deze wijze van berekenen geeft echter geen betrouwbaar beeld, omdat het tarief afhankelijk is van (onder meer) de CO2-uitstoot. En binnen een bepaalde klasse kan de CO2-uitstoot natuurlijk sterk uiteenlopen. Al was het maar omdat oude auto’s gemiddeld veel meer CO2 uitstoten dan een vergelijkbaar nieuw model. Diesel- en lpg-rijders betalen verder meer dan benzinerijders bij dezelfde CO2-uitstoot, waarbij een g3-installatie weer een klein voordeel kent. Verder bestaat er een standaardboete van 2,5 cent per kilometer voor dieselauto’s zonder roetfilter.
Daarmee is nog niet alles bekend. Zo weten we bijvoorbeeld niet hoe hoog het spitstarief wordt en evenmin is duidelijk op welke trajecten de spitsheffing gaat gelden. Wel is bekend dat het spitstarief boven op het basistarief komt en dat het voor alle auto’s gelijk is. En aangezien het merendeel van de afgelegde kilometers waarschijnlijk buiten de spits verreden wordt, kom je met onze rekentool al een heel eind.
De tarieven die uit de berekening voortkomen, gelden alleen het eerste jaar, 2012 dus. Voor de jaren daarop is de exacte formule nog niet bekend, alleen het gemiddelde. Zo gaat de overheid in 2012 uit van een gemiddeld basistarief van 3 cent, in 2015 van 4,6 cent en in 2018 van 6,7 cent. Dit betekent echter niet dat je het basistarief van je auto voor 2012 moet vermenigvuldigen met 2,23 (6,7 gedeeld door 3) om op het tarief van 2018 uit te komen. De gemiddelde auto is in 2018 namelijk zuiniger dan nu. Het bedrag voor dezelfde auto zal daarom in 2018 zeer waarschijnlijk méér dan een factor 2,23 hoger zijn.
Hoe werkt de tool op autoweek.nl? Vul de CO2-uitstoot van je auto (te vinden bij de specificaties op de site) in om het basistarief voor 2012 te berekenen. Je kunt ook het kenteken invullen. Een kanttekening: voor sommige oudere modellen is de CO2-uitstoot niet bekend. Hier wordt het gewicht van de auto van belang, maar het is nog onbekend hoe het ministerie een en ander exact gaat berekenen. Voor deze auto’s kunnen we dus nog geen opgaaf doen. De tarieven gelden voor personenauto’s en bestelauto’s met geel kenteken. Voor grijskentekenhouders, gehandicaptenvoertuigen en touringcars gaat een andere berekening gelden waarbij het gewicht van belang wordt, voor vrachtwagens geeft de Euroklasse, gecombineerd met de maximale laadmassa de doorslag.

Bakkertje

Forumguru
Net even voor zo'n hybride vervuilend hok (een prius) gekeken, 0,4 ct per km...

Ow ook lachen, voor een Lexus RX 450H betaal je maar 1,5 ct, terwijl voor mijn O2 (1.9 TDI) er 2,8 ct per km betaald mag worden.

Goed bezig beste overheid! Allemaal in een Lexus, dan komt het goed met het milieu!

Wijnand850

Forumguru
Heb net voor mijn O2 1.9TDi (2005) gekeken en dan valt me wat op: bepaal je de auto aan de hand van de kenmerken dan geeft 'ie inderdaad 2,8 cent aan, zoek ik op kenteken dan wordt er 5,3ct gemeld! Verschil is 2,5 ct/km. Zou het retrofit roetfilter dan niet als roetfilter worden gezien, zodat je alsnog voor de dieselbonus in aanmerking komt :(?

Bedankt voor de nuttig post!

2,6 cent voor mijn mijn huidige 1.6MPI
1.5 cent voor mijn in januari 2010 af te leveren 1.4TSI

Goeie keuze dus :-)

LenK

Forumguru
Mijn omslagpunt klopt niet omdat de MRB niet klopt.
En als je omslagpunt x prijs per km doet dan kom je niet op het bedrag aan MRB dat ze noemen.
Met 2 fouten in 3 gegevens kun je niet anders dan twijfelen aan de juistheid van de km prijs die ze noemen.

Erik_NL

Forumguru
Zou het retrofit roetfilter dan niet als roetfilter worden gezien, zodat je alsnog voor de dieselbonus in aanmerking komt/
het gaat om de roetuitstoot zoals die bij RDW op het kenteken staat geregistreerd. Die invoeren in de berekening scheelt mij ook 2,5 Eurocent/km.
Mijn Passat zou op jaarbasis bijna 1000 € lager uitkomen t.o.v. de MRB, die m.í.v. 2010 voor mij met 98 €/jr omhoog gaat

Aiii

Lid
Mijn omslagpunt klopt niet omdat de MRB niet klopt.
En als je omslagpunt x prijs per km doet dan kom je niet op het bedrag aan MRB dat ze noemen.
Met 2 fouten in 3 gegevens kun je niet anders dan twijfelen aan de juistheid van de km prijs die ze noemen.

Zeer vreemd, het omslagpunt van mijn auto klopt precies met de MRB prijs die zij noemen. Dat het de MRB van Noord-Holland is staat er bij vermeld, dus als die niet klopt met die van jouw provincie geloof ik dat meteen.

Wijnand850

Forumguru
het gaat om de roetuitstoot zoals die bij RDW op het kenteken staat geregistreerd. Die invoeren in de berekening scheelt mij ook 2,5 Eurocent/km.
Mijn Passat zou op jaarbasis bijna 1000 € lager uitkomen t.o.v. de MRB, die m.í.v. 2010 voor mij met 98 €/jr omhoog gaat

Voor zover ik weet staat bij de RDW alleen de CO2 emissie geregistreerd en niet de roetuitstoot. Op basis van CO2 uitstoot kom ik ook op 2,8ct uit. Maar: in de regeling staat dat dieselmotoren een toeslag krijgen als er geen roetfilter is gemonteerd (die 2,5ct). Er staat echter niet bij of er nog onderscheid wordt gemaakt tussen af fabriek filters en retrofit. Bij mijn auto staat bij de RDW geregistreerd dat er een retrofit filter onder hangt. Dat klopt ook, en is destijds ook subsidie voor verstrekt. Zou toch vreemd zijn als dat nu ineens niet meer meetelt. Toch wordt op basis van kenteken wel de 2,5ct toeslag meeberekend. Kan iemand met een af fabriek roetfilter eens aan de hand van het kenteken kijken welke km prijs er dan uitrolt?

Groet,
Wijnand.

Erik_NL

Forumguru
Voor zover ik weet staat bij de RDW alleen de CO2 emissie geregistreerd en niet de roetuitstoot
de benaming CO2 uitstoot gecombineerd is de beschrijving zoals de RDW die bij de Voertuiggegevens hanteert.
"Roetuitstoot" is daarvoor inderdaad geen juiste benaming

Wijnand850

Forumguru
Kan iemand met een af fabriek roetfilter eens aan de hand van het kenteken kijken welke km prijs er dan uitrolt?

Groet,
Wijnand.

Ik heb op Autoscout een wilekeurige 1.9TDi opgezocht met affabriek roetfilter. En ja hoor: 2,8ct. Het lijkt er dus op dat een retrofit filter niet als roetfilter wordt gezien. Ik begin me steeds meer af te vragen wat ik eigenlijk bereik met dat filter, anders dan een verhoogd brandstofverbruik. En het is nog een APK keuringseis ook, dus als 'ie stuk gaat mag je 'm nog vervangen ook, maar dan uiteraard zonder subsidie.....

Bovenaan Onderaan